Längd på skidor?

Twinaren

Medlem
Längd på skidor?
tjena! Vad tycker ni jag ska ha för längd på antingen en k2 Fujative skida eller en k2 juvy skida`? Är ca 165cm lång och väger ungefär 48kg. Ska köpa efter jul så jag kanske har växt och tagit på mig nått kilo :P tacksam för svar.

Längd på skidor?
Har du prövat Ola Rockbergs längdmall, vad fick du för längd där
https://www.freeride.se/content/92/ Se svaret som en vägledning, inte ett exakt svar. Skidlängd är väldigt personligt, jag får t.ex 177 cm twintip som svar där, kör på 179 cm men skulle lätt kunna köra på minst 185 cm.

Nej, jag tror inte att Fujative 159 cm blir för långa för dig. Varför, för att jag såg att du var 14 år, alltså i början av puberteten och då växer man ju en hel del, både på längden men även på bredden. Med det i åtanke tycker jag att K2 Juvy går bort för att det är en juniorskida, därmed inte sagt att det är en dålig skida men jag tror du växer ifrån den för fort.
Då låter Fuj som ett bättre val (eller kanske tom. Silencer som är 5 mm smalare än Fuj i midjan och därmed kvickare från kant till kant, smidigare att rotera m.m.).
Även Dynastar NBT kan vara ett alternativ fast den är lite styvare än de båda K2na men absolut inte stenhård.

Hur känner du, gillar du jättemjuka skidor eller lite styvare? Vad har du kört på innan? Kommer du enbart köra i parken eller även lite pipe och pist?
I stort sett alla skidmärken har en modell som liknar de vi pratat om, lättåkta och följsamma, ganska mjuka och lätta till vikten, pga. lätta och flexibla material i kärnan, cap-konstruktion osv.

Skidornas mått:
Fujative 159 cm, mått 113/85/104 mm, skärningsradie 23 m @ 179 cm
Silencer 159 cm, mått 113/80/104 mm, skärningsradie 20 m @ 179 cm
Juvy 149 cm, mått 95/70/91 mm,skärningsradie 16 m @ 149 cm
Lägg märke till den stora skillnaden i mått på Fuj/Sil och Juvy.

NBT 155 cm, mått 112/78/102, vikt 1780 g, skärningsradie 16 m
NBT 165 cm, allt likadant förutom att den har skärningsradie 18 m

Senast ändrad:
Längd på skidor?
vilken av NBT och K2 fujative tror ni jag ska sattsa på när jag mäst kör park men lite off pist med? ni kan också komma med för och nackdelar med NBT:D

Längd på skidor?
I parken kommer du inte märka någon större skillnad på NBT och Fuj. I pisten är NBT lite kvickare från kant till kant (i t.ex. kortsväng, puckel och även skärande svängar pga, den mindre svängradien).
Lite offpist, vart någonstans, puder eller bara opistat?

Längd på skidor?
Twinaren sa:
Fråga 1: Vet nån här om man kan välja en annan färg på k2 Fujative?
Fråga 2: Någon som vet var man kan köpa Nothing But Trouble 06/07?
Tack för mig :D
1. Nej, du kan inte få någon annan färg på Fujative.
2. Gå till den bästa skidbutiken i stan och kolla, har de inte så fråga personalen så kan de säkert ta reda på det åt dig.

Senast ändrad:
Längd på skidor?
okej, så det går nog bra om jag köper ett par k2 Fujative i längden 159 cm. Har inte heller hittat nått ställe där dom säljer dynastar NBT o6/o7 :(

Längd på skidor?
bra att du skrev vikt det hjälper mig verkligen när jag ska bestämma din längd.. satsa på 159.. verkar bra.. :S

Tillbaka
Topp