Längd på offpistskidor, Kuro 185 eller 195

• Trådstartare Trådstartare Axx
  • Start datum Start datum

Axx

Medlem
Jag ska köpa ett par Kuro men har blivit osäker på vilken längd jag ska välja, var först inne på 185cm men många pratar för 195orna.

Jag väger 70 kg, är 187 lång, har tidigare gjort en säsong och ska iväg till Chamonix 2 månader i vinter.

Skidorna jag har nu är ett par Mantra 184 och den längden har varit bra men har aldrig gillat att köra mantran i skogen.

Kuron kommer jag köra så ofta jag får tillfälle och de kommer användas i skog, på öppna ytor mm.
Blir 195 jobbigt att åka med i skogen?
Det verkar inte varit så många som klagat på att 185an från förra året inte varit fartstabil nog..

på 70kg skulle jag inte ha längre skidor än 185...

men det handlar egentligen mest om din egen teknik, bedömer du att du är en riktigt duktig åkare som klarar av 195 utan att vara begränsad så köp den, annars inte =)

(själv har jag väl ok teknik men ogillar för långa skidor då jag åker mer lekfullt, har istället köpt en styv och vridstyv skida som är kortare... men det är som allroundskida, hmm, det här sista kanske mest blev snurrigt så du kanske kan bortse från det =) )

Senast ändrad:
Har haft samma funderingar men till slut blev det 185orna. Jag är lite kortare och lite tyngre än du och brukar normalt sett inte vilja ha en skida under 190 cm. I detta fallet resonerade jag mig dock fram till att en skida med måtten 164-132-139 i 195 cm skulle bli så sjuuukt mycket skida under fötterna. Tunga hikar dessutom. Av alla recensioner jag läst av förra årets Kuro har jag, som du säger, inte hört nån klaga på fartstabiliteten. Men vi får se, det är möjligt att jag ångrar mig.

Tillbaka
Topp