Lagg till en tyngre åkare?

Johan78

Ny medlem
Tja.
Jag funderar om det finns lite tyngre åkare här på sidan som kan tipsa mig om ett par offpist skidor som funkar? De flesta omdömmen om skidor är gjorda av ganska lätta personer och är därför ganska svåra att tolka för en åkare på 100+kg och 190cm. Finns det någon som kan ge mig ett tips på ett par skidor som inte blir för mjua? Ni som är lite tyngre, vad åker ni på och hur upplever ni laggen?

/johan

Det där har man ju retat sig på under många år. Brukar inte finnas någon med i testen över 80kg. Själv väger jag 95 och utvecklingen mot bredare skidor har ju gjort livet lite enklare i offpisten.

För offpist rekommenderar jag mjuka och långa skidor för öppna ytor. En lång skida kan ge lite problem i en trång korridor men det är mest i huvudet det sitter. Problemet med en sådan kombination kan också vara att livet i pisten kan bli jobbigt. Kör ett par Pocket Rocket i hög hastighet och man kan mixa Dry Martini i brettena. Om man skall gå upp lite i bredd kan man gå ner lite i längd tycker jag. Bredden ger helt enkelt en större lyftkraft.

Själv åker jag mest på ett par 194 Bumtribe All-Mountain som fungerar över allt. Det är samma skida som har blivit den lite kortare 185 Ridea All Mountain i år. Det som den skidan har lyckats med är att den inte fladdra det minsta trots att den är stor och mjuk därför fungerar i pisten. Måtten är 122-92-109.

För de dagar då det är bottenlöst åker jag på 187 Ridea/Bumtribe Fat som har samma koncept men jag tycker bredden gör den lite jobbigare i pisten.

Ja, jag är partisk och det finns säkert andra liknande skidor...

/R

netrom7,

Som Rasmuys svar illustrerar så är det väldigt mycket tycke och smak när det gäller skidvalet, oavsett vad man väger. Att man kan mixa drajjor på pockerrocketbrettena gäller ju oavsett kroppsvikt. Typiskt kan man nog säga att tyngre åkare kan ha lite rejälare skidor på alla sätt, både när det gäller bredd, styvhet och längd.

Som sagt dock, genereliseringar är svåra. Jag väger 67 och kör Völkl Explosiv 190 (95mm midja), som är ett par rätt styva skidor medan en kompis som väger 25 kilo mer och är drygt 20cm längre kör på mjuka skidor (men aningen längre än vad jag gör). Så speciellt när det gäller offpistinriktade lagg så är smaken den allra viktigaste komponenten vid skidval.

Om man skall säga något så är det nog att du säkerligen kommer trivas bäst på den längsta längden som produceras av den skidmodell du väljer.

tänkvärda inlägg killar.
jag kanske skulle ha specat lite tankar som jag har. genom att vikten ligger nätt och jämt över medel :) och att åkstilen är ganska aggressiv, föredrar jag lite styvare skidor.

jag har kikat runt lite efter vad som kan tänkas och i dagslädet så ligger det kanske mellan två modeller. gotaman eller tankern, men bägge dessa håller 190cm som längsta längd och jag skule nog vilja ha en lite längre skida eller en skida utan twintip(stjäl ju trots allt lite av längden) men marknaden har inte så mycket att välja på i de längderna. med det är ju som ni säger också, en stenhård skida blir ju ganska tråkig i puder så det är en liten balans man får göra där.

ganska svårt då också när man inte har möjligheten att prova grejerna i någon större utsträckning, det är ju trots allt bara att prova sig fram för att hitta det som passar en bäst.

Är det någon som har lite tycke å smak om skidorna jag nämnde ovan? tankern har ju varit lite anonym ett tag nu och det är ganska svårt att veta hur den står sig mot nyare lagg. Vad gäller gotaman så är jag lite skraj för att twintippen stjäl lite för mkt åkyta och att de kan vara för mjuka, men vad vet jag, har ju inte provat dem än.

det slutar nog med ett köp på vinst eller förlust, tråkigt nog

/johan

Jag har ett par fartmonster som du kanske skulle gilla. Ett par handgjorda Elan med två lager titan i. Måtten är 112-88-108. Lite konstiga mått. Dom skulle nog behövt en 10 mm till i nosen. Ärligt talat så är dom så hårda så dom går inte att åka offpist med. Dom är ganska bra på att dyka vilket är ett problem med för hårda brätten tycker jag. Mina knän har fått ta lite stryk när man brännt på med dom.

Apropå knän så kan man ju gå ner i flex på pjäxorna ganska rejält med en mjukare skida. Körde på ovanstående skidor och ett par race-pjäxor ett tag. Att då byta till ett par Pro Model och ett par mjuka skidor ger ju en helt annan åkstil.

/R

exempel på breda skidor som är styvare och kräver lite mer än andra är som följer
stöckli stormrider DP
head monster 103
Dynastar pro rider
dessa blir ju trögare och mindre kvicka i pudret men bestämda när det är skräpsnö

har kört på både Dynastar pro rider och Head monster 103. Tycker att pro ridern funkar mkt bra för mig i all sorts snö. funkar även i pisten när man väger mkt och har hyfsad teknik. men skidan passar aåklart bäst i offpist.

103:an passar ju endast i stora svängar i puder. kan köras i uppkört också utan problem men då föredrar jag proridern.

Justja, väger ca 95 kg och åker, sägs det, aggresivt.

Pro ridern är också ett alternativ, ett bra sådant också, glömde att ta med den tidigare. en nackdel är ju priset som sticker iväg ganska kraftigt men för övrigt så har jag bara hört gott om skidan. men å andra sidan så, ska man vara nöjd med laggen så får det kosta, men alla har vi våra begränsningar. och sen så är det ju ganska sent på säsongen så det verkar vara svårt att få tag på vissa skidor.

Rasmus; de där elan skidorna blir nog lite för tunna och sen så verkar det behövas en snorkel till dem ;P kanske kan vara kul de med.

Välj inte bort 103an

Den funkar utmärkt i alla typer av svängar korta som långa när det är mjukt men är stabilare än alla andra jag provat när det går fort och skräpsnö. Att den bara skulle passa i långa svängar i puder är båg , även om den självklart är grymt bra då.

I pist kräver den en smula utrymme för att det ska vara riktigt roligt, men när man har det är den grym där också.

Är 185 lång och pendlar mellan 80 och 85 kg.
Inte överdrivet stark men åker mycket skidor.

Lägger bara till att det där är ju alltså som du förstår min alldeles egen subjektiva uppfattning om skidan, eller så som skidan bär sig åt med just mina förutsättningar. Vilket uppenbarligen inte överensstämmer med en av de tidigare talarnas upplevelser och kanske inte överensstämmer med din, men det gäller ju såklart alla skidor.

Röstar på 103:an som e grymt fartglad och stabil, vill du ha en smalare så har du ju stormrider DP som också är en riktigt bra skida.
Båda är som sagt riktiga brännarlagg..

tjenare alla krappar!
Har äntligen inhandlat ett par lagg och tänkte bara förmedla vilka det blev. Kanske totalt ointressant för de flesta men i alla fall, här kommer valet;

Kneissl Tanker med ett par Naxo bindningar på. så nu är det bara att käka mkt gröt och spänna lårmusklerna, för nu ska det hajkas;P
/ Johan

Godt valg! Kjører selv på Tanker og veier temmelig mye 100++. de flyter flot, og er rett og slett konge! følelse av å knuse er undervurdert!

Bra köp, jag är inne på min tredje säsong på T@nkern. Har funkat på sm och nm två år i rad och 6 veckor i bottenlöst puder i Andermatt.

Och sen är dom fan "bulletproof", har åkt mycket sten, kraschat rejält och droppat stort med dom utan att det är några större skavanker på dom.

gött å höra killlar.
det blir en riktig genomkörning av skidorna under påskveckan, då blir det jotunheimens toppar som ska få sig ett besök.
Killlen som monterade bindningarna sa att det var en hel del titanal i skidorna så de ska vara ganska tåliga;P inga man knäcker i första taget, får man hoppas.

Tillbaka
Topp