Kunna utvecklas fastän man börjat i sen ålder?

christian_L

Ny medlem
Hejsan gott folk

Båda mina föräldrar har aldrig haft intresset för skidåkning så det har aldrig blivit av man blivit "uppväxt" med det. Inte förrens 2 säsonger sen bokade pappa våran första skidresa till åre. Jag kan säga er att det var det roligaste jag någonsin gjort, skidor var verkligen min grej. Problemet är bara att jag tycker att jag började alldeles för sent. Ni kanske undrar vad i h****ete killen snackar om det är bara det att jag undrar om det finns annat folk här ( eller bland eliterna) som börjat så sent som i min ålder. Började åka nä'r jag var 14 och fyller 17 i vinter men som ändå är duktiga? Jag anser själv att jag har utvecklats något enormt genom att bara ha åkt 2 skidsäsonger. Men det känns som om det är för sent, de flesta av här inne började säkert i tidig ålder och har det i "blodet" så att säga, det känns bara för sent och försöka bli bättre nu, man ser 10 åringar som sätter 720 osv osv. Är bara mest besviken på farsan som inte tog initiativ och började åka skidor med mig i tidig ålder, skidor är något jag verkligen tycker är kul och vill satsa på. Tråden kanske känns onödig för er men vafan, är nästan rent ut sagt ledsen också för jag skadade mitt knä förra säsongen när jag satsade på 540, vred om hela högerknät och skadade inre korsbandet, jag förloade 60% muskelkapacitet i lårmusklen och är tvungen att träna upp det, skidsäsongen är här och jag har fortfarande relativt ont och har knappt börjat träna, allt känns åt helvete. Nej skriv inte att ni tror att jag vill att ni ska tycka synd om mig ville bara skriva av mig.

Senast ändrad:
jo för fan, bara kör på.. om du tycket att du fortsätter utvecklas kan du ju satsa lite mer, annars bara glid runt lite och ha kul , vilket man alltid har när man åker skidor.. det är aldrig för sent att börja !

Det ska inte vara några problem att bli duktig vid den ålder, 16 år är inte mycket, och många eliter börjar ännu senare..
Se till att få ut många åkdagar varje år och våga testa nya saker så löser det sig.

Kör hårt!

Senast ändrad:
Vill du utvecklas som skidåkare är det banåkning som gäller. Gå med i någon klubb och nöt portar under isiga kvällsåkningar eller allmänt dåliga förhållanden och du kommer att höja sannolikheten till att du blir riktigt bra rejält. Visst finns det i dessa jibbtider stjärnor som har tagit sig fram enbart via fri/park-åkning, men dom allra flesta riktigt duktiga och kända åkarna har någon form av tävlingsbakgrund. Windstedt, Jon-O, Rob-O, KajZ, Sverre, Wester osv i nästintill oändlighet är alla i grunden skolade i banåkning.

Skador är en del av skidåkning tyvärr. Rehabiliteringsträna på rätt sätt och du kommer att komma tillbaka tids nog.

Bara att köra på. har sett exempel på killar som satte 360 för 2 år sedan, men som kan göra en del sjuka grejer nu. när man väl är igång så går det ganska fort bara man har viljan!! Det som är nyckeln till framgång är att han kul som F*N, då utvecklas man som mest.

Åkt skidor i 21 vintrar och är fortfarande inte särskilt duktig :-). Men det är fortfarande skoj.

Nej det är inget problem!!
Har en polare som började förra säsongen och är 16.
Han utvecklas väl inte så jätte fort men det är de roligaste han vet!
Så kör bara för att det är roligt, det är din egen prestation som gäller!
När jag kör tänker jag bara på att jag t ex lärt mig ett nytt trick och gläds åt de inter att jag är sämre än nån som åkt mycket mer!

Så ride on baby fan de e bara en hobby

Peace

Är i ganska liknande läge, tillochmed det med knäet, skall dock åka skitmycket i år, har tänkt på skidåkning hela tiden sen ifjol vintras när mitt knä gick sönder. Är själv inte speciellt duktig men gör det för att det är de bästa som finns. Fortsätt kämpa på bara och knäet blir bra med tiden det med, Lycka till and have fun i vinter :D

jag är 13 år började förra vintern, (hade aldrig stått på ett par skidor före det). Runt påsklovet så hade jag lärt mig switch 720,

Klart du kan utvecklas! Sättet du utvecklas på är bara upp till dig! (Samt hur villig du är att slå dig)
När jag var i din ålder var det ingen som hade funderat på att åka ett rail eller att landa switch.
Jag har passerat 40 men tycker fortfarande att skidåkning är skitkul. Utvecklingen för mig idag, är
nog mer koncentrerad på hög fart i puder än 1000 varv i ett BJ.
Men f..n va kul jag har! Å det torde ju vara huvudsaken.

http://media.newschoolers.com/uploads/member/videos/9066part2.mov

T-son

Senast ändrad:
måste bara berätta om min polare Johnny.. han började åka skidor i vinter.. han började åka i parken direkt.. lärde sen 180,360,540,backflip,lincon på 2 veckor..
sen blev de bara mer å mer.. 720, nästan 9a,rodeo 5,cork5 å massa sånt.. han är 15 å fyller 16.. helt sjuk snubbe.. varför har vissa så lätt att lära sej?

Sen är det ju så att i Åre så blir man (nästan)alltid brädad av småungar, hur länge man än har åkt. Man kan vara kungen i hemmabacken men när man kommer till Åre så är man inte lika kaxig längre.

"man kan inte lära gamla hundar sitta" lr hur är ordspråket?

Du får se till att ändra på det ;)

Inte den vintern som var, vintern före den satte jag knappt 360. Nu sätter jag 360,540,720, cork 720 med grabs, backflip, rodeo 5 och så. Så jag utvecklades ganska mycket i vintras.. Jag kommer nog att utvecklas ännu mer vintern som kommer. I sommar fyllde jag 17 och älskar skidåkning. Det var allt.
Peace

/F

Jag började för 1,5 år sedan och är nu sponsrad :)
De är sldrig försent att börja, bara man har kul och har viljan!

går fint de vettu.. har en tjejkompis som började åka för ett och ett halvt år sen. I sommras satte hon nästan sw 1080 på NZ. Första tjej som provat någonsin.
GO kaya

Nej då inget problem med din ålder som jag ser det. bara kör på och ha kul, då kommer du lära dig fett mkt... Och snabbt! :D

man måste ju inte bli pro o va sponsrad ov Oakley o Armada bara för att ha kul ellerhur ? man måste ju faktist inte bli bäst i världen bara för att man vill åka skidor, gör de för att de är roligt o utvecklas i den takt e tar, vågar du mkt kommer de gå sjukt mycke fortare också..

Tillbaka
Topp