Jag har några milstolpar i min skidhistoria. En del av dom har redan nämnts.
Salomon Force 9 3S
Den första friåkningsskidan i aspekten att den inte var marknadsförd som en skida för racing, utan som en skida för friåkare och hårdkörare utanför pistmarkeringarna. Rejält habegär på den tiden, men jag hade inte ekonomin för toppmodellen utan fick hålla tillgodo med instegsmodellen MLX, vilket visade sig vara ett ypperligt val. Den gick kanonfint. Men lika häftig som åkarna med Force 9 blev man inte.
Salomon X-Scream Series
Min första säsongskompanion i Sölden -99/-00. Force i all ära, men det var först med X-Scream (och 1080) som Salomon verkligen klev fram på friåkningssidan. Med en bredare midja (som nämns ovan, 68mm...) och ett mjukt flex gjorde den framförallt åkning i svår snö betydligt enklare. Gick från att vara prylbögarnas skida nummer ett under ett par säsongen till att bli en folklig långkörare under många, många års hyllnärvaro i butikerna.
Dynastar Arno Adam
En skida som är ihågkommen kanske i första hand för att den har en grafik som inte påminner om något annat, vare sig för eller efter Arnon. Men också för att det för min del var den första breda skidan jag köpte. En känsla av fullständig oövervinnerlighet spred sig i kroppen när jag testade mina blanka Arnos för första gången i Serre Chevalier. Den har sedan hängt med mig i alla år, ända tills alldeles nyligen då den faktiskt såldes just till trådstartaren BGN med tämligen stor vånda.
På bild ovan.
Salomon AK Rocket
Sidecut: Bla bla bla, Radius: Big, Length: MAX. Bara texten på bakänden hade räckt för att bli en kultskida. Men AK Rocket var också en fullständigt fantastisk mjuksnöskida som var den första skidan som verkligen gick att åka som man åker bredlagg idag även för åkare som inte var av superhero-klass. Kvicksilverrappa svängar i puder kunde blandas med stora svepande svängar i hög fart. I relation till sin tid har ingen skida varit så mycket bättre än allt annat i puder. Om jag tänker tillbaka på hur jag åkte den är det helt otroligt att den bara var 86mm bred. Kom sedan i fler versioner, bland annat en svindyr carbonvariant kallad AK Rocket Pilot LAB Hexagon och AK Rocket LAB Swallowtail. Ingen av dessa nådde dock upp till originalets magi i puder.
Völkl Explosiv/Explosive
En seglivad klassiker som än idag är en riktigt högpresterande skida. Utvecklades i början av 90-talet för att endast användas för helikopterskidåkare i Canada, men spred sig sedan över världen när fatskirevolutionen tog fart. Otroligt bra skidor, dock inte i puder med dagens mått, men jag körde den i Gästrappet en försäsong mot alla nyheter på ett skidtest för bara några år sedan och den slår fortfarande det mesta på marknaden.
Völkl Kuro
Alldeles för stor, alldeles för tung och egentligen helt orimlig, men maken till fortåkarskida i bra lössnö eller vissa typer av skräpsnö har aldrig skådats. Gav ständig träningsvärk i bredlaggsmuskeln i underbenet och det gick åt kondition nog för att spöa Mühlegg i Soldier Hollow för att gå uppför för dom som monterade den med Duke.
Völkl Sanouk
Mjukare än något annat. Svängvilligare än något annat. Och i rätt förhållanden roligare än något annat. En skida som skapade sin egen rocker när den väl åktes. Inget att hålla i handen när det är uppkört, men eftersom den var i princip helt rak klarade den sig ändå helt ok på hela berget så länge man inte försökte skära svängar i pisten.
Nordica Patron
En skida som var nyskapande och långt före sin tid. Banade vägen för lekfulla bredlagg med rejält med skärning och visade att 113mm inte är något hinder för att en skida ska kännas liten och smidig. En riktigt bra shape för de som gillar att svänga mycket både i pisten och utanför. Den borde ha ärats med en modernare konstruktion.
Extrem Opinion
För mig ett otroligt roligt projekt som är igång än idag. För mig som initiativtagare och projektledare för forumgruppen så är Opinion en mycket minnesvärd skida. Det har varit ett antal mycket givande år där jag har fått en inblick i skidkonstruktioner på ett sätt som jag inte hade haft möjlighet till annars.
Extrem Project 100
Skidan som mer eller mindre räddade den enda stora skidfabriken i Sverige genom att bli testvinnare och storsäljare. Och inte utan anledning. Det var den första i en helt ny generation skidor från Åre Skidfabrik. Det är en verklig allrounder. Nu har utvecklingen gått mot lättare och lättsammare skidor i segmentet vilket gör att många uppfattar den som lite tung i förhållande till många andra liknande skidor på marknaden, men presterar gör den fortfarande.