Längd på skidor

Angus95

Medlem
Längd på skidor
Tjena! Behöver lite hjälp med längd på skidor! Har tänk köpa ett par bent 120 inför skidsäsong, tänkt en marker duke på eller dylikt! Så lite topptur men mycket lift också! Jag är 185, väger 80kg, ska jag välja längd 184 eller 192, tänker att 184 blir ev lite kort med tanke på rocker men tror ni 192 är för långt och ”klumpigt”? Tacksam för alla svar och inputs!

Mvh/ Angus

Längd på skidor
Jag tycker att du ska gå på den längre. Jag har kommit fram till att 184 cm är idealet för mig - ca 5% längre än mig. 192 blir ca 4% längre än dig.
Vi har ungefär samma BMI. Känslan med mina 184 långa revolt 121 är att jag inte skulle vilja ha kortare. Mycket rocker och med ganska modern monteringspunkt (=relativt långt fram). Jag gissar att du är en van skidåkare och har åkt mycket offpist. Har du haft liknande skidor innan och hur långa har de varit?

Längd på skidor
Jag tycker att du ska gå på den längre. Jag har kommit fram till att 184 cm är idealet för mig - ca 5% längre än mig. 192 blir ca 4% längre än dig.
Vi har ungefär samma BMI. Känslan med mina 184 långa revolt 121 är att jag inte skulle vilja ha kortare. Mycket rocker och med ganska modern monteringspunkt (=relativt långt fram). Jag gissar att du är en van skidåkare och har åkt mycket offpist. Har du haft liknande skidor innan och hur långa har de varit?
Tack för input! Har inte åkt med så breda skidor ännu men har åkt lite offpist, då har jag åkt på K2 reckoner 102, 184cm monterade för park, inte mest optimalt och kände att jag dök framåt med de

Längd på skidor
Om du kör lekfullt med hopp etc (det gör inte jag så mycket) kan ju bent 110 i 188 längd vara en idé. Det blir ju mer lätthanterligt. Men om du prioriterar flyt är nog 120 bättre iaf om du ska till något ställe med djup snö. Jag har insett på senare tid att mina revolt är lite för mycket skida ibland för mig i tät skog. Men inte fel längd - snarare för breda. Så har gått över till Bent 100 (när det är omjukt) + Völkl Blaze 114 (ej testat ännu) i liknande längder.

Längd på skidor
192 cm alla dagar i veckan. Bent 120 är en lätt skida och lättåkta för sin bredd. Grymt rolig. Om du inte kommer hålla på att tricksa och landa baklänges utan mest åka som vanligt så bakmontera några cm. Jag har mina -3 från rec. Rec är bra nära mittmitt på Bent 120.

Längd på skidor
192 cm alla dagar i veckan. Bent 120 är en lätt skida och lättåkta för sin bredd. Grymt rolig. Om du inte kommer hålla på att tricksa och landa baklänges utan mest åka som vanligt så bakmontera några cm. Jag har mina -3 från rec. Rec är bra nära mittmitt på Bent 120.
Tack! Jag har ambition om att lära mig mer tricks men kommer inte åka med de i parken! Mera ha en lekfull skida i offpist som inte bara är rätt ner

Tillbaka
Topp