Kylan till helgen - Hemavan/Tärnaby

emmala

Ny medlem
Hej!

Ska till Hemavan i helgen och temperaturerna sjunker till upp mot -30 grader... Någon som har erfarenhet av skidåkning i den kylan?
Jag har vid 12 års åldern åkt i omkring -22 grader i Tänndalen men kommer knappt ihåg hur det var.

/Emma

emmala sa:
Hej!

Ska till Hemavan i helgen och temperaturerna sjunker till upp mot -30 grader... Någon som har erfarenhet av skidåkning i den kylan?
Jag har vid 12 års åldern åkt i omkring -22 grader i Tänndalen men kommer knappt ihåg hur det var.

/Emma
Ansiktet är ju mest utsatt och domnar lätt. Fartvind (eller den allmänna blåsten i Hemavan) skapar ju bra kyleffekt, så en ansiktsmask kan ju vara en fördel. Rätt stor risk för kylskada i -30 och vind. Sen blir man ju snabbt kall i liften även om man pälsat på sig. Personligen tycker jag inte att det är värt att åka när det är så kallt, bättre att sitta inne och titta på film eller läsa en bok. Det ska ju vara kul att åka, inte en plåga. Åker du så kontrollera ansikte och händer efter vita fläckar med jämna mellanrum. Och kolla även fötter så du har känsel och inga fläckar där heller.

Så länge man har skydd för ansiktet tycker jag att det dåliga glidet är det största problemet. Det krävs betydligt mer lutning än normalt för att det ska bli fart på grejorna och transportsträckor är en pina. Se till att valla med hård valla och borsta ur strukturen noga.

Kör dom ens liftarna vid minus trettio? Eller tänker du/ni tura?

Hur som helst, all exponerad hud är extemt utsatt för kylskador i den temperaturen. Särskilt i samband med vind eller fartvind som vid utförsåkning.

Fingrar och tår behöver också extra skydd för att klara sig. Att ta sig framåt för egen maskin gör det lättare att generera egen värme för att hålla kroppen varm, men i lift, brrrrr!! Håll koll på varandra om ni nödvändigtvis måste vara ute på lagg.

Väldigt vanskligt att åka utför i de temperaturerna om man inte vet vad man gör. Mitt tips är stugvärmen, brasan och vintoddy istället!

Senast ändrad:
xSooLx sa:
Kör dom ens liftarna vid minus trettio? Eller tänker du/ni tura?
Det gör dom inte, gränsen är ungefär på -20 beroende på vilken lift i Hemavan vi pratar om.

Idag var det -24 i byn, men ungefär -10 på fjället, du kan alltid räkna med att det är varmare ju högre upp i systemet du kommer, så om du håller till vid kungsliften så kan du räkna med att det Oftast(inte alltid) är betydligt varmare än vad dom säger på vädersajterna.

sök på Stationen Hemavan-Gierevarto när du kollar vädret så får du en närmre temperatur som det är om du är högre upp i systemet.

Tillbaka
Topp