Längd på skidor?

Nederman

Ny medlem
Längd på skidor?
Tjena freeride!

Har funderat på att köpa ett par egna skidor för första gången i livet och undrar lite om vad ni skulle rekommendera i längd. Jag letar efter ett par allmountain skidor som funkar bra i både pist och offpisten.
Längd:182 cm
vikt:ca 70-72 kg
Medelgod åkare
Tar gärna emot alla tips och förslag :)

Längd på skidor?
Det beror på vilken skidmodell du väljer men jag skulle föreslå att du börjar med att testa skidor omkring 175 cm, vill du ha bättre flyt i offpisten kan det vara en god ide att gå upp i längd, men som sagt, det beror helt på skidmodellen.

/MM

Längd på skidor?
Börja med att välja skidmodell, därefter kommer längdfrågan, lämplig längd kan skilja rejält mellan olika skidor.

/MM

PS! Nordica Patron är knappast förstahandsvalet som allmountainskida för en medelgod åkare ... DS!

Senast ändrad:
Längd på skidor?
Var åker du, hur åker du, hur vill du åka, vad prioriterar du för egenskaper hos en skida, lekfull eller stabil, kortsväng eller långsväng, exakt skär eller lättsladdad, pist eller offpist? Vad har du åkt på för skidor tidigare och hur upplever du dem?

/MM

Längd på skidor?
Menar du hur jag står när jag åker eller min åkstil?
Som det är nu har jag åkt mestadels i Sverige men jag tänker definitivt börja sträcka på benen och åka mer utomlands.

Föredrar definitivt en stabilare skida.

Åker en hel del i pist men jag föredrar definitivt offpist.

Det som jag har åkt på innan är ganska så standard hyrskidor. Senast åkte jag på ett par Fisher ranger 169 som jag tyckte var rätt så ok.

Längd på skidor?
Det låter som att ambitionen finns att utvecklas som offpiståkare, även om du kanske inte är där idag. Det är nästan omöjligt att rekommendera ett par skidor utan att vet hur du åker och hur du vill åka, men om du har tänkt dig att köra offpist någorlunda seriöst ska du inte gå under 95 mm. Samtidigt gissar jag att du kommer att ha lite svårt att driva en riktigt stor skida. Jag skulle med en stor grad av gissning rekommendera en lättåkt skida i breddklassen 100-110mm. Notera dock att du behöver ett par skapliga pjäxor (minst flex 100, gärna 110-120) som sitter bra för att en sådan skida inte ska kännas otymplig. Om du med "allmountain" menar att du åker pist nästan jämnt och tar en och annan sväng precis bredvid pisten när det har snöat däremot klarar du dig med vilken 80-95mm Stadiumskida som helst i princip. Det gäller även om du åker i enklare, mjukare pjäxor med komfortinriktad passform.

Längdmässigt beror det som MountainMan säger helt på vilken typ av skida du väljer. Generellt sett är det betydligt vanligare att åkare i din kategori väljer för korta skidor än tvärtom. För "Stadiumallmountain" är 175cm lagom. Om du aspirerar på att utveckla offpiståkningen kan du med fördel gå upp mot eller lite över 180cm. Över 185 däremot blir nog lite väl mycket skida.

Några tips på skidor som jag gissar att de skulle passa:

Atomic Access 100 i 181cm eller längden kortare. Rapp och lättkörd midfat.
K2 Pinnacle 95 eller 105 i 177cm. En helomvändning av K2 i form av en spänstig skapelse till skillnad från i princip alla deras tidigare skidor.
Extrem Opinion 98 eller 108 i 179cm. Mycket lättåkta shaper, men med bra tryck i trots detta.
Rossignol Sin 7 eller Soul 7 i 180cm. Även det här skidor som är väldigt lättdrivna.

Senast ändrad:
Längd på skidor?

@MnO hann före ...
Är du inte van att driva en fetare skida kan uppåt 108-110 mm kännas rejält trögt och jobbigt i pist. Eftersom jag uppfattar det som detta är dina första egna skidor tror jag du får roligast med något omkring 100 mm eller strax därunder.

Jag kompletterar listan med Völkl 90 Eight i 177 cm som är en riktigt trevlig och allround skida, bra bett i hård pist utan att vara svårkörd och helt OK flyt utanför (har jag hört). Finns även i 184 cm, vilket kan vara ett alternativ.

/MM

Tillbaka
Topp