Långa brädor?

Långa brädor?
Hej!

Tänkte köpa mig en snowboard (har hyrt tidigare) och efter att ha läst en himla massa bra guider bl.a. här på FR så har jag kommit fram till följande;

Jag vill åka mest i pisten men gärna även utanför vid puder. Jag är inte särskilt intresserad av att hoppa, trixa mm utan vill hellre åka fort och smidigt i pisten...

Att döma av guiderna bör jag alltså ha en bräda som är ungefär 10 cm kortare än jag är. Problemet är bara att jag är 192 cm lång, och de flesta brädor går upp till ca 165...? eller?

Finns det längre brädor och isåfall var hittar man dem? Någon som har tips?

Långa brädor?
Jag själv är också ca 190 cm lång och anser inte att man behöver en längre bräda än 165cm.

Du vill fortfarande att den ska vara hyffsat smidig och lättmanövrerad, även i pudret. Om dom börjar bli mycket längre än 170 cm kommer det nog känna att det är brädan som är ute och åker med dig och inte tvärtom.

Jag kör en 157cm i parken och en 162cm i offpisten, funkar utmärkt för mig. Hoppas du hittar något som passar dig också.

Glöm inte att även ta in hur mkt du väger vid ditt val av bräda. En bräda känner aldrig av hur lång vi är, enbart hur mkt kraft vi påverkar den med, dvs hur tunga vi är..

Bara en tanke..

Lycka till

Långa brädor?
*Jag är inte särskilt intresserad av att hoppa, trixa mm utan vill hellre åka fort och smidigt i pisten...*

när jag läste detta så är valet solklart att du ska ha en carvingsnowboard... har själv gjort samma övergång. Hoppade inte heller spec mycket utan åkte bara i pisten. Och nu är jag fast för carvingsnowboard, helt underbart!

Långa brädor?
Light Tech Boards (LTB) är ett litet företag som endast gör handgjorda brädor i limiterade upplagor, Kommer inte ihåg exakt antal. T.ex brädan classic görs endast i 130 per år (!)...

Sjukt bra brädor, allt från park till puder, priserna håller sig fortfarande helt okej. Sjukt duktiga killar!

Här är jag med en classic 190 i st.anton på tågstationen i Langen, SJUKT bra bräda ! ! ! (Jag är 186 lång och vägde 76 då).

http://www.ltb-snowboards.de/de/100410/100414/100472/longboards.html

Vad har du för skostorlek? En 180 M skulle nog passa dej perfekt om du har hyffsade fötter, dvs under 45-46.

Våga köpa longboards, om du kan carva i pisten så kan du åka en longboard. Det är inte svårt och längden är bara gosig ! (så länge man slipper bära på skiten (!))

Senast ändrad:
Långa brädor?
Låter som helt grymma förslag de flesta, nästan börjat fundera på att köpa en riktigt jätttelång en, typ 2m...

vad blir skillnaden i åkstil om man jämför typ en 175-bräda med en 2m? Vad är svårare/lättare? :)

Långa brädor?
Jag är 193cm, 85 pannor, och kör på en 162 bräda. Åker pist och puder. I pisten är det lagom tycker jag, men skulle kunna haft några cm till i puder, kanske 170. Har dock aldrig testat riktigt långa brädor, men om du inte ska ha två så är väl runt 170 ett tips! Så du kan åka bra med den även i pisten och kunna ha god kontroll på den där.

Tillbaka
Topp