Längd på Salomon Lord

Tornkvist

Medlem
Längd på Salomon Lord
Jag är inne på att köpa ett par salomon lord. Problemet är bara att jag är lite osäker på vilken längd jag ska köpa. Jag är runt 184 lång, väger nästan 80 kg och är en duktig åkare i pisten och helt okey utanför. Jag var inne på 177, men har börjat fundera på om jag ska satsa på 185 istället. Gjorde skidlängdstestet här på freeride som sa 185, men jag tycker själv att det är lite väl mycket.

Skidorna har ju lite twintip, så då blir ju ytan lite mindre och dessutom har dom lite rocker. Innan har jag kört på 170, vilket så klart är för kort. Men dom känns ändå inte jättemkt förkorta. Jag kommer främst använda skidorna i Trysil (om det spelar ngn roll), men även på andra ställen då och då. Jag åker offpist så ofta tillfälle ges, men klagar inte på att hålla till i pisten. Ibland tar jag några åk i parken och det känns lite som om 185 blir väldigt klumpigt. Jag vore tacksam för svar från mer erfarna människor, jag vet att det finns många sånna här trådar, men det beror ju mycket på skidan oxå så därför startade jag en ny.

Längd på Salomon Lord
Varför inte ta Czaren istället?

Funkar som bra all-mountain och finns i längdes 182.

Om du vill ha lorden så kör på 185, den kommer passa dej mycket bättre.

Längd på Salomon Lord
Jag är betydligt lättare och kortare och jag har kört park med bredare och tyngre skidor än Lord som var 185cm långa... Det är prioritering. Lorden kommer vara helt okej på allt, men långt ifrån världsbäst på något. Mitt tips är nästan att du kanske går upp lite i både bredd och styvhet på skidan om du åker så pass mycket offpist och pist.

Längd på Salomon Lord
Dels för att jag inte tror att så breda skidor passar, när man mestadels åker i Trysil. Skidorna jag haft innan är Fischer AMC 76 så de är lite skillnad mellan dem och czar. Sen känns dom väldigt klumpiga när man åker pist..eller?

Längd på Salomon Lord
Carled sa:
Jag är betydligt lättare och kortare och jag har kört park med bredare och tyngre skidor än Lord som var 185cm långa... Det är prioritering. Lorden kommer vara helt okej på allt, men långt ifrån världsbäst på något. Mitt tips är nästan att du kanske går upp lite i både bredd och styvhet på skidan om du åker så pass mycket offpist och pist.
Okey, har du några förslag på skidor som du tror skulle passa bättre?

Längd på Salomon Lord
Kolla på skidor runt 90-100mm, mer åt 100mm än 90mm... De är ofta mer offpist och allmountainanpassade än smalare skidor. Beroende på hur parkanpassat du vill ha är det två läger, dels friåkningsskidor med ytterst liten tip bak av praktiska själ, dels de fetare twintipsen som har twintips för att öka på försäljningen till kids och personer som vill kör allt. friåkningsskidorna är givetvis lite roligare i pist och offpist då de vanligtvis har en rek. montering längre bak.

Om du vill kunna köra park är Nordica Enforcer, Head Mojo 94, Dynastar Big Trouble och Rossignol S5 klassiska alternativ.

Längd på Salomon Lord
Carled sa:
Kolla på skidor runt 90-100mm, mer åt 100mm än 90mm... De är ofta mer offpist och allmountainanpassade än smalare skidor. Beroende på hur parkanpassat du vill ha är det två läger, dels friåkningsskidor med ytterst liten tip bak av praktiska själ, dels de fetare twintipsen som har twintips för att öka på försäljningen till kids och personer som vill kör allt. friåkningsskidorna är givetvis lite roligare i pist och offpist då de vanligtvis har en rek. montering längre bak.

Om du vill kunna köra park är Nordica Enforcer, Head Mojo 94, Dynastar Big Trouble och Rossignol S5 klassiska alternativ.
Okey, tack för alternativen. Jag ska kolla in dom. Jag har funderat på S3:an men du tror mer på S5:an? Parkåkandet spelar inte så stor roll, men det är ju gött om dom iaf funkar någorlunda i parken.

Längd på Salomon Lord
Hej!

Jag har faktiskt också köpt Salomon Lord som Trysil-skida i år, vilket roligt sammanträffande!
Angående längden så får du en stabilare och stadigare skida i den längre versionen jämfört med den korta. Jag ser ingen fördel med den kortare förutom att den känns smidigare i början, men efter ett par dagar har du vant dig vid den längre så det spelar mindre roll.

Jag såg att någon tipsat på Salomon Czar istället, vilket är en skida som inte alls passar sig i Trysil. Czar är en mer renodlad puderskida med 62 cm rocker vilket man knappast någon gång kan utnyttja i Trysil, dessutom är den väldigt BC-jibborienterad med en tail som upplevs som högre än nosen.
Den offpist och snömängd som finns i Trysil gör att man klarar sig i 99 fall av 100 med en skida med midja mellan 85-100 mm, vilket gör det ointressant att ha bredare i mina ögon.
Men visst, en skida med 120 mm i midjemått ser ju alltid respektingivande ut på after skin,

Längd på Salomon Lord
Woot? 62cm rocker på czar? 120 i midja? Annars kan nog nya obsether passa.

Edit: har du kvar dina gammla skidor? Isf kan du ju lika gärna köpa något bredare.

Senast ändrad:
Längd på Salomon Lord
The_teo sa:
Woot? 62cm rocker på czar? 120 i midja? Annars kan nog nya obsether passa.

Edit: har du kvar dina gammla skidor? Isf kan du ju lika gärna köpa något bredare.
Tillverkarens uppgift är 62 cm rocker på Czaren. 120 mm var taget som exempel och åsyftade inte Czar, som har 111 mm i midjan.

Må väl!

Längd på Salomon Lord
Jag har kvar mina gamla, men dom är väl inte i det bästa skicket. Därför vill jag köpa ett par som är mer allround som man kan använda varje skiddag. Tuneld, har du 185 långa? Har du provat dem?

Längd på Salomon Lord
Ja, jag har den 185 cm långa versionen, då jag är 191 och väger runt 90 kg.
Tyvärr har jag inte kunnat åka med dem än då Trysil inte fått snö nog att öppna, men mitt intryck i sängkammaren är att de är i stort sett lika styva som de Fischer AMC79 i längden 182 cm som jag har stående i garderoben, men att de är spänstigare, lite mer al dente så att säga.

Längd på Salomon Lord
Tuneld sa:
Ja, jag har den 185 cm långa versionen, då jag är 191 och väger runt 90 kg.
Tyvärr har jag inte kunnat åka med dem än då Trysil inte fått snö nog att öppna, men mitt intryck i sängkammaren är att de är i stort sett lika styva som de Fischer AMC79 i längden 182 cm som jag har stående i garderoben, men att de är spänstigare, lite mer al dente så att säga.
Okey men om jag är 5-7 cm kortare än dig och tio kilo lättare, tror du verkligen att vi ska ha samma längd?

Längd på Salomon Lord
Det är en fråga om smak och det finns inget rätt och fel, som när det kommer till så mycket annat.
Likaväl som den långa inte är för lång så är den kortare inte för kort för dig.
Här på Freeride finns en mentalitet där längst och bredast skida alltid är bäst, men ska vi vara ärliga så är det vad du själv känner som är viktigast. En skida som lockar dig till att åka är den bästa skidan.
Skidan på 177 cm har en mindre radie (17,4 m, vilket kan jämföras med din tidigare skida AMC76 som har 16 m) vilket tillsammans med en kortare längd kommer göra den mer kvick in svängar och dessutom vara mer lämpad till kortare svängar.
Den längre å andra sidan har en större radie (19,5 m) och kommer vara mer stabil i högre fart och uppföra sig lugnare, samt att den får ökad bärighet i lössnö.

Trivs du med dina gamla skidor och känner att ett hopp på 15 cm i längd på skidan är för mycket och känner dig osäker inför det, så kan du välja 177 cm, de kommer klara sitt jobb de med.

Längd på Salomon Lord
Torrklämde lite på Lord idag och jag är av samma storlek som dig. Kanske ett par cm kortare. Personligen skulle jag inte ens fundera på längd utan det skulle vara 185 som gäller. Kändes inte lång på något sätt och verkar vara en trevlig skida. Dock ganska mycket twin och hur fan dom kan marknadsföra den med "rocker" är ju en gåta. Måste vara typ 15 mm "early rise" eller nåt.

Längd på Salomon Lord
Köpte mig själv ett par Lord idag från tyska Sport Conrad för cirkus 4000 med bindning, montering och frakt. Valde 185 cm men såg nu denna tråd och blev nyfiken på om Tornkvist gjord något val än. Vad blev det för längd och trivs du med dem? Åker för övrigt en del i Trysil jag med. Testade dem där över nyår och det var helt fantastiska. Glömde ju dock självklart vilken längd jag hade då :-(

Längd på Salomon Lord
Jag har också blivit nyfiken på Salomon Lord nu när Tysken sålt slut på Rossignol Bandit SC80 i 180cm. Priset är onekligen bra på Lorden hos Tysken! Dock hade jag gärna velat ha en skida med lite bättre radie än 19,4 @ 185cm...

Fler intryck av Salomon Lord? Alla synpunkter/kommentarer välkomna!

Mvh
Pär

Senast ändrad:
Längd på Salomon Lord
Fick köra nästan meterdjup nyfallen snö med mina Lord för tre veckor sedan i dolomiterna. Snön var i och för sig rätt tung/blöt de första dagarna vilket förmodligen hade krävt ett par riktiga fetingar. Men efter två dagar frös det på, vilket jag hade trott skulle göra snön hård, men den blev perfekt. Med lite bakåtvikt var Lord underbara. Lekfulla och lätthanterliga även vid tätare skogsåkning. I pisten är de väl inga racers direkt, men fungerar. De är riktigt roliga när det inte är för brant och storslalomsvängarna kommer till sin rätt. Men brant och isigt blir jobbigt. Särskilt om det är trångt i pisten och du måste köra kortsvängar. Men för att klara de flesta förhållanden (som faktiskt kan variera en hel del under en dag i alperna) funkar de bra. Finns säkert bättre alternativ, Scotts Crusader är nog ännu mer all mountain men Lordens pris är svårslaget. Särskilt om man beställer från Sport Conrad t.ex. Har bara sett Bandit ett par gånger och de känns väl mer åt pisthållet? Själv vill jag mest använda pisterna för att ta mig till lössnön även om man ibland p.g.a. snöbrist får härja runt där också.

Tillbaka
Topp