Lämplig skida för tjej - Sir Francis?

sPantzare

Ny medlem
Står i valet och kvalet till att köpa en polares Line Sir Francis från 09, och blir inte klok nånstans... tänkte be om råd från fler som kört den skidan. Vad jag hört är att den är mjuk och följsam, funkar relativt bra i pisten för sin midjebredd. Skidorna är på 182 om jag inte missminner, själv är jag 163cm lång och 60 pannor. Har lånat ett par lagg på 178cm och gillat längden, men fick aldrig tillfälle att prova dem i skog så jag funderar på om Sir Francis blir för långa och svårvända för mig vid skogsåkning?

Det jag vill använda dem till är i princip bara utanför pisten, då jag har mina Dynastar som funkar prima i pist och inte alltför djup snö. Älskar gles skogsåkning att leka runt i, och vill ha ett par roliga skidor att utvecklas vidare med. Har kört några dagar på K2 Hellbents i gött puder och gillat dem skarpt! Dock 175 långa och sin über-rocker så åkytan typ halverades...

Fråga två; vilken typ av bindning ska man dra på? Flytta över Look (som jag aldrig haft problem med) från mina Dynastar, och sätta en turbindning på de gamla som är ruskigt lätta och fina? Eller behålla de gamla på, och köpa nytt?

Tacksam för all hjälp jag kan få :)

Hyfsat mkt rocker på Francis också har jag för mig? Tror inte det är något problem att kasta runt dem iaf.

Jag hade satt ett par lätta turbindningar på dynastarlaggen och klämt på ett par Barons på de nya. Eller byta så du har look på de nya och barons (eller dynafit om du vill gå lättare) på de gamla om du tänkte göra mer än att pudertura.

Jag ar runt 170 lang och vager under 60 kg under vintern, var inte radd att ga upp i langd. Jag kor 186'or (dock inte SFB utan Epic Planks crop duster) och har inga problem alls med dem.

Senast ändrad:
SFB 09 är det inte så mycket rocker på så att gå på 182 om du är 163cm lång känns kanske lite väl mycket om du nu vill åka mycket skogsåkning.

Men det är som sagt ingen omöjlighet, det beror helt på vad du gillar.
Jag hade antingen gått på en kortare längd eller en lika lång skida med mer rocker. Samtidigt har du fått en bra deal så kan det ju väga över.

Snödjup

Tillbaka
Topp