Längd på HEAD MONSTER iM70?

Victims

Ny medlem
Det verkar vara många av er som har ett par Head Monster iM70 och som kanske kan komma egna erfarenheter och råd när det gäller vilken längd man ska välja på den skidan. Jag är 186 cm och väger 73 kg, har inte världens starkaste lår men åker gärna fort och aggresivt. Ska jag välja 177eller 184? Vad tror ni?

Definitivt den längre skidan! Jag är 174 lång o är ingen tungviktare precis. Jag tog 170cm på mina skidor och visst de va jättebra i pist, kvicka och ändå stabila i höga farter och ok i ofpisten. Men nu blev de naturligtvis stulna i st anton och jag köpte ett par im75 177cm lång istället för att im70 inte fanns i st anton. Jag som åker mkt offpist tycker att de va mkt skönare med sin längd i uppkörd lössnö och den lilla extre bredden skadar ju inte. De funkar fortfarande i pist, ok inte lika kvicka att få över från sisa till sida på skidan men jobbar man lite extra så är det inget problem.
im70 är en väldigt lättåkt skida och vill du få lite mer stabilitet i lössnö och framför allt uppåkt snö så skulle jag nog ta en längre längd!

Lycka till!
/fredrik

Hallå,

Väger dryga 70kilo och är alltså ganska lätt men gillar att köra storsväng aggressivt och tycker att 177 fungerar utmärkt både pist och offpist. Har en 9mm platta under LD12 bindningen på mina vilket gör en väsentlig skillnad när man ska köra mycket pist, tycker inte att det berör skidans kontakt med underlaget nämnvärt i offpisten.

För dig som väger lite mer skulle jag dock rekommendera 184an, iM70 är otroligt lättåkt och kul så 184an lär inte kännas speciellt klumpig i pisten den heller.

Lycka till med skidköpet...

Hej!

Personligen har jag aldrig förstått för vem iM70 är gjord. En onödig modell? Monsterserien marknadsförs av Head som "freeride" skidor, dvs. för åkning över hela berget med en betoning på utanförpist. I detta sammanhang torde anno 2003 en skida med ett midjemått på endast 70mm vara lätt malplacerad. Nej det självklara valet är att gå på iM 75 eller varför inte iM 85.

Som lycklig ägare till ett par iM 85 (186cm) kan jag garantera att dessa skidor inte begränsar din framfart i pisten. Tvärtom, på kant går de som ett par ytterst välbalanserade och stabila storslalomlagg. Har naturligtsvis sina begränsningar när det gäller kortsväng i pist, men är det detta du prioriterar är knappast ett par iM 70 speciellt intressanta heller (hur?)!

Och så var det det här med längd. För piståkning kan du med fördel välja kort, men prioriterar du utanförpistenegenskaper såsom god bärighet och stabilitet under skiftande förhållande är det självklart att välja det längre alternativet.

Så vad är du ute efter? En pist- eller freerideskida? Jag tror det rätta för dig är iM 75 (om du inte törs gå hela vägen...) med en längd omkring 185 cm. Gå för allt i världen inte under 180 cm...

That´s all kids! / MM

Kände mig själv osäker pà längden i höstas.
är 182cm, 82kg och valde tillslut ett par monster 75 pà 184. Ville först ha ett par 191 för det stod att det fanns pà heads hemsida, men den skidan verkar aldrig ha tillverkats eller àtminstonde aldrig ha hamnat i en affär... har kollat i Sverige, österrike & Schweiz.

Jag kör m 75:an som telisar och är grymt nöjd med bàde skidan och längden. Har även kört m75, 177 som alpin skida och den är nog egentligen för kort men den funkade faktiskt riktigt bra. Körde bàde pist och riktigt fin djup fluff snö och hade skitkul! Skulle jag köpa ett par egna skulle det bli ett par 184. Killen som äger 177:orna är 178cm och 72kg tung och tycker skidorna är perfekta för honom. Har även en annan polare som kör m75,184 som alpinskida och han är 186 och 88kg och gillar den skidan skarpt.

Jämför man m70 och m75 sà skulle jag nog bara kunna tänka mig att köpa m70 om jag bara körde i Sverige annars sà finns det nog ingen anledning att ha den.
M75:an är förvànansvärt kvick i svängen och borde räcka för de flesta kortsvängsdàrarna. Gillar man inte kortsväng köp m85 (eller kanske m105)

M75:an tycker jag är en fin kompromis pà en pistskida som är riktigt rolig utanför pisten som funkar perfekt i de flesta snöförhàllandena.

/Bosse

Tack för mycket bra svar!
Har hört mig för lite på andra håll också och 75:an är ett mycket intressant alternativ till 70:an. Lite trist bara att det är väldigt svårt att att hitta någon av dem i längd 184 i Stockholm nu, alldeles för många har hunnit före... Åker till Frankrike om ett par dagar och får väl se om jag hittar ett par där. Är det någon som vet hur prisbilden ser ut där nere för ett par HEAD MONSTER 70/75 eller andra liknande (lika bra eller bättre) skidor?

Tillbaka
Topp