Längd på skidorna?

Perkal

Ny medlem
Längd på skidorna?
Tjenare. Sitter här och funderar vilken längd jag skall ha på ett par Armada JJ 08/09!
Så tänkte fråga er vilken längd tror ni passar mig bäst?
Jag gillar att åka puder i skog och berg men skall ha dem i pisten med!
Jag är 1.80 cm lång och väger 80kg!
Gillar fart också!

I min åsikt lutar jag mot 1.88orna

Men vad tycker ni jag borde satsa på?

Tack på förhand // Per

Längd på skidorna?
jag tycker du gör rätt som går på 185 cm (det är väl 185 och inte 188...?), helt enkelt för att 175 tappar mycket av offpistkvalitéerna.
mina nordica blower 193 är hur bra som helst i pisten åt mig som är 185, och de är ungefär lika breda under foten även om konstruktionen är helt annorlunda.

Senast ändrad:
Längd på skidorna?
jag skulle också tagit 185 som lee-nus säger.

lånar tråden lite.

Är 185-188 cm lång och ska köpa salomon dumont 08/09 skidorna. vilken längd ska jag ha? 181 eller 176?

Åker 50 % park, pist 35% och resten puder i åre eller i svenska förhållanden.

Längd på skidorna?
Tycker du bör ta 185 eftersom du får roligare och bättre åkning med dem.

Patrik du bör ta 181 för att det kommer underlätta så jäkla mycket i Pisten och offpisten. Och det går även att åka park med skidor som är längre än en själv. Jag är 168 cm och ahr 176 cm skidor. Roligare i pisten och offpisten. Och blir även stabilare i parken men man måste vänja in sig i skidorna då funkar dem perfekt.

Ta 181 för då kommer du kunna åka bättre i pisten och offpisten
De är bara mitt förslag =)

Längd på skidorna?
Om du skall åka så lite som 50% park skall du def. ta långa skidor, ev. kanske du skall titta efter andra skidor som kanske är mer allround än Dumont. Lite onödigt att lägga mycket pengar på en skida som är så pass parkorienterad som Dumont ändå är... Det verkar dock vara en fin skida, är själv intresserad av den. Men då blir det typ 90/10 park/pist.

Längd på skidorna?
givetvis ska även du, patrik, välja den längre modellen. såvida man inte ska åka kortsväng i preparerade backar så skulle jag i 9 fall av 10 välja kroppslängd eller längre på skidorna. fast det är ju smaksak... :)

Längd på skidorna?
är det här med längden samma sak för tjejer som killar - att lite längre passar bra för offpisten, måste byta ut min gamla och vill hitta ett par riktigt bra skidor som passar bra för mig, är bara 164 så skulle ett par skidor runt 1.65 passa då?

Längd på skidorna?
Viktig fråga... Det är nästan lite märkligt att man fortfarande är så pass fokuserad på längd när man pratar om skidlängd. Vikt är ju betydligt mer intressant. Självklart kan ju längden påverka var du får din tyngdpunkt och du kan ju därmed få en för kort skida om du är väldigt lång med hög tyngdpunkt. Sen beror ju allting på hur du vill åka. Jag är 1,89 själv men bruar åka pist på skidor neråt 1,60. Så länge man håller vikten centrerad så spelar det ju ingen roll...

Längd på skidorna?
Glömde en grej... När man pratar om offpisten så handlar ju mycket om bärigheten i lössnö. Ju längre skida desto bättre bärighet som motverkar viktens negativa inverkan på bärigheten. Alltså blir ju vikten ännu viktigare i offpisten

Längd på skidorna?
Jo visst gör det. Men längd gör också skidan mindre svängbenägen, om man generaliserar lite. Det fnins förstås långa skidor med kortare radie än en annan kortare skida. Men om man pratar om samma modell så kommer ju den längre vara stabilare och den kortare mer snabbsvängd. Man måste ju helt enkelt göra ett val utifrån hur man vill åka.

Kan man hålla en bra viktfördelning och rent skär kommer ju inte heller en kortare skida börja fladdra. Man kan ju även titta lita på vad det är för typ av skida man kollar på. Om man tänker köpa en storslalommodell kanske det inte är så lämpligt att köpa så extremt kort skida för att komma ner i slalomradier. Då är det ju bättre att köpa en slalomskida som är lite längre istället... Lite som att köpa en folkvagnsbuss och sen klämma in 800 hästar för att kunna köra lika fort som en lambo...

Längd på skidorna?
Förstår ditt tänk och en kortare skida blir lite kvickare i svängarna men en kortare skida blir aldrig lika stabil som en längre, oavsett hur klockrena skär du ligger på och när det börjas sladda i utpisten, ja... Och hur ofta klarar man av att hålla en klockren position hela tiden när man öser på i skitsnö, uppkört och av andra anledningar lurigt underlag och terräng?

Det viktigaste i hur svängvillig skida man vill ha är ju konstruktionen och som du säger köper man inte en GS skida i modell kort för att tvinga SL svängar...

Räknar med att din pistskida är en SL? SL i modell lång blir ju rent livsfarlig för knäna om inte annat..

Min kortaste skida är 181 (park), nästa är en GS från ross som mäter in på 185, de övriga två ligger på 190/191. Skulle dock inte haft något emot en svängvillig SL i 160-170.. Själv är jag 170/75

Senast ändrad:
Längd på skidorna?
Jag har precis köpt en atomic sl9 i 160, radie 11m... Ska prova den över nyår, om inte annat kommer det svänga som fasen:) Jag är ju 189/75. Sen har jag en 190cm Gotama till "utpisten".

Jag har ju själv åkt mycket på 164cm sl skidor och har inte haft några större problem med kortheten. Däremot fick sl9 i 170cm sånt tryck genom svängen så jag har gjort ofrivillig piruett med den...:)

Tillbaka
Topp