Kunskap om Offpist, toppturer önskas...

sofieherou

Ny medlem
I vinter väntas betydligt mer skidåkning, endel utanför pisterna. Nu tänkte jag skaffa mig utrustning och en massa kunskap under sommar/höstmånaderna ´för att vara så säker som möjligt. Finns det ngra kurser att gå? Böcker ni rekommenderar? utrustning?

Tacksam för alla seriösa svar =)

/B

Kan rekommendera en norsk bok som heter "Skredfara". Väldigt lättförståligt och pedagogisk. Vet det finns nån svensk motsvarighet...kanske "Laviner" eller nått sånt.
Vad gäller utrustning:
- Lavinsändare
- Sökarstång
- Spade
- En kamrat att öva med, för det är svårare än det ser ut att hitta nån som är begravd...

Gå en kurs (helst många) för att skaffa dig kunskap, det är det absolut bästa!

Håller med föregående inlägg,, men en annan jäkligt bra bok är Free skiing.. Finns att köpa i shopen här på freeride, eller hos en välsorterad peak performance butik ! Men absolut viktigaste är träning för dig å dina vänner !!

de finns visst en kille i Åre som heter Mårten, han driver ett företag som håller på med lavinkurser och liknande, googla o kolla runt. Det gammla ordspråket - Rygg är trygg - gräver lite i snön för att kolla lager o.l - snacka med locals om lavinfarliga områden och lyssna på gammla gubbar... Om du ska hajka långt - glöm ej kaffe o snus. Annars är WitMatrix råd alltid hålllbara.

Börja med att öva så du kan utrustningen. Gräv ner tranciver och öva me kompisen.. Börja med lite lättare toppturer och grada upp eftersom. Försök få med nån som är rutinerad.
Lättare att lära sig om man får med nån som har varit med i gamet ett tag än att sitta och försöka läsa in allt...

evilpro sa:
de finns visst en kille i Åre som heter Mårten, han driver ett företag som håller på med lavinkurser och liknande.
[OT] Hehe, jag holl pa att kora ihjal ett par i den dar kursen forra aret.
Av nagon konstig anledning sa hade man inte satt upp stavar och skidor i kors pa kronet man ovade bakom. Detta gjorde att jag kom farande i hundra knyck och latta over kronet samt var nara att halshugga ett par.. Sa se upp vart ni over (tillexempel inte mitt i pisten bakom kron som denna grupp gjorde) och markera ut vart med skidor.

I ovrigt ar jag ocksa valdigt intresserad av vad for typ av utrustning man bor ha i ryggan.
Prisvarda modeller mottages stacksamt!

Det som finns i min ryggsæck vid topptur:
- Søkarstång
- Spade
- Sjukvård
- Livinkit, før att græva snøprofil
- Vatten
- Førsærkningsplagg
- Vindsæck
- Avstængd telefon
- Næring
- Reperationskit

-Lavinsændare, inte i ryggan men på mig!

Senast ändrad:
WITMatrix sa:
Det som finns i min ryggsæck vid topptur:
- Søkarstång
- Spade
- Sjukvård
- Livinkit, før att græva snøprofil
- Vatten
- Førsærkningsplagg
- Vindsæck
- Avstængd telefon
- Næring
- Reperationskit

-Lavinsændare, inte i ryggan men på mig!
Tänkte bara nämna att de där värmefiltarn i folie är riktigt, riktigt bra att ha med sig också om någom blir liggandes. Väger ingenting, tar ingen plats, kostar nästan ingenting men ger ordentligt med värme.

Går snus som näring?

Glöm inte heller reservskidspets i aluminium ;)

WITMatrix sa:
Jarle sa:
Tänkte bara nämna att de där värmefiltarn i folie är riktigt, riktigt bra att ha med sig också om någom blir liggandes. Väger ingenting, tar ingen plats, kostar nästan ingenting men ger ordentligt med värme.
Mmm, de filtarna ær bra! Reflekterar typ 90% av kroppens værme.

Kan också rekommendera Samsplint, http://www.samsplint.ch/splint_anwendung.php !
De där splintprylarna är bra, men alla vet ju att män alltid har en rulle silvertjep i väskan för benbrott...

Om inte annat så är silvertejp bra för trasiga kläder, stavar, skidor osv osv...

Eric_W sa:
[OT] Hehe, jag holl pa att kora ihjal ett par i den dar kursen forra aret.
Av nagon konstig anledning sa hade man inte satt upp stavar och skidor i kors pa kronet man ovade bakom. Detta gjorde att jag kom farande i hundra knyck och latta over kronet samt var nara att halshugga ett par.. Sa se upp vart ni over (tillexempel inte mitt i pisten bakom kron som denna grupp gjorde) och markera ut vart med skidor.
Hmm, Eric, hur är det med kontrollen på din åkning ;-) Jaja, som gammal pistör är man ju tyvärr först att glömma, jag lovar bot och bättring plus en massa skidor på krönen i vinter! (var var det någonstans? själv kommer jag inte ihåg eller ens märkte incidenten)

Jarle, har du testat att ligga i snön i en sådan filt? Min personliga åsikt är att de fullkomligt suger! Och då har jag övernattat inlindad i en sådan, frös som en hund. De bara leder bort värmen, det enda som de är bra till är som nödsignal men då har jag hellre radio, mobiltelefon, satelitsändare, nödraketer eller signalspegel i packningen.

Och eftersom Abisko flaggas upp passar jag på att visa samma kurs fast i Åre: http://www.arelavincenter.se/lavin_grund.php

Senast ändrad:
Centralbyrakraten: Jag har också övernattat under en sådan filt, vet inte hur stor skillnad det gör att ligga i eller under, metall i direkt kontakt med kalla saker är ju ingen bra kombination. Dock under hösten men kallt var det och det värmde bra mycket mer än att bara ligga i ett underställ. Så jag tyckte att den fungerade bra. På vilket vis tycker du att den leder bort värme? Finns det nägra alternativ som är rimliga?

En smutt och smidig bivibag fyller den funktionen långt mycket bättre och är inte mycket större. Ajungilak har gjort några riktigt bra sådana (de har i och för sig också aluminiumfiltar som de kallar för räddningsfiltar...).

jag ställer mig också jäklig skeptisk mot tanken att använda metall som isolering...

FF sa:
jag ställer mig också jäklig skeptisk mot tanken att använda metall som isolering...
Grejen är den att du lägger "filten" över (notera över - så lite snökontakt som möjligt) för att på så vis reflektera kroppens värme. Lite som dedäringa stora speglarna käringen i suntrip har under hakan för att sola halsen och dubbelhakorna.

Jag har som sagt aldrig provat detta skarpt i vinterförhållanden men testat den både själv och på vänner hösttid och då har den fungerat. Huruvida det finns bättre produkter på marknaden uttalar jag mig inte om.

Ska absolut ta en kik på bivibag centralbyrakraten!

EDIT: Kikade precis på bivibag ultralight. Men att flytta en skadad person in i en säck? Stämmer inte riktigt in på den utbildning jag har. Men den fungerar som filt också?

12x19 cm är ju också rätt stort och en vikt på 340 g gör ju att den faktiskt tar plats och därmed kan den bli lätt att hoppa över om man inte går ut på längre turer.

Senast ändrad:
Varför är alla så rädda för att flytta en skadad? För eller senare måste det ju göras ändå, man kan ju inte ligga kvar skadad i offpisten för resten av livet. Enda gången som det egentligen är något problem är vid allvarliga ryggskador. Passa på och se hur illa det egentligen är ställd med den skadade. Säg åt personen att själv krypa in i bivibagen, kan den det så är det inte helt illa ställt ändå. Om den inte själv kommer in, så assistera med lite hjälp.

12*19, 340 g tycker jag låter helt rimligt att ha med i en grupp (jag har för mig att de hade en mindre, själv har jag en betydlig större). Det är ju just på toppturer som jag använder min, i mera liftnära offpist så tycker jag att man kan lösa situationen ganska bra ändå. Sätt den skadade på en ryggsäck eller om det är sängläge som gäller, kasta en jacka under. Lägg ytterligare något ovanpå så är det mycket hjälpt.

Det som antagligen gör att ni upplevt aluminiumhistorierna som bra är ju att de faktiskt ger ett bra vindskydd och är regntäta. Det är ju egenskaper som inte ska underskattas! Är det någon som sett någon vetenskaplig undersökning på "Astrofiltar"? Det skulle vara kul att se på riktiga fakta. Jag antar att effekten åt bägge håll är försumbar eftersom den går att uppleva så olika.

Räddningsfiltar i aluminium kan fungera om man är naken. Det finns ingen isolerande förmåga, iden är att kroppsvärmen ska stråla tillbaka från filten, har man vinterkläder på sig är temperaturen på utsidan av kläderna ungefär som utomhustemperaturen så det finns ingen värme att stråla tillbaka.

Den enda hjälp man kan få från en räddningsfilt är mot vinden.

Nån som vet var man hittar kurser i Tromsø? gærna som ær speciellt inriktade på snowboard och snøskor om det nu finns olika inriktningar..

centralbyrakraten sa:
Varför är alla så rädda för att flytta en skadad?

12*19, 340 g tycker jag låter helt rimligt att ha med i en grupp (jag har för mig att de hade en mindre, själv har jag en betydlig större). Det är ju just på toppturer som jag använder min, i mera liftnära offpist så tycker jag att man kan lösa situationen ganska bra ändå.

Det som antagligen gör att ni upplevt aluminiumhistorierna som bra är ju att de faktiskt ger ett bra vindskydd och är regntäta. Det är ju egenskaper som inte ska underskattas! Är det någon som sett någon vetenskaplig undersökning på "Astrofiltar"? Det skulle vara kul att se på riktiga fakta. Jag antar att effekten åt bägge håll är försumbar eftersom den går att uppleva så olika.
I regel så är ju nacke/rygg rätt illa tilltygat om man klantar sig rejält, därav min kommentar. Det är ju givet att man kollar vad som är fel med personen i fråga och vad man själv kan göra med de prylarna man har. Går det att flytta personen så gör man ju det oavsett om det är på en provisorisk bår till lämpligare plats eller in i en påse. Men det är ju de gångerna man inte kan flytta den skadade som jag värderar en "filt" lite högre. :)

Den eviga diskussionen om vad som är liftnära och inte då ;)
Nej, det är klart att den är rimlig för längre turer och det finns smidigare lösningar vid liftnära åkning men jag tror ändå att den blir lätt att hoppa över vid dagsturer.

Det är faktiskt mycket möjligt att det är på det viset, det och att vi har haft lite kläder på oss?

När ska de göra en filt med såndäringa mättad lösning i som man bara klickar på kanten. I ett litet format såklar.

Jarle sa:
När ska de göra en filt med såndäringa mättad lösning i som man bara klickar på kanten. I ett litet format såklar.
De finns, på VM i Åre förra året hade vi filtar med som låg vakumförpackade. Sen var det bara att ta ur filten ur förpackningen, skaka lite på den så började den värmas upp. Den höll värmen bra i nästan 6 timmar. Tyvärr var den i största laget för det privata turandet men snart så kanske utvecklingen är där.

FF sa:
Duken är ju så tunn att dess förmåga av att suga ur en värme i någon större grad måste ju vara ganska liten?
Även en del storstor innehåller ju ett tunt lager aluminiumfolie för att öka isolationen.

intressant det där...
Men at den mer eller mindre slutar värma efter 15-20 min spelar mindre roll, då ska man ha fbörjat transportera personen ändå. Att den går sänder redan vi 9 m/s stämmer inte av egna erfarenheter....

Är det verkligen så att den är en stor bluff? Verkar konstigt men vem vet, då har den iaf gett mig en redig placeboeffekt ;)

Jarle sa:
intressant det där...
Men at den mer eller mindre slutar värma efter 15-20 min spelar mindre roll, då ska man ha fbörjat transportera personen ändå. Att den går sänder redan vi 9 m/s stämmer inte av egna erfarenheter....

Är det verkligen så att den är en stor bluff? Verkar konstigt men vem vet, då har den iaf gett mig en redig placeboeffekt ;)
Hmmm, tror du verkligen att det är rimligt att börja transportera ut en skadad inom 15-20 minuter? Min erfarenhet är att om man skadar sig på fjället, om så bara i liftnära terräng så får man räkna med timmar innan man kommer in. Går det fortare så är det bara att gratulera.

Varit med i Ramis i Osthang(La Puta) att det tog över tre timmar med ett kraschat höft... Och då är det bara 100 meter utanför systemet.

//H

Tja, i mitt tycke så är det ungefär lika trist att behöva spendera en natt i både aluminiumfilt och vanlig bivacksäck! :p Det har blivit en del nätter nu i fält som inte varit helt planerade pga. väder och tid. Så länge man är noga med att isolera under och helst över så skulle jag vilja säg att det är hugget som skuret vad som är bäst/sämst...

Vill iaf håller med Jarle på punkten om hållbarheten, har också haft den i starkare vind utan tendens till att gå sönder.

Men det va intressant det här, har faktiskt inte hört något dåligt om filtarna tidigare och, faktiskt om man ska vara ärlig, inte tänkt igenom de punkterna så noga. Känns som det får bli en mer noggran uttestning i vinter för att se om man kan lätta packningen genom att ta bort filten.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp