Längd på Scratch?

Bruz

Ny medlem
Längd på Scratch?
Jag har nyss köpt ett par Scratch Fs 180 cm på rea för halva priset. Jag är just nu ca 172 cm, och jag tror att jag kommer att växa en hel del till nästa säsong, men man kan ju aldrig vara säker. Min fråga är: Kan man köra på skidor som är längre än sig själv, och i så fall, hur mycket längre? Eller ska jag istället satsa på Scratch Fs 174 cm? Tacksam för svar.

Längd på Scratch?
Ja, det kan man ha! Lagom längre än sig själv är bäst, vad lagom är, är en smakfråga från person till person.

Längd på Scratch?
Är det jag som e dum lr?

Man ska väl ändå ha skidor som e en bit kortare än dej själv iofs e det upp till var och en.. sen om det är twintips kan man väl kapa nåra centimetrar till?

Jag är nästan lika lång som du ngt längre och jag har denna säsong kört på 161 twintips dock salomon(1080).

Längd på Scratch?
Jag trodde också i början att man skulle ha kortare än vanliga carving, men de flesta här verkar ju säga att man ska ha sin egen längd, så då bör ju det vara bäst..

Längd på Scratch?
Det kvittar egentligen...man ska ha ett par skidor man trivs med och gillar....jag har Salomon 1080 171 cm och jag är väl ungefär lika lång som skidorna..

Längd på Scratch?
Jag provade ett par 182cm långa troublemakers nu i påskas, jag kan säga att det var nåt av det skönaste jag någonsin gjort, man får grym kontroll i luften. Jag är 173cm lång och kommer garanterat köpa 180+ långa skidor nästa gång jag byter.

Längd på Scratch?
det e mycket coolare med långa skidor!

jag har ett par scratch bc 188 och ett par voelkel twin 178 och de passar ju till olika saker

Bättre med ett par riktiga lagg tycker jag och det har nog mer att göra med vilken skida du väljer.

Längd på Scratch?
... däremot din tyngd och det "tryck" du lägger på skidorna genom din mer eller mindre avancerade åkteknik.

Hur långa skidor du ska välja beror på hur skidan är uppbyggd, din vikt, din teknik och naturligtvis vad du tänker använda skidorna till.

Till din fråga. Ja man kan (och många gör det) köra på skidor som är betydligt längre än man är själv. Hur mycket längre beror på ovanstående. Har du en avancerad teknik och vill åka fort och stort kan skidorna mycket väl vara 20-30 cm längre än du själv! (Även om de flesta väljer betydligt kortare skidor...)

Vad du egentligen vill veta är väl om dina nya skidor är för långa? Sannolikt inte om du har några kilo muskler på kroppen och vet hur man får upp en skida på kant...

That´s all kids! / MM

Längd på Scratch?
lyssna på mm.. långa skidor ska man ha.. kör på 185 tt er 173..
längden spelar ingen roll men teknik o styrka däremot

Längd på Scratch?
Jag kan säga att jag tycker att jag åker mycket bättre än medel och min vikt ligger på 70 kg.. Jag är nu ganska så säker på att välja 180cm istället för 174, som jag funderade på.

Längd på Scratch?
Jag tycker kanske att det är lite oskönt att åka på skider längre än sig själv, men om du nu kommer att växa, så skule jag säga att det går bra...

Längd på Scratch?
Hmm, man ska ha skidorna i ungefär samma längd som en själv ! dom ska inte var som alla tror 1 dm kortare ! ska köpa 169 cm scratch och jag är 163-165 ! men det är ju en smakfråga också !

Tillbaka
Topp