Kritik på Bilder

Iggander

Ny medlem
Kritik på Bilder
Hejhej!

Jag har ganska nyligen blivigt intresserad av att fota skidor och snowboard. Riktigt kul =). Så jag ber därför lite snällt om kritik på några bilder från mina 2 första dagar. (det va även första gången jag använde blixten utomhus, en nästan 20 år gammal SB-16 :P)

https://www.freeride.se/member/photoalbum.php?id=71075

Funkar det ni ser?

Ge lite tips på hur jag ska bete mig, leta vinklar osv. Vi har inte så stort hopp i våran lilla backe så det är rätt begränsat. Tack!

Kritik på Bilder
tycker att den bilden som är tagen på dagen är skitbra:D det som kunde vart bättre vore om åkaren var mer centrerad i bilden.

Senast ändrad:
Kritik på Bilder
Hej!
Kul med skidfoto! Kanske ska vi använda den här tråden för att få tips (lite smidigare än kommentarer för varje enskilt foto)?
Angående bilderna...
Dagbilden; centrera INTE åkaren, men kapa nån cm i överkant. Antar att den är omgjord till svartvitt från färg? Jobba lite med kontraster m.m. för att få till den där "äkta" svarvita känslan. (Kanske lite old school-brus och en "stylad" inramning (ja, tänk mönster) skulle lyfta den? Känns lite tomt just nu.

Nattbilderna; nattbilderna tror jag skulle må bra av en mycket tightare beskärning, åkaren ska komma lite närmare alltså. Bakgrunden ger inte så mycket. (I dagbilden finns molnstrukturer som gör det hela lite intressant.)

Allmänt; jag tycker att skidbilder gör sig bäst när man ser ansiktet på åkaren. Se t ex mitt foto här: https://www.freeride.se/member/photo.php?id=23830
Jag tror att det skulle blivit bättre om jag stått på andra sidan hoppet och tagit det framifrån. Jag är också glad amatör så ta inte mina åsikter som några lagar. ;) Kolla in Ola Rockberg https://www.freeride.se/member/view.php?id=79 , han är grym på skidfoto.

//Dr. Snow

Senast ändrad:
Kritik på Bilder
Tack så mycket för kommentarerna! Kul att ni gilla det =)

Dr Snow: Jag ska testa att lägg på lite mer kontrast på bakgrunden, lägger jag det på åkaren också så tror jag att han svärtar igen. Jag vet inte varför jag gillat att ta bilder från sidan och bakifrån, men nästa gång ska jag ställa mig framför. Tack för kommentaren, det va precis sånt jag ville ha!

Kritik på Bilder
Hej, Om man har luft under åkaren så upplevs det som han/hon är högre upp än om det är luft över huvudet. Nån slags refferns kan vara skönt också, nåt mer än luft och åkare.

Kritik på Bilder
Tjaa, jag vet inte. Men om du har en separat blixt kanske man slipper dom gula snöflingorna? Typ ha en blixt som är ställd en bit åt nåt håll, jag har absolut ingen aning. Men de är vad jag tror ;)

Kritik på Bilder
ScratchPro sa:
Tjaa, jag vet inte. Men om du har en separat blixt kanske man slipper dom gula snöflingorna? Typ ha en blixt som är ställd en bit åt nåt håll, jag har absolut ingen aning. Men de är vad jag tror ;)
En teoretisk reflektion; man vill nog ha blixten en bra bit från kameran, så nära hoppet som möjligt (för att kunna ställa in rätt styrka och inte bara köra på max och hoppas på det bästa). Jag har aldrig provat med fjärrstyrd blixt...

Kritik på Bilder
ta gärna med lite av hoppet och/eller landningen så man får någon uppfattning av vad åkaren gör och hur han flyger

Kritik på Bilder
Det viktigaste du nästan måste göra är att fota mycket, testa och experimentera och framförallt kunna tekniken och din kamera! Då kommer dina bilder att få 200% bättre kvalitet!

Läs Elmfelts artikel här på freeride om skidfotografering! Mycket lärorikt! Och akta dig att använda blixten på kameran för mycket! Försök att utlösa den trådlöst eller så!

Bli medlem på www.fotosidan.se Där kan du lägga ut bilder och få kritik på dom under vilken ni vå du ligger, nybörjare/amatör/proffs/Gud

Fota är som sex! Ju mer du ligger desto bättre blir du!

Mvh
Johan Ståhlberg

Kritik på Bilder
för min del känns det som att bilderna är ganska "intetsägande", när det gäller skidåkning eller extremsport överhuvudtaget så vill jag gärna fånga ett "ögonblick", bilden ska förmedla en känsla inte bara ett motiv. bilden behöver inte nödvändigtvis innehålla någon referens som tex mark, hopp eller moln, finns kanon exempel på detta!

Fota mycket, från alla håll! så får du snart en känsla för hur du ska ta bilderna när du sen bara har en chans på dig.

edit: lägger in en länk till en überbild, ett kanon exempel på att man inte behöver någon referens som tex bakgrund!
http://expn.go.com/expn/slideshowSequence?section=expn.winterx.2007&id=2743211&count=8

Senast ändrad:
Kritik på Bilder
andra motiv, det känns som man tröttnat på de vanliga air-bilderna..
tänk kreativt, fota snett underifrån på rails osv, skaffa dig ett fisheye!

Kritik på Bilder
Tack alla! Askul att ni tog er tid att kommentera =).

Jeppenator: Tack för länken, bra inspiration!

Ståhlberg: Tekniken har jag lärt mig rätt fort och känner mig snabb i. Detdär med att utlösa blixten trådlöst är en bra idé, har du något tips på hur det skulle kunna gå till? Nu pratar vi gammal 'hot-shoe' blixt och ingen budget till pocket-wizards. Fotosidan är jag medlem på, men det känns inte som att det funkar så bra att lägga ut jibb-bilder där. Där lägger jag ut andra bilder. Men Tack! Och jag tänker fortsätta ligga i!

Jag ska försöka att skaffa mig en egen stil, nu har jag mest testat på det bara =)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp