Längd/Fallhöjd på backarna i Sälen?

• Trådstartare Trådstartare jee
  • Start datum Start datum

jee

Ny medlem
Är det någom som vet fallhöjd/längden på de 4 olika backarna i Sälen?

Jag ska åka dit vecka 6 och jag vet inte vilken backe jag ska köpa liftkort till (Åker enbart Snowboard).

Här hemma har vi en backe vars längd är 850m bara, kan jag förvänta mig bättre åkning i Sälen?

Fallhöjden på anläggningarna i Sälen ligger runt 300 meter, tror Stöten och Kläppen har lite mer, minns inte riktigt. Backarnas längd beror ju på hur de är dragna, finns en backe på Lindvallen som är 3500 meter, eller fanns förr iallafall, men då har den en lutning som parkeringen utanför IKEA. Ska du ha brant blir det kort, tyvärr. De flesta backarna ligger väl runt kilometern, om man räknar in flacken på topp och dal. Skulle tro att Hundfjället är roligast om man åker bräda, finns lite roliga backar på baksidan, annars lär ju alla ha park. Men i stort sett spelar det inte världens största roll vart man åker i Sälen, det är i princip samma backar överallt.

Tandådalen och hundfjället är väl bäst i sälen skulle jag tippa. Lindvallen är sälens avskum

Buhu, jag hade räknat med åtminstone 5 min störtåk :). Det ska tydligen finnas en backe som ägde Sälen fett, över gränsen i Norge. Det skulle vara runt 40 min bilfärd dit.

Någon som kanske vet vilken backe det kan vara?

Det är Trysil som ligger över gränsen. Rekommenderar det varmt, 685 meters fallhöjd och där är backarna från 2 km och uppåt.... (Alla deras 3 st 6-stolsliftar är över 2000 m)

Lätt värt 40 minuter extra!!!!

www.trysil.com

Nu ligger kronan ungefär lika med den norska kronan, så det blir inte dyrt.

Kolla in Sälen på www.skistar.com

Det är klart värt att åka till Trysil istället, men se upp för alla danskar i backarna....

Tillbaka
Topp