Längd på DPS Wailer112RP för telis?

johanb

Aktiv medlem
Hej,
Funderar på att skaffa litet lekfullare telisskidor eftersom jag tycker att mina Sidestashen ibland är lite krävande för teliskörning tänker sätta på Dynafit på dem. Eftersom lovorden fortsätter för Wailer112 så börjar jag bli riktigt sugen på ett par Wailer112 Pure med NTN.

Så är det någon som kör Wailer112 telisar och kan säga bu eller bä?
Och isåfall vilken längd kör ni? Jag har mejlat med DPS rep. och han föreslår 178 vilket jag tycker låter kort för en rockerskida. Här är hans motivering:

"I'm speaking from my own experiences with the sizing. If you look at the rocker profile on the 178cm as compared to the 184cm and 190cm, you will see that it is much less. I find this better for making tele turns as the large rockered shovels on the 184cm and 190cm get in the way for me. I also like the shorter length for steeps and trees, remember, when making a tele turn we are really making one long ski.

Bottom line is the 178cm will probably feel too short in wide open powder areas but will be way better everywhere else.

For alpine skiing I like the larger sizes."

Instinktivt så skulle jag gå för 184 men han kanske har en poäng?
Själv är jag 176cm, 75 kg och kör fortfarande tillräckligt bra, mestadels offpist både back och slackcountry.

Aldrig kört 112 men hade inte gått för 178 i alla fall. 184 hade jag gått för, man åker inte telemark bättre på en kortare skida.

Jag är representant för DPS i Skandinavien, och har åkt den här modellen ganska mycket de senaste åren.
Skidan är oerhört lättjobbad. En 178 kommer bli kvick och lätt, men en 184 vinner du lite mer stabilitet. Det här är en shape som man inte ska vara rädd för att fläska på med lite längd! (Jag gillar å andra sidan långa skidor och hög fart...)
Dra gärna iväg ett PM till mig om du har fler funderingar.

johanb sa:
Är den inte ny för i år? Eller skulle det komma nån version i år?

johanb sa:
remember, when making a tele turn we are really making one long ski.
Amerikaner är roliga.

johanb sa:
Instinktivt så skulle jag gå för 184 men han kanske har en poäng?
Nedanstående är generella teliskommentarer av någon som inte åkt wailer99 eller 112 men spenderat mycket tid på de större DPS skidorna och älskar allt DPS.

Han har ju faktiskt en poäng vad gäller "large rockered shovels". Många telisåkare har ju en tendens att hänga bak alldeles för mycket för sitt eget bästa. Vissa amerikaner åker ju tom med pjäxorna i walk-mode "eftersom det är bättre"...
Har man "hänga bak tendenser" blir det lätt så att den extra längden, 178vs184, i form av större shovels, blir "onödig" och känns "i vägen".

Med tanke på din storlek och det faktum att du är ute efter "lekfullare" och "mindre krävande" skidor så tror jag att 178 blir alldeles utmärkt.
Om du vet med dig att du inte hänger bak och står på hälarna in i sväng så kan nog 184an fortfarande uppfylla kravprofilen.

Jag rekommenderar att lägga lite extra pengar på att köpa Pure Carbon konstruktionen. Värt varenda öre om man gillar livliga skidor.

fwiw

-peace
/r

Senast ändrad:
rabbit sa:
johanb sa:
Är den inte ny för i år? Eller skulle det komma nån version i år?
Den är samma som förra året.
De är dock made in the US nu, och topsheetet är nu mer beständigt mot smårepor. (Skillnaden är knappt märkbar)

Nya Wailer 112RPC är dock ny, ny konstruktion och ny shape. En kötta-på-version av 112RP!

OK, tack för tipsen! (även om jag aldrig blir riktigt klok på rabbits teknikdissningar)
Inga större fel på telistekniken och jag trivs bäst i stora surfiga pudersvängar i hög fart om förhållandena tillåter.
Ett par 184 Pure förhandsbokade på Garaget.

//johanb

Tillbaka
Topp