Längd på puderskidor...

Snajgel

Ny medlem
Längd på puderskidor...
Piper över till Whistler på en 2 veckors-semester och funderade på om man ramlar på ett par billiga puderskidor så kanske man ska slå till..
men då är frågan, vad ska man ha för längd på sånna skidor? Samma som de vanliga jag åker på eller ska man gå på längre.. vet inte om det har någon betydelse men det kommer hamna ett par telisbindningar på dem...

Längd på puderskidor...
Hurvida du ska ha längre än du åker på nu beror helt och hållet på vad du åker på nu och vilka skidor du ska ha. Renodlade puderskidor körs oftast i lite kortare längder än mer allroundbetonade fetingar, om det kan vara till någon ledning.

Så, vill du ha ett seriöst svar, kläm ur dig hur mycket du väger, vad du har för skidor i dag, och vad du tänker köpa!

MVH/MM

Längd på puderskidor...
178cm, 70-75 kg, jag åker nu på ett par xscream typ 178cm...
vad jag ska köpa beror lite på vad jag ramlar på för typer och priser...
tänkte mest rent allmänt..!

Längd på puderskidor...
Om vi pratar om en extremfeting dvs. en skida med midja +100 mm, tror jag en längd mellan 180 - 190 cm kan vara rätt för dig. Är du driven och kör på i höga hastigheter är det helt OK att välja en ännu längre skida.

Som exempel kan vi titta på Head Monster 103. Den tillverkas i 183 och 193 cm. Ditt val är då sannolikt 183 cm.

Skillnaden mellan den kortare och längre modellen är förutom det uppenbara att den längre oftast är styvare för att hantera en tyngre åkare i höga hastigheter samt att den oftast har en längre svängradie. Dvs. en kortare skida passar lättare åkare och/eller lägre hastigheter medan den längre skidan passar en tyngre åkare och/eller höga hastigheter.

Lycka till med ditt skidval!
/ MM

Tillbaka
Topp