Längd på puderskidor!

JohanSundstrom

Aktiv medlem
Längd på puderskidor!
Ska säsonga 12/13 och behöver ett par nya puderskidor!

Har skidor för andra väder så pistegenskaper är ganska ointressant. Dock ska dem väl gå att kunna åka med från åk till åk! :D

Vilken längd ska jag ha!? Det är den viktiga frågan!

Jag är 173 cm lång och är van vid att åka på skidor 174+. Har dock aldrig haft några riktigt puderskidor.

Är 190+ att rekommendera?

Köper gärna ett par begagnade om ni skulle ha ett par!

Åker även telemark så om ni har ett par för puder så skriv gärna också!

Hör av er för mer info!

Johan!

Senast ändrad:
Längd på puderskidor!
Jag funderar och funderar men kan inte komma på något lagom nedlåtande svar med en viss knorr ... men ett gott tips är att först använda SÖK uppe i högra hörnet ... ser du den? När du sedan läst igenom ett tiotal av de trådar som behandlat detta ämne och börjat förstå hur dum din ursprungliga fråga är, kanske du omformulerar frågan på ett sådan sätt att det går att ge ett vettigt svar ... Lycka Till!

/MM

Längd på puderskidor!
Nu har jag aldrig förstått det här till synes eviga behovet att komma med nedlåtande svar till folk som ställer frågor. Bättre då att inte svara alls om man känner sig provocerad?

Mountain Man har dock ett par poänger. Det finns så jäkla många skidor på marknaden idag. Alla kommer droppa sina favoritskidor och du blir inte så mycket klokare ändå. ("ARMADA JJ FTW!!!" någon?)

Mycket beror på åkstil, vars du ska säsonga, prisklass och vad du vill ha ut av dina skidor. Mjukare skidor är lekfullare och passar sig nog egentligen främst utomlands där puder är en något vanligare företeelse. I de svenska fjällen skulle jag välja en lite styvare variant.

Och nej. Jag tycker inte du behöver ett par 190or. Jag tillhör ju typen av åkare som inte tycker att man skall vara rädd för lite längd på skidona, men 20 cm tycker t.o.m. jag känns lite overkill.

Jag är 182, 70 kg och kör Dynastar 105 på 192. Det är att ligga lite på gränsen, men i mina ögon på rätt sida. Jag kör fort och ganska rakt :)

Läs på, ta skidorna du tror passar bäst, så tror jag att du kommer bli rätt nöjd med ditt val hur du än gör. After all: vad skidtesterna än säger så är det egentligen inte någon tillverkare som gör dåliga skidor!

Längd på puderskidor!
OK! Får väl skärpa mig ...

Bäste Johan Sundström.

Vilken längd du ska ha på skidorna är en kombination av egenskaperna hos en specifik skidmodell du väljer och din egen vikt ( i viss mån längd ), teknik, styrka samt var och hur du tänker åka. Med de uppgifter du lämnat i din fråga är det omöjligt att ge ett mer exakt svar, får du det, visar det bara på rådgivarens okunnighet.

Men om vi utgår från att du är en stark, tekniskt driven skidåkare som väger 80 kg eller mer och vill dra på i stora linjer utför höga berg och tittar på en skida som exempelvis Völkl Kuro, jo då är 190+ helt rätt (195 cm).

/MM

Längd på puderskidor!
jag vet att det finns massa likande trådar.. och TACK JKampe! ;)
Det är faktiskt otroligt onödigt att svara på ett så negativt och nedlåtande sätt.. vad skulle denna sidan vara utan allas eviga frågor angående skidor?

Jag är 173 väger 70.. men jag är stark och åker väldigt aggressivt.

Jag behöver egentligen inget tips på skida, då jag som du sa, vet att alla vill att man ska åka just deras favoritskida.

Jag ville egentligen bara veta vilken längd som borde passa.

173, 70 kg, aggressivt, duktig åkare.

Senast ändrad:
Längd på puderskidor!
Jag håller helt med MM här.

Du har redan fått svaret, om du sen inte förstår det så är det knappast hans fel.

Edit: Ok, jag har lite tid över så jag försöker förklara igen. Längden beror helt på vilken modell du väljer (om dom är/har mjuka, hårda, twintip, rocker, och i så fall fullrocker, tiprocker, funshape etc etc etc).

Senast ändrad:
Längd på puderskidor!
JohanSundstrom sa:
Jag förstår inte mening med att alla ska sitta bakom sina datorer och vara spydiga och peka på allas fel...
Jag är inte spydig, bara ärlig. Har lagt till en mening i förra inlägget. Förstår du nu varför du inte får ett rakt svar?

Längd på puderskidor!
Haha, sluta upp med era meningslösa inlägg. Jag vet sedan tidigare att ni har helt obetydliga och meningslösa liv..

Ni behöver inte lägga er i om ni inte har något trevligt att meddela..

TACK, hoppas ni dör ensamma!

Längd på puderskidor!
tycker nästan synd om "de äldre" som vad det än gäller ska säga -hmm, dagens ungdom.. och inte tala om blandningen mellan såna och internet gangsters.
förväntar mig en kontring nu. så skriv på.

edit: och vissa som alltid ska påpeka att att någon som stavade fel, man besöker den här websidan för att få hjälp och svar, inte för att bråka och tjaffsa om felstavelser eller om yngre som är "dumma" för att dom inte vet vilken skida som passar dom. alla äldre har också varit tonåring och inte alltid varit den vise mannen som dom påstår sig vara.

Senast ändrad:
Längd på puderskidor!
Längd på puderskidor!
Jag påmindes just om varför jag så sällan hänger på freeride-forumen...

Johan: Bra att du frågar! Alla är inte experter från början och utan frågor blir man heller aldrig klokare. Som jag skrev tidigare, välj en skida du tror passar dig och som veteranerna menar: ta längden sen. Jag tror som sagt 190+ kan bli långt för dig (löst baserat på din ålder, längd, förmodad första säsong, vikt, bedömd skicklighet (bakom en dataskärm) och så lite magkänsla), men i nästan alla fall så måste man köra på ett antal skidor innan man hittar det som passar en själv som bäst. Därför är det svårt att ge bra tips bakom en datorskärm. Just get out there and find it out yourself :)

Sedan kan jag försäkra dig om att gamlingarna inte har meningslösa liv, utan sitter inne med en hel del bra förstahandsinfo. Se dem som trilskande farföräldrar. Låt dem gnälla, men ta till dig av det som kommer ut ;)

Som otroligt partisk måste jag ju passa på att slänga in: Dynastar legend Pro rider 105 184an! Ducoz pro model är dessutom galet snygg ;)

Längd på puderskidor!
JohanS: du frågar ungefär så här; vilka däck ska jag ha till min bil?( har inte bestämt vilken bil du ska köpa ännu), eller hur stor soffa borde jag ha när jag flyttar? ( du har ingen lägenhet ännu att ställa den i) osv osv osv...
Förstår du nu att det inte är vi som är dumma utan du inte fattar att din fråga är otroligt dum och vi inte KAN hjälpa mer än vad som gjorts?
Folk som blir sura för att de inte får de svar de "kräver" på uselt formulerade frågor är för övrigt mer irriterande och drygare än de som svarar spydigt.
Sen säger faktiskt alla att de åker aggressivt men ingen är överens/vet egentligen vad det innebär... det förtjänas att driva med (se min gamla tråd).

Senast ändrad:
Längd på puderskidor!
JL76 sa:
JohanS: du frågar ungefär så här; vilka däck ska jag ha till min bil?( har inte bestämt vilken bil du ska köpa ännu), eller hur stor soffa borde jag ha när jag flyttar? ( du har ingen lägenhet ännu att ställa den i) osv osv osv...
Förstår du nu att det inte är vi som är dumma utan du inte fattar att din fråga är otroligt dum och vi inte KAN hjälpa mer än vad som gjorts?
Folk som blir sura för att de inte får de svar de "kräver" på uselt formulerade frågor är för övrigt mer irriterande och drygare än de som svarar spydigt.
Sen säger faktiskt alla att de åker aggressivt men ingen är överens/vet egentligen vad det innebär... det förtjänas att driva med (se min gamla tråd).
Du har som alla andra fått allt fell.... jag blev självklart inte sur över att inte fått något "svar" På min fråga. Jag blev sur över den stöddighet och "hårda" attityd som de flesta på denna sida har.. HELT JÄVLA ONÖDIGT.

Längd på puderskidor!
JohanS: varför dalta? Skriver man snällt förstår många inte att det inte går att svara på. Du gjorde rätt mkt fel och fick lite grövre konsekvens, lär dig av misstaget, fundera innan du skriver och sist men inte minst SÖK först, så slipper du dryga svar och diskussioner.

Längd på puderskidor!
ok, har skummat dina gamla trådar och sett att du generellt fått informativa och ej dryga svar inkl. ett från MM.
I denna tråd fanns enbart ett svar till en början som IMHO inte ens var särskilt nedlåtande, efter att MM själv bidragit med ett nytt snällare svar gnäller du på "allmänt dryga svar". Efter ett svar från MM? Sen kommer du med ett inlägg som visar att du INTE förstått hans "snällare" svar ändå. Dumstruten är på ditt huvud och du borde göra nåt åt din känslighet, du kommer få ett jobbigt liv annars...

Längd på puderskidor!
Alla sådana här trådar är ju smått fascinerande. Om man inte klarar av lite småsarkastiska svar , med glimten i ögat, när man ställt en lite dum fråga så kommer man att få det ganska jobbigt i tillvaron. Att däremot harva ur sig rejält med personangrepp på folk som faktiskt försöker hjälpa en är dock bara korkat. För min egen del har det snarare nått dit att om någon ställer en fråga där det inte finns nog med info för att kunna svara så skiter jag i att svara helt och hållet. Tidigare hade jag, som MM, påpekat att det behövs mer info men så som stämningen har haft en tendens att bli när man gör det så är det lika bra att låta bli helt. Tråkigt men sant.

Längd på puderskidor!
JohanSundstrom sa:
Ska säsonga 12/13 och behöver ett par nya puderskidor!

[... blahblah ...]

Johan!
Hej Johan.

Du gör ett klassiskt misstag bland nybörjare på Internet, nämligen att du fokuserar på helt fel saker. Det är ett flertal personer i tråden som har (förgäves?) försökt hjälpa dig med olika svar som vare sig varit spydiga, otrevliga eller dåligt skrivna, varför inte fokusera på de svaren istället? Gång på gång ser jag i denna tråd att du fått ett antal svar verkar som att, oavsett om det är ett bra svar och 3 dåliga eller vice versa har du valt att citera och älta vidare på de svaren som är riktigt onödiga/dåliga/otrevliga. Varför? Du har fått ett (vid det här laget) mycket stort antal riktigt bra svar på din fråga, som alla egentligen säger samma sak (det går inte att säga något om det, eftersom det finns för lite information i denna tråd).

En annan sak som stör mig lite med dina svar är att du faller på eget grepp, det vill säga att du påpekar för de som skriver mindre bra svar att det är onödigt att "sitta bakom sina datorer och vara spydiga" för att själv i nästa inlägg slänga ur sig "Jag vet [...] att ni har helt obetydliga och meningslösa liv". Inte är det det mest konstruktiva man själv kan slänga ur sig i det läget. Och jag menar, om du inte ens klarar av 2 inlägg av en mer tveksam karaktär utan att bli spydig, varför skulle "gamlingarna" förväntas klara av den typ femtiotredje tråden som behandlar samma ämne, med samma typ av förstapost (det vill säga ingen, eller bristfällig info med en fråga som är för vag och/eller bred för att svara på utan att få med ungefär allt som möjligen kan kallas skidåkning) utan att falla för dito beteende?

Som slutsats: Fokusera på de bra svaren, IGNORERA de du uppfattar som spydiga. Lev som du lär. Ta inte dig själv på för stort allvar.

Bästa hälsningar
Vattendroppe/Kolkritan

Längd på puderskidor!
Vattendroppe sa:
Som slutsats: Fokusera på de bra svaren, IGNORERA de du uppfattar som spydiga. Lev som du lär. Ta inte dig själv på för stort allvar.
Alla bra svar verkar uppfattas som spydiga?

JohanSundstrom
Gå in på TGR's forum och posta samma fråga där (se till att det är i tech talk). FR är ganska snällt även om en du lyckades samla på dig en vacker samling av bra inlägg som faktiskt skulle kunna hjälpa dig.

Faktum är att din fråga är lika lätt att svara på som hur långt ett snöre är. Som många redan påpekat beror det på en hel hög faktorer som du inte informerar oss om.

Om vi vänder på steken, hur långa skidor tycker du att jag ska ha? 63 kg, 170 lång. Inte helt lätt fråga. Läs tråden igen och fundera på svaren.

//Robert som lever sjukt meningslöst med trasigt knä.

Längd på puderskidor!
...suck!

...låt se
Hmmm... jaha....
173 cm lång ung gentleman med aggressiv åkstil, vikt 70 kg...
Rent spontant tycker jag L= min 180 cm max 188 cm, B= min 110 mm. Rocker sitter aldrig i vägen i pudret, men folk har faktiskt klarat sig utan i åratal innan. Kan det vara en början?

Vad exakt menar du med aggressiv åkstil förresten? Är det racingaggressiv, dvs på skär på brutalt isiga underlag i maxfart mellan röda & blå pinnar, eller kanske parkaggressiv, hopp & snurr & volt & och ryggbrytande landningar i kuperade artificiella snowparks?

Eder, och för alldel, alltid lika vänlige;)
Ace DG

Senast ändrad:
Längd på puderskidor!
Mycket underhållande tråd må jag säga! Till slut har Johan äntligen fått svar på sin fråga, + 10 cm, hoppas du är nöjd med detta svar. Bara att knalla in på Stadium och be om ett par 183 cm puderskidor!

Det här med aggresiv åkning har ju varit uppe till diskussion men tål ju att rullas några varv till. Tittar man på definitionen i Wikipedia inleds den med: "Aggression eller aggressivitet är ett angripande, utmanande eller fientligt beteende hos medlemmar av samma art som avser att orsaka smärta eller skada" Så uppenbart ska man hålla sig undan från aggresiva skidåkare, uhuuu ...

För övrigt är det snart helg igen och nya möjligheter att minska skidabstinensen och bli lika snäll som Ace ... ;-)

/MM

PS! Vattendroppe, ligger något i vad du säger, gammal och bitter ??? ... DS!

Senast ändrad:
Längd på puderskidor!
Nu är det ju som så här Herr Bergsget (som vet lite mer än alla andra). Visserligen är jag övertygad om att du har hyfsad koll, men det är en annan fråga.

Vad vår käre Johan söker är ungefärlig längd på en ren off-pist skida. Han hintar också om att han är medveten om att olika längd gäller för olika typer av skidor. Något som både du och jag vet. Men jag känner på mig att Johan är killen som kommer kolla upp lite olika modeller innan köp. Om inte har han nu förstått att skidor med olika egenskaper önskar olika längder. Men som i en annan tråd här på FB (som stämmer någorlunda) är man en duktig åkare, så lär man sig sin skida. Om ni förstår vad jag menar.

Kära Herr Bergsget, om man skall generalisera, menar du då att ca +10 cm inte är en ok längd på ett par puderlagg?

Sedan tycker jag verkligen INTE man skall gå och köpa skidor på svenssons sportbutik. Uppsök en riktig skidhandlare!

Allt handlar heller inte om att läsa på om olika tech-spec som ett jävla glosförhör. Hur många skidor har du prövat på berget? Eller hur många forum och sidor har du plöjt igenom? Jag vet inte riktigt vem du är, kanske är du en gammal skidguru, men då borde du vara lite mer ödmjuk.

Det är inte alla som har koll på hur man skall söka och leta här på FR för att göra er FR-nördar nöjda (vill inte namedroppa, för då blir listan för lång och det kanske blir en hatstorm mot mig). Vi kan snacka om t ex marknadsföring (något som jag kan) eller ny teknik i förnyelsebar teknik som min far forskar i så skall vi se hur många dumma frågor du ställer. Get my point?!

Skulle vår käre Johan istället fråga vilken skida han skall köpa. Ja, då kanske vissa svar är mer befogade...

Min erfarenhet bygger inte på techspec jag läst på webben utan de dagar jag har varit på berget (under 30 år)...
Plus en hel del clinics hos olika skidleverantörer...

Detta är ett forum för att hjälpa skidåkare, inte tracka ner på dem som inte har full koll på den. Lite mindre aggro lite mer kärlek. Det vore fint det.

Bara en fråga till Herr Bergsget. Hur många skiddagar har du per säsong?

Kärlek och respekt!

/Adam

Senast ändrad:
Längd på puderskidor!
Inte för att försvara nån eller så men jag skulle nog säga att den som uppvisat mest aggressivitet i den här tråden är väl trådskaparen själv? Nu har han ju tagit bort en del av sina egna inlägg som funnits innan men det fanns en hel del ganska omotiverade personangrepp.

Om vi ska använda ditt område du kan bäst då. "Vilket medium är bäst för marknadsföring?" Svara på den du, utan några mer inputs... ;)

Längd på puderskidor!
AdamClaeson sa:
Nu är det ju som så här Herr Bergsget (som vet lite mer än alla andra). Visserligen är jag övertygad om att du har hyfsad koll, men det är en annan fråga.

Vad vår käre Johan söker är ungefärlig längd på en ren off-pist skida. Han hintar också om att han är medveten om att olika längd gäller för olika typer av skidor. Något som både du och jag vet. Men jag känner på mig att Johan är killen som kommer kolla upp lite olika modeller innan köp. Om inte har han nu förstått att skidor med olika egenskaper önskar olika längder. Men som i en annan tråd här på FB (som stämmer någorlunda) är man en duktig åkare, så lär man sig sin skida. Om ni förstår vad jag menar.

Kära Herr Bergsget, om man skall generalisera, menar du då att ca +10 cm inte är en ok längd på ett par puderlagg?

Sedan tycker jag verkligen INTE man skall gå och köpa skidor på svenssons sportbutik. Uppsök en riktig skidhandlare!

Allt handlar heller inte om att läsa på om olika tech-spec som ett jävla glosförhör. Hur många skidor har du prövat på berget? Eller hur många forum och sidor har du plöjt igenom? Jag vet inte riktigt vem du är, kanske är du en gammal skidguru, men då borde du vara lite mer ödmjuk.

Det är inte alla som har koll på hur man skall söka och leta här på FR för att göra er FR-nördar nöjda (vill inte namedroppa, för då blir listan för lång och det kanske blir en hatstorm mot mig). Vi kan snacka om t ex marknadsföring (något som jag kan) eller ny teknik i förnyelsebar teknik som min far forskar i så skall vi se hur många dumma frågor du ställer. Get my point?!

Skulle vår käre Johan istället fråga vilken skida han skall köpa. Ja, då kanske vissa svar är mer befogade...

Min erfarenhet bygger inte på techspec jag läst på webben utan de dagar jag har varit på berget (under 30 år)...
Plus en hel del clinics hos olika skidleverantörer...

Detta är ett forum för att hjälpa skidåkare, inte tracka ner på dem som inte har full koll på den. Lite mindre aggro lite mer kärlek. Det vore fint det.

Bara en fråga till Herr Bergsget. Hur många skiddagar har du per säsong?

Kärlek och respekt!

/Adam
Många fina ord men varför svarar du inte på TS fråga om längden på hans puderlagg?
EDIT: såg att du redan svarat i ett tidigare inlägg:D

Senast ändrad:
Längd på puderskidor!

@Adam
Antar att det är jag som är "geten". Alltid kul när man får sakligt hyggligt välformulerade frågor, ska försöka besvara dem.

Anno 2012 finns ett enormt utbud av offpistskidor i högst skilda konstruktioner vilket gör att det generella råd som möjligtvis var OK i slutet av 90-talet "+10 cm" inte längre gäller. Jag anser att det oseriöst (och föråldrat) att generellt ge ett sådant råd. Längden är bara en siffra, en av ett stort antal faktorer som avgör hur en modern offpistskida uppfattas och beter sig ... regelboken är omskriven!

I vinter har jag kört omkring 10 olika skidmodeller, så jämfört med MnO & Co är jag naturligtvis en ödmjuk novis. (Senast testat är ett par Hendryx Funkallistic i 182 cm som verkligen gav mersmak ...)

Nej, jag tycker inte mina "dumt ställda frågor" har något med det här att göra! Har det?

Jag har 20 - 40 skiddagar varje vinter, skulle gärna vilja köra mer ...

/MM

EDIT: Tog bort sista stycket eftersom jag insåg att detta kunde uppfattas som stötande av känsliga personer. DS.

Senast ändrad:
Längd på puderskidor!
Pillard sa:
Inte för att försvara nån eller så men jag skulle nog säga att den som uppvisat mest aggressivitet i den här tråden är väl trådskaparen själv? Nu har han ju tagit bort en del av sina egna inlägg som funnits innan men det fanns en hel del ganska omotiverade personangrepp.

Om vi ska använda ditt område du kan bäst då. "Vilket medium är bäst för marknadsföring?" Svara på den du, utan några mer inputs... ;)
Tänkte väl att någon skulle hugga... ;)

Med medium antar jag att du menar mediekanal. Vilken kanal som är bäst har helt att göra med vilken målgrupp och vilket budskap man vill nå ut med. Precis som med skidor... Typ. Jag förstår vart du vill komma (tror jag), men du kan egentligen inte jämföra dessa frågor (Johans och din). Hade Johan som sagt frågat vilken skida han skall köpa för off-pist åkning. Då hade den stämt bättre.

Nu undrar han bara ungefärlig längd. Håller du inte heller med om att ca + 10 cm är ok för en ren off-pist skida. OM man skall generalisera?

Skulle jag dock vara tvungen att säga "en mediakanal" är det nog djungeltrumman (Är ju iof eg ingen mediekanal). Inget säljer så bra som en väns rekommendationer. Det svåra är att nå dit!

Lite samma sak ifall jag skulle välja EN längd på en ren off-pist skida. Då skulle jag välja en runt +10 cm... Men kanske bara +5 eller tom +15... Frågar du mig skiljer inte längden jättemycket på åkegenskaperna (+5 och + 15 skiljer givetvis lite). Men det är ju snarare själva skidans uppbyggnad som gör skillnaden (skidor emellan). Håller du inte med?

JAG liksom de flesta andra i denna tråden är VÄL MEDVETNA om att olika egenskaper vill ha olika längd.

Vad jag liksom Johan och många andra sätter sig emot är ju illviljan att vilja hjälpa eller ge ett trevligt svar istället för dryga "jag-har-koll-på-allt-inom-skidåkning-och-ställer-du-inte-en-helt-korrekt-fråga-har-du-inte-här-att-göra"-svar...

Jag tycker FR är en kanonsida och dess användare har hjälpt mig mycket. Men ibland känns det som att det är lite väl mycket snack och lite verkstad...

Höga femman!

/A

Edit: Marknadföring är inte det ämne jag kan bäst. Det är ett ämne jag kan. Fins mängder med folk som kan mer än mig!

Senast ändrad:
Längd på puderskidor!
Hehe, ok. Ja du förstod precis vart jag ville komma. Så om jag istället hade frågat "Hur många medieträffar bör man få för att vara ett bra utslag?" så hade den varit mer lik? ;) Det jag egentligen avser är att den största förändringen i attityd på forumet upplever jag har skett hos frågeställarna. Det finns mängder av trådar som börjat med ungefär "Tja! Jag ska köpa nya skidor, kör hårt som fan, vilken ska jag ha?" Och sen om man inte får svar går man in och skriver efter några timmar igen "Va fan finns det ingen här som har nåt bra tips?". Jag själv har helt enkelt slutat skriva i den typen av trådar så jag blir snarare imponerad av de som idogt fortsätter att svara, sen att en viss tendens av dryghet smyger sig in i svaren när man svarar på samma sak för 20e gången må vara hänt kan jag tycka. Jag har själv startat trådar med fokus på skidval och liknande och aldrig fått ett drygt svar tillbaka (eller jo det har jag men den killen var inte helt normal på nåt sätt och är mig veterligen inte kvar på forumet alls). Det handlar lite om att faktiskt ta sig tid till att skriva en rejält formulerad fråga. Det ger de som svarar en känsla av att du faktiskt försökt någorlunda och inte bara hasplar ur dig nånting som du förväntar dig att andra ska lösa åt dig. Säger inte att det är det trådskaparen nu har gjort men det finns en sån tendens bland många trådstarter.

När det gäller sakfrågan skulle jag inte ge en rekommendation på +10 rakt av. Jag själv kör på ganska exakt min egen längd. Då är jag iof ganska lång och dessutom ganska lätt för min längd. Rent allmänt känner jag att vikt, styrka och teknik borde styra längdvalet betydligt mer än min egen längd. Sen är det ju också beroende av åkstil och åktyp. Ska jag fokusera på puder i skogen så skulle jag satsa på en bredare men kortare skida och om jag ska satsa på puder på stora fält så skulle jag satsa på lite längre och kanske lite smalare, och mindre rocker. Om jag tar mig själv som exempel så i mitt skidgäng finns det allt från precis egen längd till -5 och +15. Allt funkar alldeles utmärkt men det beror ju också på att de som är kortare är betydligt mer muskulösa och tunga i förhållande till sin längd (och har andra typer av skidor) Så för att summera, jo jag håller med om att skidans uppbyggnad gör en enorm skillnad.

Ge mig en femma!

/R

Tillbaka
Topp