Kunskap vs. Utrustning?

Tompan14

Ny medlem
Kunskap vs. Utrustning?
Hur resonerar säsongarna här på FR?
Jag tycker mig ana att mentaliteten är "har man bara rätt utrustning så är det säkert"
Man står där, snart ska man iväg på sin första säsong. Åkningen är det väl lite si och så med, men man vill ju inte missa de där feta offpiståken man sett i alla filmer. Vad gör man? Sparar ihop sin surt förvärvade veckopeng och köper ett par riktigt breda skidor, som är mera förlåtande och hjälper åkaren i lössnön? Eller sitter man nöjd med sina gamla B2:or och lägger pengarna på lektioner för att utveckla sin åkteknik?
Andra veckan man är där går det en lavin någonstans, plötsligt blir man medveten om att det är farligt det där med skidåkning. Dags att köpa transa, sond och spade. Lika bra att slå till på ett paketpris med en ny fin ryggsäck också. Nu ska här räddas liv! ut och testa och jovisst, efter lite huvudkli hittade man ju faktiskt kompisens transa. I allra bästa fall övar man kanske två gånger till under hela säsongen.
Lägger man i det här läget även pengar på en lavinkurs, eller en tur med en lokal guide? Räcker det om man kan hitta den som hamnat i en lavin, eller försöker man även lära sig hur man undviker att laviner går i första hand?
I en perfekt värld så skulle ju alla naturligtvis göra bägge, men som säsongare har man inte obegränsat med pengar och man måste prioritera.
Hur har ni prioriterat? Jag har fått en ganska negativ bild av unga säsongare, och inte bara svenskar, men ni som ligger i startgroparna för att göra eran andra säsong kanske kan ändra på den...

//Tompan

Kunskap vs. Utrustning?
Det vet väl alla som nån gång fuktat läpparna på Chambre Neuf att mest, nyast och dyrast utrustning är klart viktigast!

Kunskap vs. Utrustning?
Köp ett par offpist skidor, men inte de dyraste. Sen ta en eller två offpist kurser. Du kan va hur bra som helst, men de funkar ändå inte om du inte har rätt utrustning.

Skipa lavin kursen, prata med de som jobbar på skid anläggningen och så åker du offpist när de inte är lavin fara:)

Om du tycker det är skit roligt med offpist, spara ihop pengar till nästa år och ta många offpist kurser. Tänk också på att inte åka själv, åk offpist med andra. Mycket säkrare och roligare:)

Lycka till//
Alexander

Kunskap vs. Utrustning?
Klart att man ska ha de dyraste, precis som snowgod skriver, det är ju hur fräck man är som räknas!

Det är väl alltid lavinfara? Bäst att hänga i baren, där är det förhoppningsvis lugnt, men för säkerhets skull ha transa på och spade i högsta hugg! Gärna en trave isyxor, karbiner, säkringar och diverse andra julgransattiraljer dinglandes i selen. Ett rep på minst 60m i tunnaste rekommenderade klättertjocklek är att rekommendera. Känner du dig lite på styva linan så ska det vara grottrep och lite tunnare än vad det borde vara.

Kunskap vs. Utrustning?
Haha, det är alltid lika roligt att dra på transan på sök och kolla hur många tomtar det finns på afterskin...

Kunskap vs. Utrustning?
Haha, är lite i samma sits som du tompa...

Jag är egentligen i behov av allt; skidor (gärna 2 par, helst 3), skidkläder, ryggsäck, lavinutrustning, goggles, nya stavar etc. Om man inte blivit tappad som liten är det ju helt klart nya skidor som lockar mest, helst de dyraste, fetaste och hetaste. Sen om man kan åka på dom spelar ingen roll. Men jag tvingade mig att köpa lavinutrustning först, dock inte rygga, farsan hade en gammal haglöfshistoria hemma så den får fan duga. Nya skidkläder (helst något som norröna, bergans, sweet osv) är ju bara att glömma. Fick låna en Tierrajacka modell 01/02 av min kusin och byxorna som en gång i tiden var svarta och fria från missfärgning får hänga med en vinter till. Tar med nål och tråd + lite silvertejp om de skulle ge upp. Btw: nobellpriset till han som uppfann silvertejp! Goggles kan du lura till dig av en full sthlm-are på afterskin. Du känner igen dom genom att de kör blades och har oakley brillor, oftast wisdommodellen. Är du en jävel på att förhandla får du säkert med dig ett par flashiga scottstavar också.

Lavinkursen tackar jag aldrig nej till, men det kräver tid och pengar. Köp en bok och plugga på och snacka med locals och andra kunniga så ska du se att du kan skrapa ihop lite kunskap. Sen tar vi det lugnt och försiktigt och tänker efter före innan vi ger oss ut i lössnön :)

Till sist då: skidorna. Dina gamla lagg klarar några svängar till, och det svider inte så mycket att förstöra dem mot en sten när det är tunt med snö. Men klart du ska ha ett par nya utöver det (notera ETT par). Köp en allroundskida, Völkl marker eller liknande som aldrig gör bort sig. sport-conrad.de is the shit!

Kunskap vs. Utrustning?
AlexanderEllmer sa:
Skipa lavin kursen, prata med de som jobbar på skid anläggningen och så åker du offpist när de inte är lavin fara:)
Alexander
Làter jävligt genomtänkt. Varför ska man ha nàgot som helst egenansvar när man ger sig ut i offpisten?

En lavinkurs i början av säsongen är den bästa investeringen jag nàgonsin gjort.

1. Du lär dig hitta och fàr veta var laviner brukar gà pà just din ort.

2. Du lär dig läsa av hur vind har blàst de senaste dagarna (Var är snön?, var är det farligt?)

3. Du lär dig använda din utrustning.

4. Du kan tänka efter före och basera dina tankar pà nàn typ av vag fakta istället för magkänslan.

My fifty cent angàende lavinkurser.

Kunskap vs. Utrustning?
Först och främst skulle jag prioritera tid och skiddagar framför utrustning.
Det ger fler dagar med bra före och mest troligt blir man bättre som skidåkare på köpet.
Tiden är A och O när det gäller säkerhet. Då kan man dessutom skjuta upp de dummaste grejerna till nån annan gång.

Om man nöjer sig med att vara lite halvdålig på kamraträddning så är det något som kompisarna och inte man själv kan få lida för. Inte alla som tänker på det när de väljer vem de ska åka med.

Kunskap vs. Utrustning?
Blackriverpaint sa:
AlexanderEllmer sa:
Alexander
Làter jävligt genomtänkt. Varför ska man ha nàgot som helst egenansvar när man ger sig ut i offpisten?

En lavinkurs i början av säsongen är den bästa investeringen jag nàgonsin gjort.
Jo klart det är jätte viktigt att gå många bra lavin kurser, men jag såg det mer som trådskaparen skulle testa på att åka lite.

Finns ju några "officiella" off-pist backar, där de åker lite flera. Det är ju perfekt för nån att testa som inte är så bra på att åka off-pist.

Kunskap vs. Utrustning?
AlexanderEllmer sa:
men jag såg det mer som trådskaparen skulle testa på att åka lite.
Nja...jag har redan gjort säsonger, och har full uppsättning av det jag behöver...
Var mest en allmän frågeställning till hur första-säsongarna här på FR resonerar. Det verkar som om genomsnittssäsongaren här precis har slutat gymnasiet och kanske inte är mogen nog att åka offpist med allt vad det innebär...
Vad jag sökte var svar av typen "Förra året när jag gjorde min första säsong gjorde jag de här valen, resonerade så här"
Inte "Det är ju bra med/Klart att man ska." Sådana svar säger ingenting, det är lätt att tycka om säkerhet när man sitter hemma i stugvärmen, men har man samma prioriteringar när man väl är på plats?
Gör ett räkneexempel själva, säga att du i snitt dricker 3 öl om dagen, hur många dagar måste man vara nykter på after-skin för att ha råd med en guide/lavinkurs?
Visst kan man läsa sig till hur en transa funkar, det är inte särskillt svårt att lära sig och bli bra på kamraträddning.
MEN det är en stor skillnad i att snabbt kunna hitta kompisen, och att kunna välja sin linje så att man slipper hamna i den situationen över huvudtaget! Kunskaper i hur man bedömer lavinrisken går inte att läsa sig till, det är den trista sanningen...

Senast ändrad:
Kunskap vs. Utrustning?
tompan14 sa:
AlexanderEllmer sa:
men jag såg det mer som trådskaparen skulle testa på att åka lite.
Nja...jag har redan gjort säsonger, och har full uppsättning av det jag behöver...
Var mest en allmän frågeställning till hur första-säsongarna här på FR resonerar. Det verkar som om genomsnittssäsongaren här precis har slutat gymnasiet och kanske inte är mogen nog att åka offpist med allt vad det innebär...
Vad jag sökte var svar av typen "Förra året när jag gjorde min första säsong gjorde jag de här valen, resonerade så här"
Inte "Det är ju bra med/Klart att man ska." Sådana svar säger ingenting, det är lätt att tycka om säkerhet när man sitter hemma i stugvärmen, men har man samma prioriteringar när man väl är på plats?
Gör ett räkneexempel själva, säga att du i snitt dricker 3 öl om dagen, hur många dagar måste man vara nykter på after-skin för att ha råd med en guide/lavinkurs?
Visst kan man läsa sig till hur en transa funkar, det är inte särskillt svårt att lära sig och bli bra på kamraträddning.
MEN det är en stor skillnad i att snabbt kunna hitta kompisen, och att kunna välja sin linje så att man slipper hamna i den situationen över huvudtaget! Kunskaper i hur man bedömer lavin risken går inte att läsa sig till, det är den trista sanningen...
ok:) det ser ju ut som du kan ganska mycket om offpist åkning ändå.

Jag e själv 15 och har åkt offpist i mindre "farliga" backar några gånger. Men jag skulle aldrig kunna tänka mig ansvaret som man har när man åker med andra i "större" offpist backar.

Om jag var du skulle jag investera en några bra lavin kurser, eller kanske tillsammans med några kompisar hyra en guide som man kan åka lite större berg med.(men det e vad jag skulle göra, någon annan skulle kanske göra nåt helt annat)

Hittade den här grejen i en skid affär, vet inte om den e nåt att ha. Men du kan ju ta dig en titt på den:) (Fast den va ganska dyr)
http://www.skistore.se/catalog/product_info.php?cPath=90_21_38&products_id=1326

Kunskap vs. Utrustning?
AlexanderEllmer sa:
Jag e själv 15 och har åkt offpist i mindre "farliga" backar några gånger. Men jag skulle aldrig kunna tänka mig ansvaret som man har när man åker med andra i "större" offpist backar.
Alexander: av ren nyfikenhet, hur bedömde du att de backarna du åkte i var mindre farliga? Jag är intresserad av hur olika människor resonerar.

Jag har egentligen massor av tankar i det här ämnet, var inne och nosade på ämnet i tråden https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=49347 , kanske lite långsökt dock.

Kunskap vs. Utrustning?
centralbyrakraten sa:
AlexanderEllmer sa:
Alexander: av ren nyfikenhet, hur bedömde du att de backarna du åkte i var mindre farliga? Jag är intresserad av hur olika människor resonerar.

Jag har egentligen massor av tankar i det här ämnet, var inne och nosade på ämnet i tråden https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=49347 , kanske lite långsökt dock.
Jag skulle gissa på ungefär 30 graders lutning, kanske 20-30 cm snö, inte så många träd, Några större stenar, och nåt stup (allt är mycket synligt).

Jag åkte med 2 kompisar som åkt offpist medan jag spenderat min tid i parken:) Så de visste va de gjorde.

Vi frågade även personalen vid den mycket nära liggande skid backen. Och de kunde tydligen garantera att de inte va lavin fara där.

Va de så här du menade?

Kunskap vs. Utrustning?
AlexanderEllmer sa:
Jag skulle gissa på ungefär 30 graders lutning, kanske 20-30 cm snö, inte så många träd, Några större stenar, och nåt stup (allt är mycket synligt).

Jag åkte med 2 kompisar som åkt offpist medan jag spenderat min tid i parken:) Så de visste va de gjorde.

Vi frågade även personalen vid den mycket nära liggande skid backen. Och de kunde tydligen garantera att de inte va lavin fara där.

Va de så här du menade?
Japp, det var precis så jag menade. Det intressanta är att ni åkt på en 30 gradig sluttning, den lutningen när det börjar bli riktigt intressant ur lavinsynpunkt. Ni åkte på en sluttning med tunt snötäcke, dvs där det är lätt att komma åt ev svaga lager och där de försvagande processerna i snötäcket gått extra fort. Du skriver att det inte var så särskilt många träd, alltså dålig förankring och enstaka stenar som stack upp, alltså försvagande punkter.

Utan att ha sett en bild på sluttningen så tycker jag att du beskrivit en perfekt lavinsluttning. Ni frågade också personalen och svarade att de inte kunde garantera att sluttningen var säker. Vad var det som gjorde att ni bedömde sluttningen som så säker att ni ville åka på den? Vilken information använde ni i beslutet?

Kunskap vs. Utrustning?
Personalen kunde garantera att det INTE var farligt, läs igen CB.. ;-) Men det låter ju minst sagt som olämplig terräng, men sen kanske det är svårt att berätta om terräng i så få ord. En bild hade ju varit bra...

Kunskap vs. Utrustning?
ville-vessla är något på spåret. med dagens mobilteknologi med 8mpix kamera å skit så kan man ju öpnna lavinsupport. ;)

Kunskap vs. Utrustning?
Hehe, kanske dax att öppna MMS-tjänsten mms.lavinakuten.se?

Angående lutningen på din sluttning, alexanders, skulle jag vilja fråga hur du gjorde uppskattningen till 30 grader? Du hade aldrig åkt offpist, innan, jag undrar bara hur du bedömer att den var ca 30 grader brant? Om du jämför den med en pist, ungefär vilken "färg" skulle det vara på ditt offpiståk?

Kunskap vs. Utrustning?
Fy för mig, att inte läsa andras inlägg ordentligt borde nästa vara en veckas banning på det (skulle vara bra för mig).

Nu börjar det bli intressant, hur bedömer vi att det är farligt egentligen? Hur bedömer vi oss själva, är vi duktiga nog att bedöma hur farligt det är m,m m,m?

Kunskap vs. Utrustning?
Kunskap är överskattat...

Har man bara tillräckligt dyra saker så händer det inga olyckor. Skulle du vara med om en olycka så betyder det bara att du snålat på utrustningen...

Jeffa

Kunskap vs. Utrustning?
Jag tycker det är intressant med alla svar. Det spelar i alla fall ingen roll hur duktig du är som skidåkare om du inte kan använda din utrustning.
Sen spelar det ju ingen roll för ditt liv om dina vänner inte kan sin utrustning.

Ta kurser inte bara en sen kan du öva med sökaren när det inte är sessong så du kan allt till vintern.
Jag köpte Mammut barryvox puls för 2 sessonger sen. Den är otroligt lätt att använda. En 6 åring klarar av at använda den utan instruksjon!

Man måste alltid tänka igjenom en ekstra gång om det är värt att åka med den man begjer sej ut på tur med!

Kunskap vs. Utrustning?
tove-s sa:
Det spelar i alla fall ingen roll hur duktig du är som skidåkare om du inte kan använda din utrustning.
Det är ju just det här jag menar. Är det viktigaste verkligen att kunna sin utrustning? Kan man åka säkert i offpisten om man kan sin utrustning?
Verkar som om de flesta förstagångs säsongarna inte värderar kunskap om lavinterräng, utan litar blint på att kompisen ska hitta en i tid om man bara har en tillräckligt dyr sändare...
tragiskt kan man tycka, men å andra sidan lär det ju bli färre som man behöver slåss med för att få åka ospårat om utvecklingen fortsätter så här!

Kunskap vs. Utrustning?
FF sa:
Hehe, kanske dax att öppna MMS-tjänsten mms.lavinakuten.se?

Angående lutningen på din sluttning, alexanders, skulle jag vilja fråga hur du gjorde uppskattningen till 30 grader? Du hade aldrig åkt offpist, innan, jag undrar bara hur du bedömer att den var ca 30 grader brant? Om du jämför den med en pist, ungefär vilken "färg" skulle det vara på ditt offpiståk?
Jag gissade bara till mig de 30 graderna, tänkte på att Väggen har 45 graders lutning. Och så mycket som väggen lutar va det inte.

Det med färg beror helt på i vilket land du åker. Själv tycker jag Alpernas röda e som sveriges blåa.

Men jag skulle säga att det va som en ganska enkel svart offpist backe i Österrike.

och svar till alla som vill ha bild: Vi tog bilder men det va bara av utsikten. Och de bilder ligger på en kompis data i Österrike. Men jag kan be han skicka några om ni absolut vill ha.

Kunskap vs. Utrustning?
Det är inte nödvändigt med bild Alexander, ber om ursäkt för att vi använt just ert åk som diskussionkärna en stund men det blev ett väldigt bra exempel.

Kunskap vs. Utrustning?
centralbyrakraten sa:
Det är inte nödvändigt med bild Alexander, ber om ursäkt för att vi använt just ert åk som diskussionkärna en stund men det blev ett väldigt bra exempel.
Men det är lungt:) Ni får gärna fortsätta diskutera. Bara att fråga om ni undrar nåt mer om vårat åk, så ska jag försöka svara så bra det går

Kunskap vs. Utrustning?
AlexanderEllmer sa:
Jag gissade bara till mig de 30 graderna, tänkte på att Väggen har 45 graders lutning. Och så mycket som väggen lutar va det inte.
Det med färg beror helt på i vilket land du åker. Själv tycker jag Alpernas röda e som sveriges blåa.
Men jag skulle säga att det va som en ganska enkel svart offpist backe i Österrike.
okej...
du uppskattar det till 30 grader, menar på att en röd backe i alperna är som en blå i sverige, och uppskattar sedan denna 30 graders backe till en lätt svart offpistbacke...

var det bara jag som inte hängde med?

Kunskap vs. Utrustning?
tompan14 sa:
Det är ju just det här jag menar. Är det viktigaste verkligen att kunna sin utrustning? Kan man åka säkert i offpisten om man kan sin utrustning?
Verkar som om de flesta förstagångs säsongarna inte värderar kunskap om lavinterräng, utan litar blint på att kompisen ska hitta en i tid om man bara har en tillräckligt dyr sändare...
tragiskt kan man tycka, men å andra sidan lär det ju bli färre som man behöver slåss med för att få åka ospårat om utvecklingen fortsätter så här!
Grundproblemet är att de flesta skidåkare gillar lavinterräng. Som skidåkare som vistas mycket på branta, orörda snöfält är det ganska självklart för mig att vilja lära mig om laviner. (Och om naturen runt omkring, mig själv, och kompisar.)
Vill man sen minska sin risk handlar det tyvärr mest om att avstå vissa åk, åka flackare och minska konsekvenserna. Väl ute på snöfältet spelar det större roll vad man väger än vad man kan.
Möjligt att folk i gemen åker brantare, men är det så mycket värre än tidigare, egentligen?

(Den dyra sändaren är som sagt för kompisens bästa)

Senast ändrad:
Kunskap vs. Utrustning?
Jag upplever en stor skillnad. I och med hypen om feta skidor och puderdrömmen så ser jag fler och fler killar -19 år som inte har en suck om vad lavinriskbedömning heter åka ned och göra sin första säsong. Och visst, inget fel i det! Men det den mentalitet som jag har stött på är ganska farlig. Du och jag kanske resonerar att den dyra sändaren är till för att hitta kompisen, inte för att bli hittad själv. Och du och jag kanske står över ett åk för att vi bedömer det som för farligt. Men de flesta som gör sin första säsong tänker inte så. Har man köpt dyra puderskidor så ska det åkas också, "det händer ju aldrig något i alla cool filmer man såg i bussen på vägen ned..."
Om man inte inser vikten av att kunna bedöma lavinfaran, så spelar det väl ingen som helst roll om man är mogen nog att stå över ett farligt åk eller ej?
Att det skulle spela större roll vad man väger än vad man kan håller jag inte med om!
Det innebär alltså att någon som bantat hela sommaren kan ta vilka rutter som helst, åka vilka linjer som helst under vilka förhållanden som helst? enbart pga att denna person väger mindre? struntprat, och farligt sådant!

Kunskap vs. Utrustning?
Tompan:
Jag tror nog vi är överens. Jag är som sagt för kunskap och mot överdriven bantning.
Visst det var lite tillspetsat, din vikt har marginell betydelse. Men tyvärr spelar det ju ännu mindre roll hur bra man är på att bedöma lavinfara om man inte använder kunskapen. Det vill säga, bara när man avstår vissa åk vid vissa tillfällen, åker flackare eller minskar konsekvenserna om något går fel minskar risken. Det hjälper ju inte att känna till faran om man inte undviker den. Det här är ju inget som löser sig helt vare sig med kunskap eller erfarenhet, om vi lockas av hyfsat brant offpist.

Edit. Det är därför jag förespråkar gott om tid till skidåkning och och lite is i magen för största möjliga glädje till minsta risk.

Senast ändrad:
Kunskap vs. Utrustning?
tompan14 sa:
Jag upplever en stor skillnad. I och med hypen om feta skidor och puderdrömmen så ser jag fler och fler killar -19 år som inte har en suck om vad lavinriskbedömning heter åka ned och göra sin första säsong. Och visst, inget fel i det! Men det den mentalitet som jag har stött på är ganska farlig. Du och jag kanske resonerar att den dyra sändaren är till för att hitta kompisen, inte för att bli hittad själv. Och du och jag kanske står över ett åk för att vi bedömer det som för farligt. Men de flesta som gör sin första säsong tänker inte så. Har man köpt dyra puderskidor så ska det åkas också, "det händer ju aldrig något i alla cool filmer man såg i bussen på vägen ned..."
Om man inte inser vikten av att kunna bedöma lavinfaran, så spelar det väl ingen som helst roll om man är mogen nog att stå över ett farligt åk eller ej?
Att det skulle spela större roll vad man väger än vad man kan håller jag inte med om!
Det innebär alltså att någon som bantat hela sommaren kan ta vilka rutter som helst, åka vilka linjer som helst under vilka förhållanden som helst? enbart pga att denna person väger mindre? struntprat, och farligt sådant!
Jag kan ha fel, men tror du menade mig lite där eller?

Till mit försvar kan jag då säga att jag åkt skidor sen jag va 3 år. Min pappa bor i alperna (Österrike) så det blir väldigt mycket skid åkning i bra backar. Själv tycker jag att jag åker mycket bra för att vara 15 år.

Men nu ska jag inte bara försvara mig, utan du har ju rätt i de du skriver. Jag hade aldrig åkt offpist innan jag begav mig ut i backen jag beskrev. (Jag åker bara park, innan det åkte jag storslalom)

Men jag gjorde det bara för min 2 kompisar som var med hade åkt den backen väldigt många gånga. De är otroligt bra offpist åkare och vet vad de håller på med.

Kunskap vs. Utrustning?
ville-vessla sa:
Det hjälper ju inte att känna till faran om man inte undviker den. Det här är ju inget som löser sig helt vare sig med kunskap eller efarenhet, om vi lockas av hyfsat brant offpist.
Näe, det kom ju upp i tråden: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=48618

Det är lite som att jobba med säkerhet inom klättring. Det gränsar till hyckleri, först så går man ut och tar en risk för att sedan försöka begränsa den. Hur ska vi ha det egentligen?

Kunskap vs. Utrustning?
ville-vessla sa:
Men tyvärr spelar det ju ännu mindre roll hur bra man är på att bedöma lavinfara om man inte använder kunskapen.
Hur vet man om man ska stå över ett åk om man inte har kunskap att bedöma situationen?
Får man automatiskt kunskaper om att bedöma lavinfaran i en viss sluttning iom att man tränar med sin transa? Det är ju just det som är pudelns kärna, ingen människa i hela världen kan stå upp och säga "nej det där är för farligt" om man inte vet hur man ska bedöma faran!
Att läsa i böcker är en sak, och en bra sådan. Men inget slår praktisk kunskap när det gäller att vistas i lavinterräng. Dessvärre anser jag att svenska säsongare inte tar den kunskapen på tillräckligt stort allvar. Det är en sådan hype kring säkerhetsutrustning i det här landet att man helt har missat den grundläggande kunskapen i att inte behöva använda sig av utrustningen...tyvärr tycker jag...

Kunskap vs. Utrustning?
Tompan:

Du har ju förstås rätt i att det framförallt handlar om att inte hamna i en lavin, men det är väl ingen här som säger emot det. Tror du får läsa igenom mina inlägg igen. Pudelns kärna är att det finns bra skidåkning i lavinterräng, som är eftertraktad av både erfarna och oerfarna.

Såg en intressant Kanadensisk undersökning om människor som varit med om en lavinincident. Vilka gemensamma riskfaktorer stack ut?

Den viktigaste faktorn i undersökning hade med attityd att göra. Enkelt kan man sammanfatta det med att ju ivrigare man var, desto större risk för en incident.

Typiskt var det en grupp med enbart killar när olyckan inträffade, och det förvånar väl ingen.

Åldern 25 - 30 var överrepresenterad, faktiskt inte de yngre.

Kunskap och erfarenhet hade däremot liten betydelse. Om något så hade fler erfarna människor varit med om incidenter, även om man tog hänsyn till att de var ute mer.
Det är möjligt att erfarna människor generellt klarade sig bättre vid incidenterna, de borde kunna minska konsekvenserna, men det framgick inte av undersökningen.

Senast ändrad:
Kunskap vs. Utrustning?
jaha men då så. om du har sett en kanadensisk undersökning så är det ju löst.
För att minimera riskena i lavinterräng ska man alltså vara under 25 år, och helt sakna erfarenhet och kunskap. Uppfyller man dessa krav är det bara att tuta och köra för allt vad laggen håller!
Allt enligt denna kanadensiska undersökning som du "har sett"...

Kunskap vs. Utrustning?
Tompan
?? Du behöver ju inte bli förbannad.
Om jag varit otydlig. Det jag ville lägga till i ditt första resonemang var:
Erfarenhet och lavinkurser hjälper en att känna igen farorna, en stor utmaning är att hantera dem. ( Välja bort) Jag möter vissa som hoppas att de ska lära sig att alltid kunna åka säkert i brant, orörd snö. ( Inte heller detta är riktat mot dig) Det finns tyvärr inga sådana magiska metoder.

Här är länken om du är intresserad.
http://www.avtraining-admin.org/pubs/ISSW_Proceedings.pdf sid 498 börjar artikeln.

Kunskap vs. Utrustning?
Jag är inte förbannad.
Men om du läser igenom ditt inlägg en gång till så inser du säkert att det saknades lite källhänvisningar...
Mitt resonemang är att säsongare anser att man höjer säkerheten genom att köpa en sändare. I slutet av dagen så är det helt enkelt så att det spelar ingen roll om du har den allra senaste sändaren om du ändå åker som en idiot.
Poängen med tråden var att belysa att problemet med laviner inte är löst bara för att man köpt ett 3-i-1 paket från sc. kanske lyckas man fånga någon säsongares uppmärksamhet. som sagt, en lavinkurs ger så mycket mer än att kompisgänget tränar med sina sändare! och inte är det dyrt heller

Kunskap vs. Utrustning?
Jo men Vesslan har en poäng i sitt resonemang oavsett källhänvisningar eller inte.

Övertro på teknik är en risk men övertro på sig själv är ett ännu större problem. T.ex så har de som arbetar med lavinsäkerhet i just Kanada en olycksfrekvens på 1 död per 500 yrkesaktiva och år. Då är det människor som egentligen borde vetat bättre. Som yrke sett så är det här helt oaccepabla siffror. Vad beror det på då?

Jag deltog själv i en undersökning med lavinfolk och det visade sig att 80% av oss hade ett beteende med attityden "det händer inte mig, jag kan ju det här".

Se dig själv i spegeln Tompa, med ditt inlägg i tråden https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=48882 , där det här med lavinsäkerhet är glasklart, så tycker jag det låter som du är lika stor fara som de unga säsongarna. ;-)

Senast ändrad:
Kunskap vs. Utrustning?
hehe, ja det inlägget kanske behöver redigeras med en förtydling.
Det var menat ironiskt, "glasklart" finns ju inte liksom inte. Samtidigt tyckte jag att det var lite kul formulerat för mig, om du står på en sten=ingen lavin ;-)

Visst är en övertro på sig själv det allra farligaste, det har jag aldrig tvivlat på. Däremot kan jag säga att en övertro på sig själv ofta följer i spåren av säkerhetsutrustning, iaf enligt mina erfarenheter.
Att tankegångar i stil med "vi kör ju säkert, alla har sändare, spade och sond!" är vanliga bland främst unga män kan väll ingen förneka.
Vad som sedan ligger bakom de siffror som framkommit i rapporten vesslan hänvisade sig till kan vi ju bara spekulera i.
26 åringar har precis studerat färdigt och inser att CSN vill ha igen ölpengarna och är därmed mer självmordsbenägna? ;-)

//Tompan; lögn, förbannad lögn och statistik!

Tillbaka
Topp