La Rosière & bilköp

murdi

Medlem
La Rosière & bilköp
Hej!
Jag ska iväg till la Rosière i januari (yay!!!) för att jobba men har lite svårt att hitta boende. Så tänkte kolla här om någon har gjort säsong där och har tips på boende? Eller om det är någon som ska dit i år och söker en roomie?

Och en fråga till.... det känns som att det skulle vara värt att köpa en bil inför säsongen (för att ta sig dit, hitta billigare boende, åka till närliggande orter osv....) men jag har 1:aldrig ägt en bil 2:aldrig meckat med en bil 3:har inte så bra koll på bilar överlag.... sååå det jag undrar är nog, är det någon som har tips när det gäller bilköp, tror ni en kan lära sig ta hand om en bil på två månader och om ni tror att det skulle funka...
(Har såklart körkort och haft det ett tag men tänker mer kunskap så en klarar sig om deb skulle gå sönder på nåt sätt)
Insåg att detta blev väldigt oklara frågor men om ni har några tips eller nånting så tveka inte att skriva!

Tack för att du orkade läsa igenom hela skiten,

CiaooooooooO

La Rosière & bilköp
Vad gäller bilköp så skulle jag rekommendera att inte skaffa den allra billigaste rishögen på marknaden, eftersom du skriver att du inte har några bilmeckarskills. Nu vet jag inte vad du har för budget, men när jag skaffade min bil för två år sedan betalade jag typ 20k, och det enda jag behövt fixa med den sedan dess är att fylla på olja, spolarvätska osv, byta till vinter/sommardäck, samt en vända till verkstad för att handbromsen blivit dålig. Bilen är inget vrålåk men det gör det den ska.
Visst finns det billigare bilar som klarar sig fram och tillbaka från Alperna utan problem, men risken för strul ökar ju med ålder/slitage, så..

Jag skulle heller inte stirra mig blind på bilar med fyrhjulsdrift – hela vägen ner genom Europa är det motorväg, förutom de sista milen (och gamla vägen mellan Annecy och Albertville), och de är bra på att ploga vägarna upp till skidorterna, så om du inte ska ut och köra i så mycket snö att du behöver ha på kedjorna så funkar det helt okej med tvåhjulsdrift. Dock är framhjulsdrivna bilar att föredra, bakhjulsdrift ska tydligen slira nåt jävligt när det blir halt och snöigt.

(Snökedjor finns f.ö. att köpa på varenda bilmack i Savoie (typ) samt på alla stormarknader i Bourg St Maurice och Moutiers, så det kan du skaffa när du väl är där.)

La Rosière & bilköp
Jag håller delvis med Heddious. :cool:
Helt rätt att inte köpa gammalt vrak, samtidigt kan en nyare bil strula minst lika mycket och vara svindyr att fixa, för även om man inte skruvar själv så är det dyrare delar och mer komplicerat för verkstäderna.
Lagom är bra, sen har folk förstås olika syn på vad som är lagom, billigt och gammalt.

Nu är jag iofs en motordåre, men jag hade gjort följande:
Köp hellre en något billigare, äldre kvalitetsbil i gott skick, och spara lite pengar till eventuell reparation vid behov.
Det är bättre än att köpa så ny bil man kan för alla sina slantar, sen har man inte råd att fixa den när den går sönder (pajar minst lika lätt som den äldre). Alla bilar pajar, även språjtans nya. Skillnaden är om man har köpt fin bil för alla stålar, eller om man sparat den del av budgeten till eventualiteter. :)

Ta hjälp av nån bilkunnig (verkligt bilkunnig = motordåre, inte en wannabe som gillar att skryta) och hita en schysst bil. T.ex. en Saab 9-5 från början av sekelskiftet med runt 15-23 tusen mil på mätaren, få ägare, gärna servicebok, och välvårdad. Då bör du få en bra bil som är vintersäker och klarar resan riktigt bra, och skulle nåt paja så kan dom flesta fixa då det är en mycket vanlig bil som verkstäderna hittar delar till snabbt.

'Men det finns fler såna exempel. Men grundtipset är alltså att köpa en äldre pålitlig modell i gott skick, välvårdad. Och sedan behålla en bunt stålar till saker som kan behövas, t.ex. schyssta däck m.m.

Nu kommer säkert måga att gå i taket, och detta är bara ETT råd, lyssna gärna på flera . Åsikter är som ...*ähum*... ja du vet, alla har dom. Lycka till. :P

Tillbaka
Topp