Lång sond?

Lång sond?
En 3 meter sond är bra om du jobbar i bergräddningen, 2.40-2.60 brukar annars vara standard, 2m är lite för kort då man måste böjja sig ner hela tiden.

Att gräva efter någon på 2 meter djup är väldigt tufft och tar lång´tid. Men extra längd skadar ju aldrig. Jag skulle personligen hällre lägga de extra pengarna på en ortovox s1, eller en bättre spade.

Lång sond?
Jesper-am-Arlberg sa:
En 3 meter sond är bra om du jobbar i bergräddningen, 2.40-2.60 brukar annars vara standard, 2m är lite för kort då man måste böjja sig ner hela tiden.

Att gräva efter någon på 2 meter djup är väldigt tufft och tar lång´tid. Men extra längd skadar ju aldrig. Jag skulle personligen hällre lägga de extra pengarna på en ortovox s1, eller en bättre spade.
Jag ska ha det bästa av allt ju! :-) Tänkte BD 3 m sond och deras spade deploy 7. Eller vet du någon ännu bättre spade? Vad är ortovox s1 för nått, spade eller sond?

Lång sond?
Det är ju riktigt kul att det faktist går att ha en diskussion kring ämnet 2.65 eller 3 m sond! (även om diskussionen kanske inte är den största)

Jag funderar ganska mycket över just sådana här saker och jag tycker nog att man som privatperson ska satsa på en så smidig sond som möjligt, bara den lever upp till en minimigräns vad det gäller längd och hållbarhet. Enskilda skidåkare, skidlärare och guider för den delen också, tar sällan fram sina sonder utan de ska bara ligga där i ryggan tills man sitter i skiten. Med andra ord så bör den vara så smidig som möjligt så att man inte störs av den och aldrig tvekar på om den ska vara med eller ej. Ett minimikrav tycker jag dock man kan ställa på längden: +2m. Djupare än så hittar man sällan lavinoffren vid liv.

För pistörer och räddningspersonal däremot kan man ställa helt andra krav, för att inte tala om lavintekniker som dagligen använder sina sonder. Där är i och för sig inte längden den viktigaste utan hållbarheten för dessa yrkesgrupper.

Lång sond?
Bra poäng. Att den är lätthanterlig att fälla ut och "assemble", samt smidig att packa, är jävligt viktiga egenskaper.

Lång sond?
Men dagens sond är ju så pass lätt och smidig att skillanden på 2 och 3m är ganska liten vad gäller vikt och volym. Visst, det kanske är lite osmidigare med ett segment till, men tycker tiden att "assemble" är ju ingen större skillnad.
Fast använder iof sig min sond till mer än bara till att ligga i ryggan om ifall nån olycka skulle hända, använder den också till att reka med för att bygga snögrottor, bivacker m.m. då tycker jag det är skönt med lite längd.

Har både använt de vanliga sonderna av lättaluminium samt modell typ röda-korset av lite tyngre hållbara material i skolsyfte. Och först där börjar man ju märka en skilland i vikt, volym och otyplighet.

Fast kanske träningssak också, jag är van vid en lite längre sond och tycker inte det är svårare att jobba med det. Men jag känner folk som brukar köra 2.6m sond som tycker det börjar bli för långt när man kommer upp på över 3m.

Men som centralbyrakraten säger, ett minimum på 2+m tycker jag man kan kräva av de man åker med. Fast där är nog de flesta eniga...eller?

Lång sond?
Ja, det är inte antalet segment som främst avgör hur smidig sonden är. Jag tycker att segmentens längd är viktigare.

Jag lägger Voile Tour Lite i mina gästers/kursdeltagares ryggsäckar, sonden är ihopfälld 37 cm. Personligen har jag en G3 industrial 240, segmenten på denna är 40 cm. Skillnaden när man försöker packa dessa i några olika ryggsäckar blir ganska markant. Det är endast 4 cm, men dessa cm ställer till det med ganska många ryggsäckar.

Nu är i och för sig hela diskussionen ganska petig ;) Om vi ältar 2.65 eller 3 m så då tycker jag nog att antalet segment ska tas i beaktning.

Lång sond?
centralbyrakraten sa:
Nu är i och för sig hela diskussionen ganska petig ;) Om vi ältar 2.65 eller 3 m så då tycker jag nog att antalet segment ska tas i beaktning.
Det är ju alltid de mindre detaljerna som är de viktigaste när man utövar alpina aktiviter! Undra om någon klok och känd person redan har satt dessa ord på pränt någonstans?

Det går det ju att få miljoners sådana mindre tips genom petiga diskussioner, eller egentligen riktiga guldkorn.....

Lång sond?
Før att gå från længd-frågan lite, æven om det till viss del har med længd att gøra,
så borde ju en annan viktig parameter vara styvheten på sonden!?

En sond i før mjukt material blir ju svår att sonda med, den børjer sig før mkt., kan riskera att inte gå rakt ner genom snøn. "Wobbla" før mkt nær man har den øver snøn m.m.
Har varit med om ultralætta sonder som ser ut som en banan nær man stuckit ner den i snøn.
Detta har ju lite med længd också att gøra då længre sond egentligen borde innebæra mindre styvhet. Fast vet inte om 40-60cm extra gør någon markant skilland!?

Om man kan ælta 5cm længre skidor eller inte kan man væl lika væl disskturea 5dm længe sond eller inte... ;)

Lång sond?
Fast om man har två sonder av samma material men den ena har ett segment extra så kommer ju inte styvheten när man för ner sonderna lika långt ner i snön att påverkas. Det är mer om man gör en lång sond lättare/mjukare i så fall

Lång sond?
Næ, det har du ju rætt i.
Var mer inne på wobble effekten eller vad man ska kalla den, hur otymplig den ær att handskas med øver snøn. Och va problem med styvheten om man har før mjuk materiell m.m. som du næmner jag tænkte på.

Har ju anvændt længre sonder som varit mkt styvare æn kortare och ændå ta ungefær samma plats i ryggan.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp