Längd & bredd på snowboard

saaam

Ny medlem
Hej!

Ska köpa en ny snowboard, behöver nu lite hjälp att välja rätt längd & bredd!

Är 1,86 lång och väger 70 kg! Har skostrl 44.

Vilken längd på brädan bör jag ha, kör rätt aggresivt med mkt hopp & lek! samt vilken bredd är lagom!?

Tacksam för svar!

en lång bräda runt 164cm +- ett par centimeter..men inte under 160...

bredd runt minst 25cm iaf...men inte för bred..

Har du strlk 11 på bootsen?
25.5 borde funka bra om du har normala yttermått på bootsen.
När det gäller längden på brädan så tycker jag 160 räcker absolut för din vikt om du ska ha den till en mer freestyle (hopp & lek?!)bräda. Är ju iofs av stor vikt vilken bräda det är, styvhet torsion etc.
men det är på rätt väg so far....

Jag har 44 i skor och kör inte på brädor som är under 26 i midjan. De brädor jag åker på nu är 26,1 och 26,4 i midjan. Jag tycker inte att du ska gå under 25,5.

Bara en snabb fråga i samma ämne, jag är 1.77-1.78 är 1.53 för kort på en bräda eller ska jag satsa på en 1.58.

Eller ska jag använda 1.53:an när jag vill glida omkring och jibba i parken och byta till 1.58 när jag ska åka offpist.

Låter jobbigt ..

Då tycker jag att du helt klart ska ta 1.58:an och kanske ännu längre till offpisten. Själv är jag 172 cm 68 kg och kör på en 157, åker mest park och pipe.

vilken inverkan har midjemåttet egentligen på åkningen? ska man alltid välja den smalaste brädan som passar bootsen? vad anser ni?

Det är väldigt mycket en smaksak. Det är ju bara du som kan avgöra om en bräda är för smal eller om den är lagom. Sedan beror det på vad du har för bindningar också. En del bindningar har rejält höga tåramper (tex Salomon och Flow) och då kan man ha lite smalare bäda utan att det påverkar åkningen.

Det viktigaste är ju att du tycker att du kan svänga obehindrat. Jag tycker också att bredden påverkar flytet i puder och stabiliteten vid landnigar. En bred bräda känns lite lugnare under fötterna och en smal bräda kan upplevas som lite orolig och instabil, men också lite kvickare från kant till kant.

Det bästa är självklart att testa olika brädor för att skaffa en egen uppfattning. Jag har som sagt 44 i skor och jag skulle aldrig gå under 26 i midjan och jag skulle inte backa för att gå upp till drygt 27. Jag har kompisar som har lika stora fötter som mig som kör på brädor runt 25 och tycker att et känns mycket bättre än 26+, så det finns inget rätt eller fel.

Okej, har förstått att det är individuellt! men har bara vart orolig att en bräda på 25,5 blir svår att kantställa. men som sagt jag har ju också strl 11 i boots så jag borde kanske inte ha en smalare bräda!

Tillbaka
Topp