Längd och bindningsmontage på Gotama

Granberg1

Ny medlem
Jag tror det här till viss del har dryftats tidigare i forumet men...
Står och väger lite mellan 176 och 183 cm Gotama. Spelar montaget av bindningen in på valet av längd och i så fall vad ska man tänka på. För bindningsmpntaget så hänvisar Sport-Conrad till "True Ski Center", Freestyle (true center) och Freeride (boot center). Vad innebär detta i praktiken. Jag är 175 cm och väger 73 kg. Kör nu på en 186 cm Head Monster 88 och tycker att de kan bli lite klumpiga i skogen men i övrigt så har jag trivts väldigt bra med dessa. Men allt har ju sin tid.

Det är överlag farligt att dra en för hård parallell mellan lättåkthet och kort skidlängd. En längre skida ger en mer balanserad position och en större trygghet i åkningen. Du vågar åka med mer fart och attackerar på så sätt svårigheter istället för att bli en passiv passagerare. I skog tycker jag att det är hopplöst svårt att åka med för korta skidor, även om många ofta anger just skog som en anledning till att gå ner i längd. Är skogen tät så spelar det ingen roll om du har snowblades på fötterna, det blir ändå svårt och brytigt att åka.

176 Gotama är verkligen kort för dig. Gotama har alltid känts kortare än vad måtten på skidan anger och årets modell är inget undantag. Jag testkörde 176 mot 183 på skidtestet i Trysil i höstas och tyckte att 176:an var så pass liten att den smidighet som man kan uppleva med skidor neråt 185cm försvinner och skidan istället blev svåråkt. Den både är och känns verkligen extremt kort och jag saknade en framände att lita på när jag pressade skidan i inledningen på svängen. I mjuk snö utanför pisten kommer 176:an att bli lurig om du jämför med dess längre syskon. 183:an känns också kort, men blir betydligt mer harmonisk och välbalanserad i sitt beteende. Frågan är inte om du ska välja 176 eller 183 tycker jag, utan snarare om du ska våga ta klivet ner från 190 till 183cm. Jag skulle säga att för allroundbruk är grundvalet 190cm för din del. Sen kan du om du vill få en lite smidigare skida med lite mer sväng i pisten mot bekostnad av flyt och balans i mjuk snö offpist gå ner på 183cm. Men 176? ... nej.

Senast ändrad:
Jag är lika lång som dig och ett par kilo lättare. Jag åker på ett par 190:s Gotama och jag har aldrig upplevt dessa som för långa(Detta omdöme gäller alltså för allroundbruk.) Vore jag inte en gubbe och var väldigt intresserad av parkåkning och dyl skulle jag kanske fundera på kortare längder.

Vad gäller bindningens monteringspunkt finnns det väl en massa skrivet om detta redan? Jag har mina lite bakmonterade(bakom freeride-monteringen alltså) för att det passar mina ändamål(åka fort i puder, som i praktiken ofta innebär fort i vindpack eller på isskorpa). De andra markeringarna har jag aldrig provat men de innebär ju en mer centrerad och hopporienterad position tillika tyngdpunkt. Inget jag personligen skulle rekommendera för allroundåkning.

Daniel_Nilsson sa:
Jag har mina lite bakmonterade(bakom freeride-monteringen alltså) för att det passar mina ändamål(åka fort i puder, som i praktiken ofta innebär fort i vindpack eller på isskorpa). De andra markeringarna har jag aldrig provat men de innebär ju en mer centrerad och hopporienterad position tillika tyngdpunkt. Inget jag personligen skulle rekommendera för allroundåkning.
Jag håller till fullo med Daniel när det gäller monteringen. Fokuserar du inte fullt ut och enbart på hopp och jib gör du bäst i att sätta bootcenter på freeride-monteringen, eller aningen bakom. Den markeringen är "vanlig" montering.

Tack för tipsen
Kul med så saklig och kunnig hjälp. Hoppas ni får många fina dagar i vinter. Snygga bilder från Kittel Daniel, vi kanske ses
Ha det

Tillbaka
Topp