Nojlas
Aktiv medlem
Längd på puderskidor!
Ok, här kommer ett rakt svar!
70kg, 173cm, duktig åkare.
"aggressiv åkare" tolkar jag som en aktiv åkare.
Vi vet ingenting om:
Åkstil? (jibba runt på mittmonterade fetingar eller bara ösa stora berg)
Vart du brukar åka? (sverige eller alperna - större berg kräver ofta en större skida)
Vilken terräng föredrar du? (älskar du skogsåkning, eller skyr du det som pesten?)
Lekfull skida med bra flyt, eller maximal fartstabilitet?
Vilket breddintervall du är ute efter? (Bredd och längd kan ju i viss mån, och ur vissa aspekter ersätta varandra)
Användningsfördelning pist/offpist/topptur/annat?
Om jag antar att du jibbar stenhårt i pudret, kan ett par riktigt feta mittmonterade lagg redan på 168cm (-5) räcka för dig.
Är du värsta big mountain-räven som öser järnet, och kikar på ett par lagg med massor med rocker - kan runt (+15) funka bra, ca 188cm.
Min rekommendation blir alltså att kika på ett par skidor mellan 168cm och 188cm, allt beroende på dina preferenser.
Hoppas det gav lite klarhet i skidvalet.
Fridens!
70kg, 173cm, duktig åkare.
"aggressiv åkare" tolkar jag som en aktiv åkare.
Vi vet ingenting om:
Åkstil? (jibba runt på mittmonterade fetingar eller bara ösa stora berg)
Vart du brukar åka? (sverige eller alperna - större berg kräver ofta en större skida)
Vilken terräng föredrar du? (älskar du skogsåkning, eller skyr du det som pesten?)
Lekfull skida med bra flyt, eller maximal fartstabilitet?
Vilket breddintervall du är ute efter? (Bredd och längd kan ju i viss mån, och ur vissa aspekter ersätta varandra)
Användningsfördelning pist/offpist/topptur/annat?
Om jag antar att du jibbar stenhårt i pudret, kan ett par riktigt feta mittmonterade lagg redan på 168cm (-5) räcka för dig.
Är du värsta big mountain-räven som öser järnet, och kikar på ett par lagg med massor med rocker - kan runt (+15) funka bra, ca 188cm.
Min rekommendation blir alltså att kika på ett par skidor mellan 168cm och 188cm, allt beroende på dina preferenser.
Hoppas det gav lite klarhet i skidvalet.
Fridens!