Kvinnligt och manligt i freeride/jibb-världen

• Trådstartare Trådstartare g0b
  • Start datum Start datum

g0b

Ny medlem
Jag håller på med ett projektarbete i skola och jag ska visa "Kvinnligt och manligt i media", så jag valde att visa det i skidmedia.

Är det mest män som får publicitet i olika skidtidningar och på olika hemsidor? Hur är det med skidmedia, är det mer jämnställt än andra mediaområden? Borde det finnas fler kvinnor/tjejer som åker och hänger i parken eller ska dom bort? Hur motverkar/visar skidmedia dom traditionella könsrollerna? Hur beter freeride.nu sig i frågan?

Vad tycker ni?

Tacksam får hyffsat snabba svar!
/MVh Johan

Tjae, att hänga i parken är det väl mest killar som gör. MEN, att tjejer är där händer ibland också faktiskt. Jag tror att fler tjejer är välkomna om de bara ville det. För lite trist är det ju att det är mestadels killar där.
I filmer då? Jo, anledningen tror jag till att det är så få jibbtjejer i filmer kan vara att tjejer (läs kvinnor) inte är så "extrema". Tänker t.ex. på Sarah Burke. Hon är duktig på att hoppa och så där. Men man ser inte henne göra en dödsföraktad sw cork 9´ mute över Chad´s Gap. Det beroror ju kanske på fysiska förutsättningar etc. Sen att hon inte kanske skulle våga är en helt annan sak. För det är ju ett ganska stort gap.
Anyway, jag köpte Pop Yer Bottlez för en tid sen. Där verkar det som om att tjejerna mest är som underhållning för jibbkillarna. t.ex. blir en liten kille indragen på toa av en tjej som efter en stund kommer ut med lite lätt ruffsigt hår och kläderna på sne´.
Den filmen är inte speciellt könsneutral.

Men om du/ni kollar på t.ex. Session 1242 så får Sarah Burke lika mycket (tror jag) utrymme som diverse andra killar som åker under den låten som spelas när hon åker. Och Kristi Leskinen får en hel sekvens för sig själv.

*Lite tankar från en som ligger efter med fysikrapporten men som ändå tog sig tid att besöka freeride.nu och svara på detta inlägg*

Jag älskar att åka skidor och åker en hel del i parkerna (även om jag inte är så duktig), men oftast när jag åker med tjejkompisar så vågar de inte hoppa pga att de tror att de blir utskrattade så fort de ramlar. Är det inte lite status att som tjej hoppa även om man ramlar, just för att det är så ovanligt? Eller ser alla killar tjejer som riktiga loosers om de ramlar för att de känner att de själva då är bättre?

Om man läser artiklar i ex. Åka Skidor så tycker jag att det är förhållandevis könsneutralt. Det är ju fler artiklar om killar men det är ju bara för att det finns fler "extrema" killar. Varför det är så vet jag inte men man kan ju konstatera att det finns fler våghalsiga killar än tjejer. Dödslängtan eller ett extremt behov av att hävda sig?!?!?!

Det som jag tycker är intressant är hur man speglar tjejer och killar i artiklar. Ofta fokuserar man på privatlivet när man intervjuar tjejer istället för att fokusera på deras prestationer - vilket oftast är syftet med artikeln. Om en tjej är grym skidåkare så är det väl ganska ointressant att ägna halva artikeln åt hur det går att kombinera karriär med barn eller något liknande. Sedan beskriver man ju ofta tjejer med andra värdeord än killar. Om man skulle anonymisera artiklarna skulle man säkert lätt kunna gissa om artikeln handlade om en tjej eller om en kille utan att namnet var utsatt.

Kanske ett tips. Leta fram ett antal artiklar, anonymisera dem och låt folk läsa dem och gissa om det handlar om en tjej eller en kille. Låt dem sedan motivera sin gissning. Vilka värdeord används för kvinnor respektive män? Så var din uppsats klar!! Brukar inte lärare älska när man gör egna studier...

Fast jag tycker nog att det är bättre i skidvärlden än i många andra manliga domäner.

Lycka till!!

Lite är de väl endå att om vi tjejer hoppar och sen ramlar då tkr väl ni killar att man suger och sen vill man inte hoppa mer för att man blir utskrattad. Killar vågar säkert mer än oss också!
Men vad tkr ni killar om att tjejer hoppar ?
Är de bara töntigt för att inte vi kan något eller landar på platån eller ramlar ? ( Inte för att alla gör de då )
Alla har väl varit dåliga någon gång!?

Jag tkr iaf att alla killar är jätteduktiga :D Skulle ju vara roligt om vi tjejer vågade hoppa mer eller?

Peace

Jag skiter i om jag låter som ett svin, men killar är helt enkelt bättre. Om det är genmassan, muskelmassan eller att just fler åker (= mer talanger) har jag ingen aning om, men så är det bara. Är som med löpning, höjdhopp, hockey och ölhivande, killar är generellt bättre. Och folk vill ju se den "bästa" åkningen i media = fler killar.

jag trro nästan att det är lite att dom blir utskrattad eller ja att folk ska tycka att man suger. men allså om man plattlandar krascar eller nåtr så e de dubbelt så coolt som att en kille ramlar eller allså coolt men jag tycker att fler tjejer ska jibba.

Jag är inte speciellt bra på att hoppa, det kan iofs bero på att jag precis börjat luta bort från piståkningen. Men det är klart att jag är en smula nervös (rädd om man så vill) innan hoppet, för att folk ska skratta eller håna en om man bailar. Även rädslan för att göra illa sig har sin del i det hela. Men sen måste man komma ihåg att 1. Om man gör det fler gånger blir man oundvikligen bättre (gäller i de flesta fall) vilket leder till att nervositeten släpper mer och mer och man känner sig allt mer bekväm i situationen. 2. Det är bara snö! Snö består av vatten och vad kan lite vatten göra? 3. Folk i allmänhet är inte så elaka som man själv gör dom till! Sen är det bara skita i allt o köra på för fullt!

För övrigt tycker jag fler tjejer borde dra sig mot parkerna! Det är hur kul som helst att hoppa o skutta fram och tillbaka, och att ramla är tom kul om man är ett gäng kompisar!

"He who never failed, never tried anything new!" - Some random famous person

/Jens

Undrar bara om jag kan få använda några av era inlägg som citat till mitt arbete?

Freeride.nu tycker jag inte beter sig så bra på den fronten. Sällan man ser sjysta reportage om tjejer hära.

På NS hittar man ibland bildr och artiklar från "Girl Camps" och sådant. Men det är nog som dom säger. Killar vågar, Killar kan, Killar utvecklas bättre medmera.
Men det finns ju rikigt grymma tjejer. Både i sverige och utom. Sarah Burke, Kristi Leskinen m,m

Du kan använda mitt inlägg också om du vill det.

Sen håller jag med BigAir, man ser inte mycket repotage om tjejer här på FR. Skrivbordsunderlägger på Stina Jacobsson tycker jag inte räcker för att jämställa det.

Annars en bra sida

Men joo de är ju även så att killar alltid har varit bättre än tjejer och kommer alltid att vara !?
För dom vågar mer, dom bara drar och sen ser vad som händer . Tjejer är nog lite mer fega och vill inte krascha och göra illa sig . Medan killarna bara hoppar drar och klarar oftast tricket .
Och när man väl ska testa nått så känns de som alla killar tkr att man är ivägen och ska dra därifrån... Suckar och ger varandra blickar hehe.. Ajaa..

orsaken till att det mest är killar i parken, är att många tjejer har dåligt självförtroende och oftast försöker killar -framförallt de i nedre tonåren - sträka sitt ännu sämre självförtroende genom att klanka ner på tjejerna.

sen så är vi tjejer ibland lite för smarta och börja tänka... :

jag vill hoppa men om jag inte sätter värsta tricket så kommer alla att skratta och klanka ner på mig.

eller så: jag hoppar! men tänk om jag har för lite/för mycket fart - då kommer jag att landa i gapet/landa platt och paja knäna. då kommer alla att skratta och klanka ner på mig.

eller så tänker vi: landningen är isig, kicken är rätt spårig kommer jag lite fel eller överroterar så kommer jag att slå mig och kanske tom skada mig så mycket att jag måste hoppa på kryckor resten av vintern...och alla kommer skratta åt mig och klanka ner på mig.

men generellt sett så har en hel del killar (framförallt yngre) dålig attityd till tjejer som vill prova på och kräver att vi ska vara mycket bättre än dem för att få vara i parken/skatehallen/crossbanan eller vart det nu kan vara där det mest är killar annars. kanske för att tjejer är bättre i skolan...

och när man är bra på något tror alla att man är kille eller så vill killar (och en del straighta/osäkra tjejer) att man ska vara det så de kan forsätta klanka ner på oss tjejer.

här på freeride förutsätter många automatiskt att man är kille... flera gånger har jag och flera andra tjejer blivit tagna för killar. kanske pga attityderna... kanske för att vår kroppsvikt och längd oftast har samma mått som en kille på 13-16 år (gällande inlägg om skidor).

i skidmedia är det nästan bara intervjuer med killar, killar har mycket större del av alla parts i skidfilmerna än tjejerna. focus sätts på killarna. tyvärr.

Är inte hela extremsportsscenen lite "mansgrisaktig"? Kollar man på filmer är det alltid några festscener som oftast är fulla med blonda, snygga och lättklädda tjejer som brukar omge var och en av åkarna. Om detta innehåller en smula ironi och/eller just är på film så bidrar det ju lite till attityden.
Men att det skulle finnas någon generell negativ attityd mot tjejer som åker lagg eller bräda har jag svårt att se. Men som någon ovan nämnde så är ju faktiskt de manliga åkarna bättre än de kvinnliga. (Vad det beror på tänker jag dock inte gå in på) Och det är ju faktiskt det bästa man vill visa i media och då blir det kanske just, killar som gör tuffa trick och tjejer som är snygga och lättklädda.

tjejer får högre intelligens och mindre muskler, medan killar får mer muskler och lägre intelligens än tjejerna

angående mitt inlägg, använd det om du behöver det. bara bra om det hjälper någon!

Tillbaka
Topp