Laga belag!

Aegrow

Ny medlem
Laga belag!
Kört lite oaktsamt med skidorna.

Hur pass skadade kan skidorna vara innan det är ovärt att ens lägga tid på?
Vill ha en lagning som håller ett "tag"
:)

Senast ändrad:
Laga belag!
Lägg gärna upp en bild så att vi kan se, lite svårt att säga utan att generalisera. Det mesta går ju att laga om man verkligen vill :)

En lagning håller givetvis olika bra beroende på hur det är utfört. Anekdot: En kille jag bodde med ett tag i österrike hade varken fil eller sickel och använde en osthyvel på fyllan till att jämna ut p-tex som han smält ner. Antar att resultatet blev sisådär.

Laga belag!
Så länge inget annat än Belag tagit skada och du inte jagar hundradelar i pisten så är det sällan skidan blir obrukbar. När jag får skador modellen större (typ 1cm x 5cm) Så brukar jag endast fylla med 24h Epoxi och sedan låta det vara så. Man kan försöka snygga till det med p-tex men det har fäster sällan på epoxin. Men jag har är nöjd så länge jag får på epoxin så det blir vattentätt och har inte märkt någon skillnad på skidor jag lagat på detta vis. Pistskidorna är ju aldrig utanför backen så dem blir aldrig skadade mer än vid vårföre med lite smågrus, men detta fixa ptex enkelt och smidigt.

Självklart kan man alltid betala en skidverkstad för ett snyggare jobb, men om du pratar om offpistskidor så kommer liknande skada säkert ske igen och det springer snabbt iväg i kostnader.

Tillbaka
Topp