Lägesrapport Kittelfjäll

Karelin

Ny medlem
Lägesrapport Kittelfjäll
Jag funderar på att åka upp till Kittelfjäll i mitten/slutet av januari. Men eftersom det är en bra bit att åka från mellersta Sverige känns det ju skönt att ha koll på snösituationen innan man far upp.

Enligt Activeski:s webb ska det vara 40cm i natur och 30cm i pisterna med ca 0grader i luften, är det någon som varit där nyligen och kan ge en mer nyanserad bild? Finns det natursnö i ravinerna och går det att åka offpist utan att det sticker upp gren och sten osv? Hoppas givetvis på mer snö.

Lägesrapport Kittelfjäll
Nu är det inget bra men i mitten/slutet på jan kan det vara kanon. Du får hålla koll på vädret. Det är a och o när det gäller kittel. Boka resa långt i förväg är en stor chansning.

Lägesrapport Kittelfjäll
Mycket bättre att vänta, Kittel suger ganska hårt vid lite snö.

Frågan är väll hur mycket man vill gå får att få bra åk när snöläget är kargt.

Lägesrapport Kittelfjäll
ska faktiskt dit i slutet av januari, redan bokat och så. så jag hoppas att det bli mycket snö!
för visst är det en av sveriges bästa offpist åkning när det är mycket snö?

Lägesrapport Kittelfjäll
Japp, kittel med mycket snö är ett av Sveriges bästa ställen när det gäller (lättillgänglig) offpist. Slutet av januari har funkat fantastiskt för mig och jag tror inte att ni som ska dit om tre-fyra veckor behöver vara oroliga. Januari är så vitt jag vet en av de nederbördsrikaste månaderna på året i dessa trakter. Dessutom brukar kittel bara ha öppet fredag-söndag i januari, vilket innebär att det kan snöa mån-torsdag utan att någon åker upp det innan man är där.

MVH
Viktor

Lägesrapport Kittelfjäll
Det blir nog snö...
Vad gäller bokningar i januari så fick jag höra att hotellet är helt fullbokat och att det fanns ett skidåkarrum kvar vecka fyra när jag ringde häromdagen så man skall nog inte vänta för länge. (Dock finns det ju lite fler alternativ, kittelparken, granen mm)

Lägesrapport Kittelfjäll
Ring och prata med Patrik Berg. 0940-81020.

Stället är grymt, satsa på ett par lyft med helikopter, Marklund tar dig till de skönaste ställena...

Lägesrapport Kittelfjäll
Nån som vart där nyligen? Ska dit nästa vecka, står att det ska vara 100-120cm snö så i ravinerna finns det säkert bra med snö..

Funderar på Heliski men på fjälltoppar kan det ju vara jävligt isigt pga vinden = ej kul för snowboard

Lägesrapport Kittelfjäll
Var uppe nu i helgen. Snöbasen är lite sliten med stenar här och var, men det snöade hela natten lör-sön och hela sön så det borde ha bättrat på det.

Satsa på heli. Billigt och bra guider. Se till att boka helin i tid och satsa på tretopp.

/K

Lägesrapport Kittelfjäll
jenz: jag ska också dit nästa vecka och enligt rapporter ska det dumpa runt 25cm nu på söndag så jag tror veckan blir mellan några fina, schyssta åk och riktigt kalas. :)

Lägesrapport Kittelfjäll
Under veckan(11) jag var där så var det kanoners, massa nytt puder och ett totalt antal av 30-40 personer som fint fördelade åken över berget mellan sig. :)
Lämnade Kittel i fredags med lätt skare på vissa ställen men fortfarande med mycket orört, mjukt fint. Och enligt rapporter ska det snöa ännu mer nu så det är bara att åka för er som funderar!

Lägesrapport Kittelfjäll
kom just hem från kittel
det suger, finns inte en cm bra snö
och de två nedfarter som kallas pister pistas aldrig, inget är åkbart, bara is, vindpinat skare och allmän misär.

kittel behöver 30-40 cm för att bli åkbart igen denna vinter, lär inte hända...

Lägesrapport Kittelfjäll
baelter sa:
kom just hem från kittel
det suger, finns inte en cm bra snö
och de två nedfarter som kallas pister pistas aldrig, inget är åkbart, bara is, vindpinat skare och allmän misär.

kittel behöver 30-40 cm för att bli åkbart igen denna vinter, lär inte hända...
Bort mot be:s finns det helt ok åkning, för att vara helt stenhårt dvs.

Lägesrapport Kittelfjäll
Tjena alla...
Ligger i en stuga i Kittel och tänkte rapportera lite. (tjuvar trådlöst från hotellet *fniss*)
Har snöat kanske 2 dm sen vi kom i söndags, till en början kallsnö men idag har solen legat på så det mesta är rätt tungt, men det täcker iaf isen som är under.
Ganska blåsigt just nu så det driver en helt del, men det är inte allmän missär längre, och vill man så går det att hitta bra åkning, spec där det är lite träd, om man inte har nått emot lite tung snö.

Lägesrapport Kittelfjäll
Åkte från Kittelfjäll vid 5 i morse, då låg det nästan 1 dm nysnö på bilen och snöade på rätt bra..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp