Men dagens sond är ju så pass lätt och smidig att skillanden på 2 och 3m är ganska liten vad gäller vikt och volym. Visst, det kanske är lite osmidigare med ett segment till, men tycker tiden att "assemble" är ju ingen större skillnad.
Fast använder iof sig min sond till mer än bara till att ligga i ryggan om ifall nån olycka skulle hända, använder den också till att reka med för att bygga snögrottor, bivacker m.m. då tycker jag det är skönt med lite längd.
Har både använt de vanliga sonderna av lättaluminium samt modell typ röda-korset av lite tyngre hållbara material i skolsyfte. Och först där börjar man ju märka en skilland i vikt, volym och otyplighet.
Fast kanske träningssak också, jag är van vid en lite längre sond och tycker inte det är svårare att jobba med det. Men jag känner folk som brukar köra 2.6m sond som tycker det börjar bli för långt när man kommer upp på över 3m.
Men som centralbyrakraten säger, ett minimum på 2+m tycker jag man kan kräva av de man åker med. Fast där är nog de flesta eniga...eller?