La Plagne

MangeTruck

Ny medlem
La Plagne
Någon som varit i La Plagne och kan tipsa om lite bra åkning, både offpist i närheten av systemet och gärna hur möjligheterna för turåkning är. Ska dit tre veckor i mars.
/mandel

La Plagne
Nope Mandel.. Folk aker bara till Chamo-X och till Stanton.. En del har tom hittat sa langt bort som till Val Misery... Det ar den krassa verkligheten...

La Plagne
Har vært i La Plagne en dag, kjørt igjennom stortsett hele systemet. Burde være bra muligheter for skogsåkning om snøforholdene er bra. Ellers er La Plagne En samling av ca 10
betongbyer som bare franskmenn kunne bygd. La plagne får Tignes til å ligne en landsby med små gårdsbygninger.

La Plagne
Tyvärr kan jag inte hjälpa till så mycket om skidtips, har bara åkt skidor där två dagar och att få dem att gå var i alla fall inga problem. Det fanns mycket bra åkning. Enligt frassarna själva är La Plagne ett av de bästa ställerna men det är lite motsvarighet till Idre vad gäller det som finns vid sidan av skidåkningen. Dvs partylivet är inget att hurra för. Bästa stället när jag var där senast var Gordons men jag är osäker på om det finns kvar, hittade det inte på deras web-sida i alla fall. Annars fanns en bra engelsk bar i Plagne center med bra drag.
Men nu till nåt annat... Som gammal kälkåkare känner jag plikt att informera dig om ett besök i rodel-/bobbanan som användes i OS 1992. Finns ju inte så många i Europa, framför allt inte på skidorter. Du åker förbi den när du åker upp dit så den är omöjlig att missa. Antingen kan du testa en taxibob eller bobrafting. Taxiboben är en riktig fyrmansbob där du får åka med som passagerare. Bobrafting är en skumgummibob som går lite långsammare. En garanterat häftig upplevelse!!! Ibland kan du även testa rodel men som turist får man starta ganska långt ner i banan så du får inte samma fart. Kolla mer på www.bobsleigh,net

If you"re in control - you"re not going fast enough!!!

La Plagne
Ja jägarns, Taxi-Bob blir det för hela slanten i vinter. Det blir ju till och med bättre än English-Bob.

Annars går det väl att åka hur mycket som helst på det där stället. Bellecote är ju flott, lite brant också. Dessutom kan man sköja till det i (en gång) världens längsta ägglift, som heter eller går till La Roche du Mio - tror jag.

Inte för att jag har provat på utelivet i La Plagne, men det måste ju erbjuda en hel del osannolika pärlor. Betong i kombination med fransmän brukar kunna locka fram spännande sidor ur människor. Inte för det skulle matcha Baja California, men liten fläkt av flärd erbjuds nog.

La Plagne
Ja jägarns, Taxi-Bob blir det för hela slanten i vinter. Det blir ju till och med bättre än English-Bob.

Annars går det väl att åka hur mycket som helst på det där stället. Bellecote är ju flott, lite brant också. Dessutom kan man sköja till det i (en gång) världens längsta ägglift, som heter eller går till La Roche du Mio - tror jag.

Inte för att jag har provat på utelivet i La Plagne, men det måste ju erbjuda en hel del osannolika pärlor. Betong i kombination med fransmän brukar kunna locka fram spännande sidor ur människor. Inte för det skulle matcha Baja California, men liten fläkt av flärd erbjuds nog.

La Plagne
Tjena Mandel
La Plagne en av mina favoriter.
Om du är seriös skidåkare och tål fula byggnader som stör dom vackra bergen då kommer du inte att bli besviken. Aime La Plagne har alpernas fulaste hus.
Om du däremot är partynisse, åk till något annat ställe.
La Plagne består av flera byar byggda endast för skidåkning. Ungeför som Tignes, Val Thorens, Les Arcs mfl. Men det finns även mera genuina byar på litet lägre höjd som Montchavin, Les Coches, Montalbert. Dessa ligger på nordsidan som man kallar framsidan. På baksidan sydsidan mot Trois Vallees ligger Champagny den i mitt tycke den trevligaste byn i området.
Beträffande skidåkningen är området runt byarna Belle Plagne, Plagne Village, Aime La Plagne ganska flackt. Ungeär som Val Thorens. Men utåt sidorna finns det riktigt godis. Neråt finns det riktigt bra skogsåkning. Om man hittar ingångarna....
Stor off pist med några av alpernas bästa åk hittar man från Bellecotte. Nordsidan ner till Peisydalen ger ca 2000m fallhöjd Sydsidan mot Champagny en Haut likaså.
Med en ca 45 min promenad når du passet till Glacier Cul du Nant. Dessa åk kräver definitivt en bergsguide, plus buss eller taxi för att ta sig tillbaka till La Plagne. Men det fixar guiden.
Turåkning om du menar tur med hudar finns en klassiker, runt berget Mont Jovet som slutar med ett otroligt åk.
Vill du gå på riktig långtur är det ett stenkast till Prolognan med långa glacierturer.
En fördel att bo i Champagny är närheten till Les Trois Vallees det är inte mer än 15 min med bil till Courchevell 1300 därifrån har du tillgång till hela 3 dalarna.
Vill du ha tillgång till Les Arcs skall du bo på nordsidan tex Monchavin.
Lycka till

Tillbaka
Topp