Längd på twintips?

Spatt3r

Ny medlem
Längd på twintips?
Hej! Står i valet och kvalet om vilken längd jag ska ha. Kommer åka båda offpist och i park. Skidorna jag ska ha är ett par salomon 1080 antingen 161 eller 171? Jag är 176 cm lång och väger 76kg ca om det spelar någon roll?

Längd på twintips?
Jag tycker definitivt att du skall välja 171 cm. Jag kör själv med 171 cm och jag är 179 cm lång, dessutom har jag kört Mad_Trix 163 cm, när jag var 178 cm lång och 171 känns mycket bättre. Men fundera också på vad du vill ha för montering av bindning på skidan, detta spelar också stor roll för hur den upplevs.

Längd på twintips?
Lite balansgång att kombinera park- och off piste-egenskaper i samma skida. Om du ska jibba kanske du vill mittmontera bindningarna, vilket kan göra off piste-egenskaperna sämre. Som du säger kan det vara smidigare med skidor som är 10-20 cm kortare än en själv (om du är "normalviktig", vilket du synes vara) i parken, medan i off piste vill du kanske har 10-20 cm längre skidor, för bäringens skull. Skulle nog sats på 171 cm om jag vore du (161 är mer sämre för off piste än vad 171 är sämre för park enligt min högst personliga åsikt, om du förstår).

Längd på twintips?
ok tror jag fattar vad ni menar jag med. Hade stora funderingar på hur jag ska montera bindningarna med. Kom fram till att man måste kunna sätta dom mitt emellan mitten och det bakre om ni fattar?

Längd på twintips?
om du inte åker mer än hälften av all åkning i riktigt djup lössnö så råder jag dig att mittmontera skidan.

Längd på twintips?
Jag tycker att du ska välja ett par 181 eller byta skid märke o ta ett par 180 - 175 för balansen.
(göm inte att twintips är kortare än vad som "står",utom K2)

Längd på twintips?
VictorWallstream - Då kommer ju frågan hur mkt han verkligen åker o framförallt hur mkt lössnö han åker..d det är väldigt många som säger att de vill ha en skida som funkar i både offpist o park fast de aldrig åkt lössnö i hela sitt liv. Vilket är förståeligt eftersom de flesta inte har mer än max 20 skiddagar per säsong, och om man då har max 20 dagars åkning på en säsong så är det inte troligt att mer än 10% av den åkningen är offpist... generellt sett.
Sen finns det såklart de som faktiskt behöver en skida som funkar i offpisten, samt de som spenderar alla sina dagar under en säsong i Iran lr alperna för att bara åka offpist, men speciellt många är de inte.
Speciellt inte i den åldern, o de som är riktiga puderfantaster frågor väldigt sällan andra om vilka skidor de bör köpa, sånt har de grym koll på själva då de hör till ganska seriösa åkare. Dessutom så frågar de sällan efter twintipskidor heller. Men som sagt, ovan nämnda puderfantaster är oftast lite äldre.

Dessutom skrev jag till Spatt3r hur JAG tyckte att han skulle montera skidorna, om du har egna synounkter på hur han ska montera sina skidor så är det faktiskt bättre att du berättar det för honom än för mej eftersom jg verkligen inte ska åka på skidorna och det inte påverkar mej ett dugg. Ha det bra och god kväll allihop.

Längd på twintips?
VictorWallstream - Då kommer ju frågan hur mkt han verkligen åker o framförallt hur mkt lössnö han åker..d det är väldigt många som säger att de vill ha en skida som funkar i både offpist o park fast de aldrig åkt lössnö i hela sitt liv. Vilket är förståeligt eftersom de flesta inte har mer än max 20 skiddagar per säsong, och om man då har max 20 dagars åkning på en säsong så är det inte troligt att mer än 10% av den åkningen är offpist... generellt sett.
Sen finns det såklart de som faktiskt behöver en skida som funkar i offpisten, samt de som spenderar alla sina dagar under en säsong i Iran lr alperna för att bara åka offpist, men speciellt många är de inte.
Speciellt inte i den åldern, o de som är riktiga puderfantaster frågor väldigt sällan andra om vilka skidor de bör köpa, sånt har de grym koll på själva då de hör till ganska seriösa åkare. Dessutom så frågar de sällan efter twintipskidor heller. Men som sagt, ovan nämnda puderfantaster är oftast lite äldre.

Dessutom skrev jag till Spatt3r hur JAG tyckte att han skulle montera skidorna, om du har egna synounkter på hur han ska montera sina skidor så är det faktiskt bättre att du berättar det för honom än för mej eftersom jg verkligen inte ska åka på skidorna och det inte påverkar mej ett dugg. Ha det bra och god kväll allihop.

Längd på twintips?
Tack för alla tips. Kommer att välja en 171 med mittmonterad bindning... Tycker det låter som om Snowaddicted vet vad han talar om.

Längd på twintips?
Jag är 186 och har 171 långa skidor, alla tjatar om att de ska ha 2 meters skidor typ vilket jag anser är helt åt hel******* =)
Tycker du ska ta 161

Längd på twintips?
Jag tycker att i nästan alla fall är helt fel att mittmontera sina skidor(twintips eller ej). Förlusten i både pist och offpistegenskaper är inte försvarbar om man inte endast satsar på jibbing alt. har ett par extra skidor för annan åkning.

/J

EDIT: Jag kör på 185cm och är 180 själv.

Tillbaka
Topp