Lacka om fulltilt tungan, hjälp!

callie123

Ny medlem

Tjena freeride! Har länge varit sugen att lacka den gula tungan till svart men har ingen kunskap inom det ämnet. Så det tog stopp. Är det någon här som vet hur man ska göra? Slipa? Grundlack? Något speciellt då det är rörligt?

Det jag har gjort nu är att knäppa upp tungan och linda in resten av pjäxan i tidningspapper (På FT booter kan man inte ta bort tungan)

Skulle vara grymt schysst om någon hjälpte mig, peace!

jag såg att det fanns sånna tungor att köpa svarta och man kunde välja flex:)

Senast ändrad:
det är j#vligt svårt att lacka någonting som rör på sej!
varför köper du inte bara ny tunga till bootern?

Sitter en liten metallbygel där tungan fäster mot tådelen av pjäxan. Bara dra den utåt åt båda hållen där den fäster i sjävla pjäxan (inte tungan). Använd något verktyg som en plattmejsel eller tång eller något för att dra ut den åt båda hållen.

På alla hemsidor stå det att tungan (bara tungan man kan köpa, som ni skriver) passar alla modeller utom booter och vet inte hur jag ska få bort den :(

callie123 sa:
På alla hemsidor stå det att tungan (bara tungan man kan köpa, som ni skriver) passar alla modeller utom booter och vet inte hur jag ska få bort den :(
Jag tror att de menar årets booter. Den årsmodellen du har kan du byta tunga på. Så ta en titt till på filmen som Linder länkade till :)

Om jag inte har helt fel på min logik så passar väl inte tungorna den nya bootern för att den är bredare (102mm) än dom andra (99mm) så då måste man ha tungor för just specifikt bootern?

Inte säker men ska till gbg på lördag och kolla på nya pjäxor så kan kolla då :D

Kollar man fulltilts hemsida så finns det 2 versioner av tunga
fti-tongue-6-white.jpg
tongue-6-white.jpg

Bootern , high five och mary jane som är bredare 102mm har den vänstra tungan medans alla andra är 99mm och har den högra :)

Senast ändrad:
linder sa:
Om jag inte har helt fel på min logik så passar väl inte tungorna den nya bootern för att den är bredare (102mm) än dom andra (99mm) så då måste man ha tungor för just specifikt bootern?

Inte säker men ska till gbg på lördag och kolla på nya pjäxor så kan kolla då :D

Kollar man fulltilts hemsida så finns det 2 versioner av tunga
http://assets.k2sports.com/fulltilt/ftpfulltilt/2011/images/products/thumbs/fti-tongue-6-white.jpghttp://assets.k2sports.com/fulltilt/ftpfulltilt/2011/images/products/thumbs/tongue-6-white.jpg
Bootern , high five och mary jane som är bredare 102mm har den vänstra tungan medans alla andra är 99mm och har den högra :)
Fast han har den gamla Bootern...innan den blev 102mm.

om du har en ljusfärgad tunga, vit/gul or whatever så räcker det nog bara med 2-3 lager färg från en spritpenna. annars så får du nog ta och köpa en ny tunga i önskad färg. brukar vara ganska svårt att få färg att sitta på fet hårdplast.

Slippa ner plasten med ett mjukt(finkornigt) sandpapper eller liknande slippapper, sedan kör på med ett lager grund färg helst vit(om inte tungan är i en ljus färg och du vill ha en mörk) sedan låt torka. Lägg på 1 lager färg låt torka, 1 lager färg..torka osv osv. använda ca 3-4 lager för ett bra resultat!

Lättast att göra det med sprayfärg, men kom ihåg att inte spraya för nära så det blir rinnigt!

/S

Tillbaka
Topp