Efter nån enstaka rejäl crasch där du landat på huvudet ska du slänga alla hjälmar i soptunnan. En hjälm är uppbyggt av ett material som är framtaget för att absorbera den energi som kommer ur din rörelseenergi (som kommer ur din frukost, som kommer ur solen, osv) då ditt huvud slår i marken (eller trädet, liftstolpen, klippan - det du föredrar). Som vi alla vet så fungerar energi enligt principen "ingenting försvinner, allt finns kvar". Ofta innebär detta material någon slags massa uppvispad med luft (typ som maräng, fast annorlunda)som komprimeras vid en smäll och alltså på så sätt absorberar energin som annars skulle ha gått rätt in i din skalle. Efter en rejäl crasch så är materialet som hjälmen är uppbyggt av redan komprimerat och nästa gång finns det inget annat än ditt huvud som kan absorbera smällen. Trodde aldrig att jag kunde vara såhär pedagogisk, man kanske skulle bli skidlärare?
Jag har själv en Giro Flint som fungerar alldeles utmärkt och jag skulle rekommendera girohjälmarna. Men, hej! Vem är jag att säga åt dig vad du ska göra.