Kvalitet på Rossignol snowboards

mr_ljungstrom

Ny medlem
Funderar på märket Rossignol som är stora på skidor. Jag har ingen uppfattning vad för brädor dem gör, någon som har erfarenhet? Bra kvalité? Någon speciell typ av brädor?

En "vanlig" snowboard har en form som heter camber.. Att det är ett mellanrum mellan brädan och marken i mitten. Rocker är en reverse camber.. alltså att den är plan i mitten och har en mer bananliknande form. Detta ska göra att brädan är mer lättåken då man inte för skär så lätt.

Ah, tack! Antar att man med camber får bättre fäste totalt sett eller - alltså vid svängar etc. Kör alla som har koll med camber eller finns det dem som föredrar rocker framför camber (förutom eventuella nybörjare då)?

Finns proffs som kör med både det ena och det andra. Det beror på vad man gillar bäst. Sen finns det ju olika typer av camber och rocker också.. och andra tekniker som egentligen bygger på dessa.

Åk någonstans och testa.

Jag har kollat runt lite på begagnat marknaden och har ingen koll på deras snowboards. Jag har en Nitrobräda idag men skulle behöva lite uppfräschning...

Helt Zetrgrn - jag borde verkligen åka iväg någonstans och testa lite olika brädor. Hur är egentligen hyrbrädorna i typ Åre och liknande i Swe och i alperna? Är det bra grejer som dem har?

I Åre är det en hyrversion från Burton, men kolla upp när de har demodagar osv. så du får chansen att testa lite olika typer.

Ang Rossignol så blir det nog att köpa grisen i säcken då det inte är många här i Sverige som kör på dem. Men som nybörjare/medelåkare spelar det nog ingen större roll. Se bara till att skaffa en bräda för din vikt/längd/åkstil så kommer du rätt.

Själv ska jag införskaffa en bräda från Bataleon som har en lite annorlunda teknik kallad TBT. (triple base tech.)
En typ av rocker med upphöjda kanter i nose och tail.
http://bataleon.com/Page-SHAPES_34.aspx

Känns ju lite lönlöst att kolla efter ett visst märke på begagnade marknaden fokusera på modell. Speciellt Rossignol Snowboards som inte säljs i Sverige?

Försök släppa märkes hysterin lite och hitta en bräda som passar dig.

Hur åker du? Vart åker du? Osv

Tillbaka
Topp