Längd på telemarksskidor

oscarlj

Ny medlem
Längd på telemarksskidor
Hej,

Jag tänkte köpa nya telemarksskidor, men är lite osäker på längd.

Har åkt ett par veckor på ett gamla carvingskidor som varit väldigt långa (194), så anser mig inte vara en nybörjare. Det jag läst mig till är att man bör köra på ungefär samma längd/lite kortare än sig själv?

Eftersom jag är 184 borde kanske 180 vara ett rimligt alternativ?

Jag är ute efter ett par lite allroundskidor, hittade Völkl T-Rock till ett vettigt pris, någon som har prövat dem?

/Oscar

Längd på telemarksskidor
hur mycket väger du?
Hur lång då är är förhållandevis ointressant, det är med vikten som du påverkar skidan och inte med din längd.

Längd på telemarksskidor
jag väger ungefär 85 kg.

Åker mest pist, och har förstått att det kan vara roligare med lite kortare skidor då, kanske lite sämre stabilitet i högre farter.

Så just nu lutar det åt 173, om det inte blir för kort?

Längd på telemarksskidor
Jag är 173cm, väger 75 och kör på ett par Dynastar BigTrouble(twin-tip) som är 176, funkar perfekt!

Längd på telemarksskidor
Har själv alltid ca 10 cm längre skidor oavsett om det är slalom eller telemark. Gillar den extra stabiliteten som det ger. Gillar att åka i stora svängar i hög fart. Förutom din vikt/längd så tänk även på vilken åkstil du har. Skulle troligen valt 180 om jag hade varit du. Även om T-Rock är en förhållandevis stabil skida tycker även jag att 173 låter för kort.

Längd på telemarksskidor
Tack för hjälpen, hmm, ja, kanske ska köra på 180cm istället.

Vad kan vara lagom svängningsradie i pist? Tror den ligger på 22m på T-Rock 180cm, känns lite som om det är mycket om man vill göra lite kortare svängar?

Längd på telemarksskidor
En intressant bieffekt av de senaste 10 åren av skidutveckling är att samma skidmodell kan åkas av samma åkare i vitt skilda längder. Jag hade t ex kul på Völkls gamla G4 både i 168, 178, 188 och 198. Nu åker jag ofta på min frus Mantra 170 och har själv Mantra 184 och kunde ha 191:an med om det inte var för att jag har några par andra skidor i de längderna.

Omvänt, för en viss åkare och en viss typ av åkning så kan man behöva välja olika längd beroende på vilkan slags skida man tittar på.

Så, slutsatsen är at det är svårt att rekomendera längd utan att veta mer om åkaren, vilken åkning som det skall fokuseras på och vilkan slags skida åkaren tror att han vill ha. Kanske kan man tro att typen a åkning i sig dikterar typ av skida, men det är bara delvis sant. Samma sorts åkning kan bemästras med olika sorts skidor, och med ett smart val av skidtyp och skidlängd kan man få till en bra kompromiss mellan prestanda i olika sorts förhållanden.

Personligen skulle jag säga att den mest generella regeln för skidlängdsval är större backe - längre skida.

Snödjup

Tillbaka
Topp