Längd på bräda?

Niiiicke

Medlem
Längd på bräda?
Jag går i investeringstankar på ny bräda till vintern och har lite svårt att bestämma mig längden på brädan. Är 195 cm lång och kör endast pister/offpist. Men hur lång ska brädan vara för att inte bli klumpig när man kör i skidanläggningar, man vill ju inte täcka upp hela backen precis. Har en bräda på 163 cm som är en aningen kort förmodar jag. Kör man offpist ska man gärna ha en lite längre bräda så frågan är vad ideallängden är för mig!

Tacksam för svar!
 
Längd på bräda?
Brädans längd påverkas av din egen vikt och åkvana..
Men tycker du nu 163 är kort så köp en längre =) bästa sättet är ju självklart att hitta en bräda som låter bra (dvs märke o modell) o sen bara testa den i olika längder..
 
Längd på bräda?
Jag fick tipset 175cm men det finns längder upp till 195 cm på brädan jag funderar på. Väger 95 kg förresten och behärskar åkning uppåt 40 graders lutning (Har inte åkt brantare) men hoppar ytterst sparsamt och då endast i terräng. Vissa säger att man ska gärna ha längre bräda än man själv är om man åker offpist men det blir klumpigt i pister och skidanläggningar somsagt eftersom man behöver en avsevärt större area för svängarna om jag nu skulle välja en bräda som är 195 cm lång eller är jag helt ute och cyklar?
 
Längd på bräda?
Ill stick with "helt ute o cyklar"..
Okej lång bräda för offpiste, ja visst, men 195? Då snackar vi en rejält extrem swallowtail-åk-bara-1m-puder-annars-kan-du-knappt-svänga bräda...
Men är det sånt du åker så go for it =)

o andra sidan blev jag rekommenderad 159 som "all around"-bräda när jag är 185/70kg.. och 154 som parkbräda (vilket med snabb matte ger 164 offpistbräda)... och även om du är längre/tyngre än mig så är du ju inga 220 (vilket du med ännu snabbare matte skulle behöva va för en 195-bräda)...

Yeye, åker inte offpiste särskilt mkt så vad vet jag, tycker bara att brädor över 170 börjar tappa hela snowboard-grejen och nästan övergår till en kayak i snön eller nåt =)
 
Längd på bräda?
Gillar du hårda brädor ska du köpa ett snäpp längre än om du gillar mjuka i allmänhet. Själv har jag en bräda på 161 som är rikitgt hård...Går som ett lok i pisten men i lössnön är den för hård eller alterativt för kort för att fungera optimalt. Köp en billig slit och släng allroundbräda eller ha kvar den gamla du har samt köp en RIKTIG offpistbräda i rejäl längd. Eftersom du inte hoppar mycket utan mest cruisar/bränner kan du lika gärna ta en stor bräda!
 
Längd på bräda?
blizzy sa:
Yeye, åker inte offpiste särskilt mkt så vad vet jag, tycker bara att brädor över 170 börjar tappa hela snowboard-grejen och nästan övergår till en kayak i snön eller nåt =)
Du skriver din kommentar med lite humor och det är det enda som gör att jag inte tycker att den är helt uppåt väggarna.

Snowboards över 170 har verkligen sin plats i dagens snowboardåkning. Trots att jibtrenden är starkare än den kanske någonsin har varit så finns det ändå en hel del människor som tycker att det finns helt andra värden med snowboardåkning än att hänga i nån park eller vid närmaste trappräcke.

Att åka fort med stora svängar i pist (om man ens svänger) och att åka puder är för många det bästa med snowboardåkning och då är en bräda på 170 inget konstigt alls. Särskilt inte om man är över 180 cm, vilket rätt många är. Visst kan en lång bräda upplevas som lite svårmanövrerad i tex tät skog, men tät skog åker man ändå bara av misstag så det spelar inte så stor roll. Så fort ytorna blir öppna är en längre bräda att föredra och det gäller både om du åker off- eller onpist.

Killen som ställde frågan om vilken längd han ska ha på brädan är dessutom 195 cm lång och har förmodligen några kilon under bältet. Att han skulle köpa en bräda på under 170 cm för den typen av åkning han gillar är ju bara skrattretande.
 

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp