Längd på Scream

freeride_nu

Aktiv medlem
Längd på Scream
Ni som ska köpa Salomon Xscream, välj 187cm!
Skillnaden mellan 195cm 0ch 187cm är enorm! Jag har haft båda längderna så jag vet. 187:orna är stabila så det räcker och blir över, dessutom känns de 1/2 meter kortare vid kortsväg och
svår åkning.195 cm passar vid stora dump och överljudsfart.

Längd på Scream

Hörrududu... nu har det ju faktiskt en ganska stor betydelse hur mycket man väger! Hur lätt är du? Och vilken X-Scream skida pratar du om? En vän till mig ångrar djupt att han bytt ner sig i längd från sina 195 cm X-Scream Series. Men han är iofs. en mycket duktig åkare...

MVH/MM

PS! Vid överljudsfart och stor "dump" ? rekommenderar jag ett helkapslat fordon typ JAS eller liknande... DS

Längd på Scream
Jag åker på Salomon Xscream Series modellen.Jag väger 92kg och åker aggresivt.Håller med om att 195cm känns väldigt bra när man bränner på i storslalom svängar, MEN skillnaden märks tydligt när man ska köra t.ex kortsväng.Jag vet att du själv kör på 195cm (193),har du själv testat den kortare varianten? Vad jag förstår så har du valt att sätta telisbindningar på skidorna, och där kanske man föredrar längre längder?

Längd på Scream
När det gäller X-Scream är längddiskusioner ytterst intressanta av flera anledningar. Skidan är mycket populär, mycket mjuk (även series) och "modernt" bred. Dessutom är skidan relativt dämpad.

Nästan alla som provar X-Scream gillar den. De som har något att invända är i regel de som kör extremt aggresivt och hellre väljer biffigare (styvare, tyngre, mer dämpade etc) skidor som Bandit XX eller Völkl Vertigo G30.

När det gäller alpinåkning räcker nog 187:an för de flesta normalviktare. Skidan är som sagt relativt dämpad och stabil i fart. En 187:a blir extremt lättsväng och lätthanterlig.

Om man som alpin åkare tycker man behöver mer stabilitet tycker jag det kan vara ide att titta på till exempel någon av de två andra skidorna jag nämnde. Det är inte säkert at det man söker verkligen är mer längd, det kan vara "mer skida".

När det gäller telisar kommer saken i ett annat läge. Om man är en duktig telisåkare har man egentligen endast nytta av en kortare skida när det är extremt trångt (tät skog etc). Som jag argumenterat för tidigare fungerar i andra fall en längre, mjukare skida bättre. X-Scream series 195 (eller är det 193?) kan därför vara ett ypperligt val i klassen för en aggresiv telisåkare. Själv väger jag endast 65 kg men skulle för telisbruk lätt välja en 195:a av en så pass mjuk skida.

Längd på Scream
Hej,

Disskusionen är intressant, till det priset vill man ju inte välja fel. Har kört *series* vid två tillfällen, Alagna och Funäsdalen, båda ggr 187:or. I Alagna var det givetvis helt kanon, jag väger ca 85 kilo och tycker änndå att det bär så det räcker. I Funäsdalens hårda pister, (v52-v1), så var det lite annorlunda.

Jag har nu funderat lite och tror att min slutsats blir att det inte går att skaffa sig en ultimat skida. Vad gör man då? Ja varför inte skaffa sig ett alternativt par. Min poäng (äntligen) är att jag vet att det finns bra och _billiga_ alternativ, främst för hård pist, långt in i vrån hos din sporthandlare. Själv köpte jag ett par K2 MSL + 997 carbon för
2 500 pix förra året. Gammal skida! javisst, men fortfarande mer än ok för feta svängar i hårda pister.

Alltså, moderna freerider-skidor har svårt att funka jämt och du kan fynda på lite äldre modeller som faktiskt skåpar ut Scream/Vertigo/Kneissl/Stöckli/etc i hög fart.

Eller?

/A

Det blir ett problem om man åker en del i Scerige där föret kan vara minst sagt skiftande.

Längd på Scream
Håller med Adam att man MÅSTE testa båda längderna för att kunna uttala sig rättvist om egenskaperna.Enligt min erfarenhet så är det bara pojkar som Herman Mayer som behöver den längre längden för att få tillräcklig stabilitet.Man kan inte dömma ut en skida innan man testat den ordentigt i skiftande åkförhållanden.Hur som helst så är Series en förbannat bra skida, oavsett längd!

Längd på Scream
Hej igen!

Tack för den kompletterande informationen. Med kännedom om din vikt och vilken skida du talar om blir det hela klart intressant.

Jag har inte testat 187 cm, men det skall jag göra så fort jag får chansen.

MVH/ :-) MM

Längd på Scream
x-screamen må vara en bra skida men vad har hänt med designer, har han gått och dött och de har blitt tvungna att anställa en prao eller, det finns ju snyggare skidor men åkning före utseende eller vad säger du?

Längd på Scream
Att x-scream kanske inte är så snygga är dem ju absolut inte ensamma om. Nästan inga andra tillverkare har ju några snygga skidor heller. Den snyggaste grafiken på skidor detta år har Nordica. Dom har verkligen fattat att det är åkaren som gör skidorna. Tycker att alla skidmärken borde ha enfärgade skidor och en liten logo enbart. Ännu bättre om dem skippat färgen oxå. Bara ett lager genomskinlig lack på kärnan.

Längd på Scream
Nu sitter det ju lite andra delar inuti skidan är bara kärnan. X-Scream är ju till exempel en ren cap skida, även om den har en i limmad (trä?) kärna och ett metall-lager. Att det är en ren capskida betyder att själva capen är en (viktig) bärande del av skidan. Detta gäller absolut inte alla capskidor, ofta är endast capen ett tunt skydd, presis som ovansidan på en klassisk skida (se t.ex Völkls capskidor).

När det gäller X-Scream series är det i stort set ingen grafik, bara ett lager gulgenomskinlig lack på capen. Strukturen man ser är faktiskt glasfiberväven som utgör den viktigaste strukturella delen i skidan.

Att ha helt genomskinlig ovansida skulle inte vara så snyggt på de flesta skidor. Det skulle bara avslöja massa svart lim, glapp och allmänt halvtaskig byggkvalitet.

Annars håller jag i princip med. De flesta skidor ser ut som rövhål, tillika gör dagens skidkläder. Jag säger "back to basics" med hela konkarrongen. Snyggare skidor med ren design, tighta kläder med snygga mönster (ränder till exempel), gärna midjekorta jackor. Det enda jag vill behålla är den fina
störtloppskröken på stavarna. Mer om detta senare...

HWC HitMe

Mannen, Myten, Materialförvaltaren

Längd på Scream
Jag har haft ångest sista tiden eftersom jag har ett par K2 MSL som jag är jättenöjd med. Varför ångest? Jo alla andra kör ju Carving? Jag gillar ju hög fart och ditt inlägg gör att jag kommer skämmas mindre för mina 2 meters MSL. Visst vill man variera sig ibland men då hyr jag ett par telisar i närmsta skidbod. Men det är klart, nästa par skidor blir nog nåt som liknar X-scream...

/Robert

Längd på Scream
jo tack... jag vet hur en skida är uppbyggd men skrev kärna för att göra det enklare. Jaja...

Men jag kan inte fatta det där med neonfärger. Dem finns ju fortfarande på en stor del av skidorna. Tycker att vägverket kan få ensamrätt på dem färgerna. Ja, tyskarna kan väl få ha kvar dem oxå. Annars blir det väl revolution där.

Snödjup

Tillbaka
Topp