landningen?

nillen

Ny medlem
landningen?
Hej alla glada! :)

Jag sitter i öron inflammation och håller på att planera lite granna inför vintern i lilla Lycksele. Så undrar jag om någon kan hjälpa mig med att säga ungefär vilken vinkel en landning på ett stepup hopp ska vara. Det kommer att vara ungefär 15-20 meter till landningen.
Någon som vet? :)

Tack i förhand!

landningen?
Det kommer du se när du bygger. Kanske inte blir helt perfekt från början, men det går ju alltid att justera efter hand.

landningen?
En landning ska alltid vara så nära vinkeln på kicken som möjligt, alltså samma lutning.
Då får du absolut skönast nerslag, blir den för flack gör de ont i ryggen å du plattlandar även fast du landar i landnigen.

Jag har gjort en liten skiss på hur du kan kolla på ditt eget hopp när du bygger:
2lc1xtv.jpg

Du ser kanske att ju brantare kicken blir, desto brantare landning ska du ha.. så enkelt är det!

Man kan inte sitta och bestämma lutning på landnig om du inte vet lutning på kick.
Hoppas det är till någon hjälp!
/Jeppe

Senast ändrad:
landningen?
Vadfan jeppe, nu satte du mig i ett mysterium. Dom du kallar för stepup ser snarare ut som JOI-hopp utan gap. Jag har då alltid trott att vid ett stepup-hopp landar man uppe på relativt platt yta men främst högre upp än hoppet.

Typ så här:
16gbo6d.jpg

Eller du menar i dina ritningar kanske att man ska flyga som nr.1? Jävla ont isåfall.

landningen?
Ett step-up hopp är ett hopp där landningen är högre placerad än vad kicken är. Jag har inte stenkoll på hur JOI-hoppen sett ut, men jag har för mig att det är tabletop-hopp man har använt sig av under tävlingen, vilket betyder att landning och kick är på samma höjdnivå.

landningen?
felix sa:
Vadfan jeppe, nu satte du mig i ett mysterium. Dom du kallar för stepup ser snarare ut som JOI-hopp utan gap. Jag har då alltid trott att vid ett stepup-hopp landar man uppe på relativt platt yta men främst högre upp än hoppet.

Typ så här:
http://i36.tinypic.com/16gbo6d.jpg

Eller du menar i dina ritningar kanske att man ska flyga som nr.1? Jävla ont isåfall.
Antar att Jeppenäjtårr menar första flacken som landning och att man sen landar i landningen till höger. Annars va det rätt weird.

landningen?
haha jag menar självklart att man ska landa så som i nr 2 enligt felix beskrivning.. stepup är när nollen är placerad högre än kicken, å så är då inte JOI hoppen som vart? dom är noll och kick exakt lika höga?

har jag då för mig iallafall?

landningen?
Jadu, har svårt att förstå... mycket möjligt att du har rätt, men jag tycker då mer att dina bilder liknar konstiga bigjumps.

Det här är stepup:

Och även ett park-stepup håller liknande vinkel på landningen, med en flygtur som bild 1.:

landningen?
felix sa:
Jadu, har svårt att förstå... mycket möjligt att du har rätt, men jag tycker då mer att dina bilder liknar konstiga bigjumps.

Det här är stepup:

Och även ett park-stepup håller liknande vinkel på landningen, med en flygtur som bild 1.:
Ja det är min bild av step up också. Jeppenators hopp såg mer ut som step up in i ett vanligt?

landningen?
ok jag fattar va du menar felix.. de gjorde jag även innan du letade reda på 4 filmer bara för å övertyga mig.. haha

men man måste inte landa platt för att de ska vara stepup? de kan ju likagärna vara lutning på landningen så länge "nollen" är högre upp än vad kicken är..

vet att de fanns en film på newschoolers me ett asbra exempel på jusst detta..

hittar jag så länkar jag, dock orkar jag inte sitta å bläddra bland alla miljoner filmer..
hoppas dock att du har överseende med det?

landningen?
Frågan är väl om inte dom hoppen kallas något annat, har för mig att någon sa "pyramidhopp" eller liknande när ett klipp var uppe här på fr. Kommer hur som helst ha överseende med detta Jeppeknoppen min, mycket möjligt att det också är stepup men något ovanligare =)

Förresten, kolla in hur jäkla skön flygtur Dumont har i detta stepup:

landningen?
JOI hoppen är enligt mig tabletops (som vi säger här iaf.) dvs. när kick och nollen är i samma höjd precis som Natorman sade.

Stepups är enligt mig precis som Natorman sade, samt visade, då nollen är högre än kicken sedan spelar det absolut ingen som helst roll hur landningen lutar osv.!

landningen?
Det är rätt fränt, för flygcirkeln i ett step-up nr.2 kan vara exakt likadan som vid ett big-jump nr.1 bara att man vid step-up flyger över en höjd =)

2vv6yp1.jpg

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp