Kraftig beslutsångest av skidval!

Borjez

Ny medlem
Tjenare!
Åker snart ner till Alperna för att åka skidor resten av säsongen. För att prestera på topp tänkte jag investera i ett par nya skidor. Jag ligger på runt 86 kg och 178 cm.

Det är framför allt ett par offpistskidor jag letar efter, har tänkt att det ska vara en typ Salomon guardian bindning på? Är det vettigt? Tänker att jag kommer vilja tura lite men verkligen inte spendera mer tid uppför än nedför.

Har kört på ett par skidor med 95 i midja innan så har ju gått att åka utanför men är nu sugen på något fetare.

Framförallt har jag spanat in Nordica Patron (113 mm midja) Är detta lagom? Känns knappt som man behöver bredare. Är inga japan skidor jag är ute efter men ska självklart hålla för mycket offpist både i alperna men även chans för någon resa över Atlanten.

Har nästan endast spanat in den här Nordica Patron. Även kikat på Salomon rocker serien men inte riktigt fastnat. Har ni några bra förslag eller har ni egna erfarenheter av Nordica Patron?

Varför jag inte tittat på en mycket fetare skida är för att jag vill kunna hänga med hyfsat bra i backen. Vill även klara av hyfsat höga hastigheter men ändå inte tappa all "lekfullhet"

Nu blev detta ett långt inlägg hoppas det finns någon/några som kan hjälpa till!

Salomon Guardian är bra, men. Jag har turat med den och Markers motsvarighet och måste säga att en gamechanger för mig var det faktum att på Markers bindning/ar kan man gå helt platt utan någon vinkel. På Salomon Guardian har du alltid en vinkel, har du dessutom pjäxor utan gåläge, ja då blir det extra drygt. Kan vara personligt och det är inte ofta man går platt men när man väl gör det är det skönt att kunna få ner foten i botten på bindningen.

Angående skidan har jag bara testat den på skidtest så kan inte säga så mycket, den kändes bra, men jag kan rekommendera Extrem Opinion 108, bra att köpa svenskt av alla dess anledningar. Skidan är allround, flyter fint och går förvånansvärt bra i pisten. Lägg till den på din lista över potentiella köp :)

Jag hade liknande bekymmer. 108 Opinon är nog ett fint val. Dock satte min ekonomi hinder för dessa just nu, så det blev ett par Salomon Q Lab, som går att hitta till riktigt bra pris. Särskilt om du kan tänka dig förra årets modell, det enda som skiljer är grafiken. De som är 190 cm långa har en midjebredd på 109mm.

jonaslukarlsson sa:
Salomon Guardian är bra, men. Jag har turat med den och Markers motsvarighet och måste säga att en gamechanger för mig var det faktum att på Markers bindning/ar kan man gå helt platt utan någon vinkel. På Salomon Guardian har du alltid en vinkel, har du dessutom pjäxor utan gåläge, ja då blir det extra drygt. Kan vara personligt och det är inte ofta man går platt men när man väl gör det är det skönt att kunna få ner foten i botten på bindningen.

Angående skidan har jag bara testat den på skidtest så kan inte säga så mycket, den kändes bra, men jag kan rekommendera Extrem Opinion 108, bra att köpa svenskt av alla dess anledningar. Skidan är allround, flyter fint och går förvånansvärt bra i pisten. Lägg till den på din lista över potentiella köp :)
Okej gött hur upplevde du båda bindningar i själva skidglädje? För det känns prio för mig. Att det ska kännas så bra som möjligt i backen osv. Tänker att jag kommer inte tur så överdrivet i början så då bortprioriterar jag hellre där än på åkglädje.

ABadHabit sa:
Jag hade liknande bekymmer. 108 Opinon är nog ett fint val. Dock satte min ekonomi hinder för dessa just nu, så det blev ett par Salomon Q Lab, som går att hitta till riktigt bra pris. Särskilt om du kan tänka dig förra årets modell, det enda som skiljer är grafiken. De som är 190 cm långa har en midjebredd på 109mm.
Okej har du testat skidan? Tänker hur du upplever den i offpisten? Känns midjan lagom för ett bra flyt?

Borjez sa:
jonaslukarlsson sa:

Okej gött hur upplevde du båda bindningar i själva skidglädje? För det känns prio för mig. Att det ska kännas så bra som möjligt i backen osv. Tänker att jag kommer inte tur så överdrivet i början så då bortprioriterar jag hellre där än på åkglädje.
Där känns skillnaden marginell, så länge du jämför senaste modellerna där bredare platta sitter så har jag inte upplevt någon skillnad i känslan på dom, man sitter där man sitter och det är bra. Guardian har ett par mm lägre ståhöjd om jag kommer ihåg rätt, det är alltid en aspekt att ta med men tror inte skillnaden blir så stor i praktiken. För en proffsåkare kanske skillnaden känns, men för en vanlig dödlig som mig så har jag svårt att märka någon markant skillnad. Det kanske någon annan har ett bättre svar på?

jonaslukarlsson sa:
Borjez sa:
jonaslukarlsson sa:

Där känns skillnaden marginell, så länge du jämför senaste modellerna där bredare platta sitter så har jag inte upplevt någon skillnad i känslan på dom, man sitter där man sitter och det är bra. Guardian har ett par mm lägre ståhöjd om jag kommer ihåg rätt, det är alltid en aspekt att ta med men tror inte skillnaden blir så stor i praktiken. För en proffsåkare kanske skillnaden känns, men för en vanlig dödlig som mig så har jag svårt att märka någon markant skillnad. Det kanske någon annan har ett bättre svar på?
precis som du säger kommer troligtvis inte känns jätte stor skillnad på dem! För har aldrig kört på ett par turing bindingar innan och undrar mest hur stor skillnad man kommer märka mot ett par vanliga alpinbiningar. Kommer man tappa känslan, om man inte tänkt tura så mycket är det då värt det? eller bör man bara köra på ett par vanliga bindingar?

Ingen som har några åsikter om Nordica Patron?? Är de bra i offpist eller är de för mycket av en kompromiss mellan olika delar!?

Borjez sa:
jonaslukarlsson sa:
Borjez sa:
precis som du säger kommer troligtvis inte känns jätte stor skillnad på dem! För har aldrig kört på ett par turing bindingar innan och undrar mest hur stor skillnad man kommer märka mot ett par vanliga alpinbiningar. Kommer man tappa känslan, om man inte tänkt tura så mycket är det då värt det? eller bör man bara köra på ett par vanliga bindingar?
Svår fråga, det är mest du själv som kan svara på det, för åkningens skull tror jag inte du ska grubbla på skillnad mellan vanlig bindning och turbindning. Du kan ju alltid boothikea, men man snappar snabbt upp ett intresse för att gå på tur när man börjat med det, det är kul, man kommer åt ny åkning och bra träning :) Jag skulle säga att du mer behöver fundera på den ekonomiska biten, en turbindning kostar mer och du behöver köpa stighudar, om det nu är ett bekymmer.

Patron är omtyckt av en skara här på forumet. Tror inte du blir besviken med de egenskaper och önskemål som du tidigare beskrivit. Sen finns det mycket annat i det segmentet som säkert också hade gjort dig nöjd. Men man ska inte krångla till det. Kör så det ryker.

Personligen föredrar jag Guardian/Tracker framför Duke & Baron men det är en smaksak. Båda har sina för- och nackdelar. Bl.a. MnO beskrev dem utförligt i en annan tråd. Jag tycker rent allmänt att Salomons bindningar känns mer robusta och trevliga att åka på kontra Marker.

Patronen är en riktig kalasskida, montera bindningarna långt fram är min rekomendation.
Skidan är ju en offpistskida som dessutom funkar görfint i pisten, den gör inga som helst avkall på offpisten alltså.

Jag provkörde Patronen i Åre och blev glatt överraskad. Mycket kul, svängig skida som tål att köras med tryck och hög fart. Funkar finfint i pisten.

Gargen sa:
Patronen är en riktig kalasskida, montera bindningarna långt fram är min rekomendation.
Skidan är ju en offpistskida som dessutom funkar görfint i pisten, den gör inga som helst avkall på offpisten alltså.
Kunde inte sagt det bättre själv.

Mitt tips är Faction C.T 3.0, sitter på två par själv och tycker de är helt fantastiska. Även dessa är 108 i midjan.
Otroligt lekfulla och kvicka men du kan ändå ligga på och dundra ner för en knölig och jävlig pist men ändå känna att de håller för det och att du vågar köra på i pist.
Åkt Patron men tyckte att de kändes lite för tunga och inte riktigt rätt. 3.0 är otroligt lätta med 1850gram på 182cm modellen vilket skulle gynna dig om du har tänkt att tura.
Den nya modellen är även lite styvare i tailen än föregående år vilket är rätt så trevligt.

Känner du att de inte är rätt för dig så skulle jag föregående har nämnt satsa på Opinion 108.

har inte tagit det allra sista beslutet men kommit fram till två kanidater... spanat in Armada Norwalk och Nordica Patron. Är det någon som sitter inne med Norwalken som till och med kan jämföra de båda?? Annars så har ju norwalken ingen rocker bak. är det någon som kan förklara vad det gör i praktiken (för och nackdelar) jämt emot patron som har "full" rocker

tacksam för svar och hoppas någon hittar in i tråden igen!!

Borjez sa:
har inte tagit det allra sista beslutet men kommit fram till två kanidater... spanat in Armada Norwalk och Nordica Patron. Är det någon som sitter inne med Norwalken som till och med kan jämföra de båda?? Annars så har ju norwalken ingen rocker bak. är det någon som kan förklara vad det gör i praktiken (för och nackdelar) jämt emot patron som har "full" rocker

Inte testat någon av dem men en skida utan/lite rocker bak får bättre och stabilare kantgrepp, som en pistskida. Min upplevelse i op är att de är svårare att få runt samt en korrekt position över skidan blir viktigare.

Dynastar Cham 107 med Marker Tour EPF, där har du precis vad du söker! Åkte 8 dagar med dessa i Whistler över jul och nyår, och dem plöjde allt från 50 cm puder till stenhårt underlag! Rekommenderas!

P.S kör på 2013 års modellen, den kan du hitta sjukt billigt ;)

Senast ändrad:
Borjez sa:

Jag är ingen expert på området men generellt sett är en skida utan rocker baktill mer blir stabil och har bättre grepp i hårdare fören. Med en skida med rocker både back och fram får du ett annat flyt i puder samt en mer lättsvängd skida.

Vad gäller dina skidval så är Norwalken en stabil kraftig skida som tål att köras hårt och är stabil som satan men utan att förlora känsla i sväng/pist. Patronen är en superlekfull, svängig, spänstig skida som inte är lika stabil på hårt underlag. Det är lite två olika skidor som har olika egenskaper. Allt beror på vad du är ute efter?

det är väl framförallt flexen och formen på tailen som avgör hur dom beter sig. Har kört styva skidor med rejäl rocker bak och sådana med lite mindre rocker, men ändå styv. Bra pistprestanda men jag har för dåligt mod/teknik i offpist för att trivas med det. Där vill jag ha en skida med mjuk tail och form som undrlättar mitt åkande. Styv under foten med medel mjuk tip och mjukare tail samt vridstyv. Dvs lite förstärkt med titanal under foten eller kolfiber. Det har blivit min favorituppbyggnad för en mer allround skida, med betoning på lekfull men ändå bra pistprestanda i alla fören utom hård försäsongskonstsnö.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp