Längd på "buttery" skidor

mrlito

Medlem
Hej!

Jag vill kompletera mina sir francis bacon 182cm med ett par skidor där det bara ska vara till lek.
0% rails 20% småhopp 20% pist(lågfart) 60%leka runt på typ flat. Främst göra små kombo snurr pressar.
Jag kommer från snowboard där min åkning var mkt jibba runt i backen.
Frågan är dels skidor som skulle passa till detta!
Men jag undrar över oxå varför alla kör med så långa skidor då de vill ha jibb surf stuket. Fattar att längre skidor är bra vid stora hopp och höga farter. Men vill man ha en buttery surfy lek skidor känns det som en lite bredare skida som är ganska kort skulle vara bäst. Jag är 181cm 83kg men då tänker mig runt 165cm +- 10cm
Skulle man ha SÅ korta skidor vad kommer då kännas fel?
Nån som känt hur butters och pressar på flaten, funkar då man har korta skidor som är mjuka/hårda/mkt rocker/ lite rocker/.
Ideer på skidor jag tänker mig är nya al dente i kort version, völkl shiro som jr skida, sir francis bacon shorty, k2 domain i kortare modell.

Vore kul att höra alla åsikter om denna kanske ganska knäppa idén.

K2 Domain är mjuka som överkokt pasta. Flacka, uppkörda backar med en massa pucklar är svinkul. Jag är 178, väger 70kg ish och körde på 179orna.

Grejen är att du inte kommer ha något att "buttra" på om du ha för korta skidor.
Och de där med barnskidor kan du glömma, du är alldeles för tung för sånt

CoreUPT banger är sjuka (När väl inkörda) för sånt om du skulle lyckas få tag på ett par såna!
Jag är 181, och kör på 178 modellen! Funkar fint :)

Senast redigerad av en moderator:
Har du någon som helst erfarenhet av att åka på parkskidor?

Jag tycker det är mycket svårare att göra butters på korta skidor. Det är helt enkelt lättare att få över vikten och utnyttja hävstången som ett par långa skidor ger.

Jag älskar verkligen Salomons 2012/Rocker2/Remix-skidor... Har kört på de i flera år och tycker att 179cm-varianten är perfekt för mig som är 174/80kg. Lång och fin rocker men stabila under foten så det är väldigt trevligt att buttra med dem när de är inkörda. De är nog lite styvare än många andra givna butter-alternativ såsom Al Dente och diverse Line-varianter men å andra sidan otroligt grymma allroundskidor.

Tack för era svar.
Mina skidor SFB känns väldigt stela, svåra, tunga.Dessa skidor klassas som buttery skidor. Känns som de är för långa för att leka med. De har rocker camber rocker. Vilket kanske hjälper lite, men inte tillräcklgt. Vill inte ha ett par liknade skidor utan köra SFB snabbt,hårt och puder, sen ett par skidor som är 100ggr mer lekfulla, som man kör sakta med ungarna å leka då de lär sig åka typ. Är det det någon som har erfarenhet av köra på korta skidor.

Tar jag mina SFB och lutar mig rakt bak så böjer sig skidan innan rockern. Så hade skidan varit kortare så kanske man mer får rockern som hjälp att buttra.

Senast ändrad:
Damn son, you're doing something wrong!
Jag har bara kört på Opus, inte SFB, men den var jäkligt lättlekta och buttrig...

Hehe!

Klart man kan ha olika skills. Går säkert buttra katana om man kommer med speed å e säker. Men idén är att ist för köra 80mm parksidor som små spagettis så köra en bredare men kortare skida där man kanske buttrar mer på rockern än böja skidan om ni fattar!

Tror en lång rocker utan camber är då att föredra men vet inte.

BTW har jag hört att opus är mjukare än SFB

Nån mer?

Senast ändrad:
SFB är ju en väldigt lekfull och mjuk skida som passar perfekt till det du verkar vara ute efter. Jag tror att du får öva på tekniken för att klara av det istället för att köpa ny utrustning. Precis som nämnt innan så blir det svårare att buttra med en kortare skida. När du buttrar så böjer du ju skidan och förflyttar vikten framåt för att komma upp på den främre deleln vilket gör så att lätt kan snurra runt. Rocker gör ju så att skidan redan är lite förböjd så att du lättare kan påverka skidan och böja den vilket du vill för att kunna göra butters. Så mitt förslag är alltså inte att köpa nua kortare bredare skidor utan bli bättre på de du har.

mrlito sa:
Hehe!

Klart man kan ha olika skills. Går säkert buttra katana om man kommer med speed å e säker. Men idén är att ist för köra 80mm parksidor som små spagettis så köra en bredare men kortare skida där man kanske buttrar mer på rockern än böja skidan om ni fattar!

Tror en lång rocker utan camber är då att föredra men vet inte.

BTW har jag hört att opus är mjukare än SFB

Nån mer?
Om du vill åka omkring å latcha så ska du imo inte ha varken korta eller smala skidor. Du skulle kunna köpa ett par gamla k2 hellbents, går nog att hitta billigt och dom är jävligt roliga att grisa omkring i pisten med. Line hade en gammal skida som hette elizabeth som var gjort för precis det du skriver, dessa är nog jävligt svåra att få tag på dock. Annars var fjolårets Line Blend sjukt mjuka i tail&tip, dock har dom inte så mycket rocker. Nordica Soul rider kanske skulle funka också. En annan skida som blir extremt mjuk när de körts på en del är Line travelling circus (hette Anthem förut).

Tyvärr görs det inte mycket nudelskidor längre, gamla puder fullrockerskidor hade nog vart det bästa (line, k2). Ett annat alternativ är att du lägger dina skidor mellan typ två block sen hoppar du på dom tills dom blir nudelmjuka :P

Senast ändrad:
Hmm tipsen är ha kvar de skidor, jag inte tycker är smidiga nog eller typ skaffa längre skidor för få hävstångs effekt.
Pressar alla här precis framför/bakom bindningarna eller längre ut på skidorna där rockern börjar (om man nu har rocker.)
Läst att med tex surface skidorna, finns de som kör enbart på rockern.
Sett klipp på armada JJ där de pressar på rocker ytan.

På mina SFB som nu är bakmonterade. Är det lättare att få upp skidorna om jag lutar mig bakåt än framåt.
Antar att den är lika hårt fram som bak. Men är juh kortare bak pga bakmonteringen.

Sen verkar detta med buttra vara lite av en gåta. Läst många inlägg både här och på newshoolers. Aldrig riktigt samma råd som kommer.

Längden på skidorna borde iaf spela roll om man vill snurra enkelt utan hopp. vända fram till bak och vice versa.

Kom gärna med mer synpunkter!! :-)

Läst på flera forum att det verkar vedertaget att kortare skidor är enklare att få upp och längre skidor enklare att balansera på.
Vore kul att veta om någon med korta skidor och med lång rocker får lite de bästa av de båda.
Enkel att få upp och enkel att balansera(hålla kvar pressen)?
Kortare skidor med lång rocker borde kunna vara hårdare utan var svårare att pressa.

Kom med synpunkter gärna!

Nordica Soul Rider vekar vara ungefär det du är ute efter. Sök efter Kieran McVeighs edit från i våras, finns på Vimeo och NS.

Annars, om du tycker SFBn är styv, gör fler benböj och käka mer gröt.

Kan rekomendera Fat-Ypus som har grymma butter modeller, D'Riddum som jag själv kör på, grymma. Hellre längre än kortare.

Tack för alla svar igen!!
Kolla in dessa.. Precis den typ av åkning jag menar, ser såå nice å roligt ut..
Han som kör One har kortare modell 176cm än han som kör Two 186.
One ser smidigare ut även om han som kör Two kör lite pressar, så framgår det lite här att längre skidor inte blir lika lekfulla.
Tror de kanske kan bli Völkl One i lite kortare mod.
Nån som provkört dem?

Senast ändrad:
skidan är ju 128 under foten eller nåt sånt så en lätt pjäs blir det ju inte. Tycker du ska kolla på k2 kungfujas 179 eller 189, f´rejält mjuka pjäser som är sköna

Tror de heter shreditor 102 inför den här säsongen

Tillbaka
Topp