Längd på skidor?

Chris24

Medlem
Längd på skidor?
Tjenare jag söker lite hjälp, jag har vunnit ett par project 90 skidor och jag måste välja längd. Längderna som går att välja på är 165,179 och 185 cm. Jag är 182 cm och väger ca 85kg. Jag ringde både skistore och udens sport och frågade om längd och fick olika svar så jag tänker att det eventuellt är någon här i forumet som kan hjälpa mig.
Tack på förhand!

Längd på skidor?
Beror även på hur duktig du är på att åka och hur fort du åker, men skulle säga 185 om du är hyfsat avancerad åkare och gillar att åka fort i stora svängar, men då hade du antagligen inte frågat om längden?
Är du medel eller något bättre och tar det lite lugnare räcker 179.

Vet inte hur Project 90 är men project 100 är ganska "mycket skida" och kräver lite kraft och teknik, misstänker att 90an är lite lik men har inte testat den så vet inte säkert.

Senast ändrad:
Längd på skidor?
Jag har ju åkt skidor sedan jag va två men jag spelade hockey i många år så blev inte så mycket mellan 15-20 år. Jag är väl kanske något över medel.

Längd på skidor?
Kanske ska tillägga att jag troligen kommer att använda dessa mest i backen men åker ju även offpist när det är bra förhållanden.

Längd på skidor?
Kroppslängd eller kortare säger Extremes hemsida
https://www.extremskis.com/product/project-90/

Men har du spelat hockey och gillar lite större svängar och hög fart skulle jag valt 185.
Men som sagt stabil skida med dubbla metallager och gummi så de är väldämpade.
Tror du måste avgöra själv utifrån vilken typ av åkning du gillar.

Tillbaka
Topp