La Grave glaciär fara?

TOMTEN321

Ny medlem
La Grave glaciär fara?
Hej!

Jag och några polare ska till La Grave nu i vinter. Vi har lavinutrustning men saknar glaciärutrustning, dvs rep, sele, karbiner, isyxa osv.

"Behöver" man dessa? Hur gör ni andra?

Ola

La Grave glaciär fara?
Är långt ifrån en expert på La Grave men det beror väl på vart ni ska åka? Om ni bara åker från P3 och nedåt så är det väl ingen glaciär som man åker på.
http://www.la-grave.com/images/visuelles/200ko.pdf

Glaciärerna är väl utanför det normala områdena man åker på. Finns även en markerad nedfart på glaciären som ska vara säkrad som man når från knappliften som man behöver gå till eller tolka efter pistmaskinen, dvs inga glaciärsprickor. Åker man utanför den nedfarten behöver man utrustning för det. Men den liften har inte varit öppen i år vad jag har kunnat se på hemsidan. Såg ut att vara mycket glaciärsprickor på toppen när jag var där vecka 4.

Nån som vet får gärna förtydliga. Men det är väl långt ifrån alla i La Grave som har utrustning för glaciär, det behövs såklart för vissa åk men man kan ju välja åk efter utrustning.

La Grave glaciär fara?
TOMTEN321 sa:
Hej!

Jag och några polare ska till La Grave nu i vinter. Vi har lavinutrustning men saknar glaciärutrustning, dvs rep, sele, karbiner, isyxa osv.

"Behöver" man dessa? Hur gör ni andra?

Ola
Om du åker från 3200 och ner tillbaka till liften behöver du inte glaciärutrustning. Alltså dom åk som man kör mest frekvent.

Om du kör "vanliga" motorvägen på Glaciär de la Girose från släpliften tillbaka in i Chancel kan du klara dig utan om du har huvudet med dig, följer huvudspåret och håller koll på snön framför dig. Jag säger inte att det är det smartaste valet, men det är vad jag alltid har gjort. Däremot är glaciären extremt uppsprucken och dåligt igenfylld i år så jag hade tagit det väldigt lugnt.

Om du kör några av dom stora åken från toppen ner mot vägen måste du ha glaciärutrustning. Dels för sprickornas skull men också för att kunna fira.

Och om du är det minsta tveksam, ta med grejerna. Eller hyr en guide.

La Grave glaciär fara?
Bidrar med en bild från P3 dvs 3200m nivån den 28:e Januari i år. Man ser sprickorna långt ner och att det är dåligt med snö

La Grave glaciär fara?
AndreasM sa:
Bidrar med en bild från P3 dvs 3200m nivån den 28:e Januari i år. Man ser sprickorna långt ner och att det är dåligt med snö.
Glaciären har inte varit sådär uppsprucken på många, många år. Huvudåket på glaciären ner mot Chancel ligger till höger utanför din bild. Kontrar med en bild tagen den 30:e där man ser det lite tydligare. Det är en del sprickor högst upp där glaciären knäcker över och brantar på lite, och där skulle jag ta det jäkligt lugnt. Åket till vänster i bild brukar vara lugnt också men i vinter skulle jag hålla mig undan från det helt och hållet. Summa summarum är väl att ta det säkra före det osäkra.

Tillbaka
Topp