kuggfråga? breda mittmonterade el. smala norm.mont

Wippeh

Ny medlem
okej ska till valdi igen i år den 28e, har en liten rolig fråga då de faktiskt kan vara behövligt med ett par skidor med mer flyt

jag står inför ett kanske möjligt val. att ta mina sketna teneighty eller bytlåna dom mot ett par mojo 90 som är näst intill mittmonterad(tyvärr vet jag inte om detta är näst intill "jibbmonterad" som MnO beskrev det eller spikrakt på mitten) men den är 6cm längre och 1cm bredare så de borde ju vara lättare? eller kommer de vara mer svårjobbatt i djupsnö och offpist än teneightyn bara för att den är mittmonterad?
De är för mig en ganska klurig fråga iaf :) någon som vet nånting om det här?

För med mina teneightys är ju min tyngd fördelad på den bakre delen av skidorna så dyker dom inte lika lätt som på mojon där tyngden är mer fördelad på hela skidan, men bredden och den lite längre längden på mojon bildar ju mer flyt. jag vet faktiskt inte hur jag ska bestämma vilket som är bäst.

förresten då ja väl ska göra en tråd kan jag ju lägga in de här också:
Om någon även har varit i valdi så får ni ju mer än gärna dela med er och breskriva ett par trevlig repor i orört utan att behöva hajka så enormt mycket(en kvart max!)... de vore schysst!

ciao

Mittmontad Mojo eller kort Teneighty för offpiståkning i Alperna?

Jag såg först nu att det var en kuggfråga. Iom denna nya insikt vill jag ändra mitt svar till: Varken eller.

asså kotten gå och lägg dig för fan haha. ska för övrigt kika och testa skidorna idag så får jag se vad som stämmer om dom :)

Tillbaka
Topp