Kunskap av olika goggle linser

HamPersson

Medlem
Hallå, som rubriken lyder vore det bra o samla lite kunskaper, info och erfarneheter av olika goggles linser, eftersom det säkert är ganska många som ska köpa nya goggles inför säsongen.
Jag kan inte särskilt mycket, vore det grymt bra om de som kan mer, kunde dela med sig av sina egna kunskaper och erfarenheter och detaljer ;)

_____________________________________________________________________________________

Gul lins: det flesta gula linserna ska, vad jag har hört, vara bra mot dimma och extremt molniga dagar då dom tar fram konturerna i backen.

Hel rödlins: ska väll vara ett billigare alternativ till spegelglaset, d.v.s bra i soliga dagar, möjligt att de är lite mer allround.

Orange lins: Har jag hört skall vara en blandning mellan röd och gul lins, en allätare som inte är bäst på något, kan det stämma?

blå/lila lins: har jag hört i alla fall den lila ska vara en allkätare ungeför som den oranga.

Spegelglas (finns ju många olika men rent allmänt): spegelglaset är ju grymt bra under soliga dagar, Ibland mister man kuntuerna då det är mulet och lite dimmigt.

Vitlins/genoimskinlig lins: är ju grymt skön då det är mulet och snöar, farlig att använda under solsken.
_____________________________________________________________________________________

Hahaa, det blev mycket gissningar där kände jag ;) mata in text nu!

Senast ändrad:
Om man ska köpa en lins att ha.. vilken skulle ni välja då?.. alltså en som funkar bra i alla olika väder.

Orange, är som Hammpe sa, rätt så all around.. inte alltid man ser perfekt om det är supermolnigt, men har iofs aldrig haft problem med solsken, så kanske lite mer åt solhållet ändå (kan ju variera från lins till lins iofs). Spegellins är riktigt skönt (o snyggt) så orange spegel skulle väl de va grymmaste om man bara fick välja en, eller?
Annars är de grymt med Electric's där man (till vissa googles) får en lowlight o en spegellins så man kan byta, fast då får man ju krångla med de iofs...

Skönaste linsen enligt mig är ju Pink Iridium.
Sjukt skönt ljus och är mycket allround.
Men den orange är ju också en favvis.

/G

jag kör med gul lins på kväller och kassaväderdagar, sen om solen tittar fram kör jag oftast med en orange lins..

jag skulle tro att man inte ser gropigheter osv med vit lins?

Så här ligger det till:

Gul lins: släpper in mer ljus

Spegellins: reflekterar nästan perfekt

Rosa lins: Den är utmärkt då den förstärker snöns kontraster

Blå lins: ger häftig effekt i kvällsskidåkningen (upplysta backar)

Genomskinlig lins: Den är som sagt bra så länge det är mörkt ute (typ skogsskidåknning eller backcountryhopp eller 4-kinkiga rail mitt i natten osv..)

Orange lins är ett allround alternativ, dvs inte övertygande bra på något men samtidigt lite bra på det mesta

Hoppas det hjälper !

Senast ändrad:
måste tilläga att rosa lins är min favorit då jag kör mest park & kan sällan lita på moder-natur /Kennie

Söker en lins för att komplittera min Oranga Spegelins.
Dvs jag vill ha en lins som fungerar vid mulet väder och då det är dåliga ljus förhållanden.

Har tänkt köpa en gul lins skulle det vara bra tro? Köper ett par nya Oakley O-Frame då jag är nöjd med dem jag har,

ekdahl sa:
jag kör med gul lins på kväller och kassaväderdagar, sen om solen tittar fram kör jag oftast med en orange lins..

jag skulle tro att man inte ser gropigheter osv med vit lins?
Den vita linsen(genomskinliga) Är ju bra då det är mulet och snöar då du slipper bli tårögd sedan förändrar det ju inte fägerna så man borde ju se konturerna ganska bra:)

Senast ändrad:
Tjena..Vit lins är till när det är lite mörkare T ex t idigt på morgonen eller kvällsskidåkningen som man kanske skall till

Tja har en liten fråga när denna tråden endå har skapats, jag köpte paketet med
åka skidor + Kiton F brillorna och kom på att de är ganska mörka, kommer jag att ha mycket problem av dett, det är ju väldigt krarftig återspegling i dom.

tack!

Tobe!

Dom svarta brillorna man får med Åka Skidor är inga hyper bra brillor, jo dom är mörka bakom linsen, detta kan göra att du mister konturerna sernare på dan då solen börjat gått ner. Men mot sol ska de ju vara bra :)

Jag har haft

Vanlig spegel = Bra men pink iridium är skönare.

fire iridium = Den vad dålig och ful. Så himmla mörk, alla repor syns

Pink iridium = Funkar bra på dagen och även kvällen. Haha jag åkte i tandådalen i helgen och dom släckte ner stora backen då men jag såg även bra med dom då ! Köp den

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp