Längd på Völkl Mantra

lundatok

Ny medlem
Längd på Völkl Mantra
Sneglar på ett par Mantra, är 186 och väger 100 pannor. Åker 60% pist och 40% offpist.

Vilken längd ska jag titta efter? 191 verkar mest intressant men det är ju svårt när man inte kan provåka dom. :)

/M

Längd på Völkl Mantra
Jag har fått ett tokbilligt erbjudande för ett par mantra i 184 cm, iofs med randonné bindningar. Billigare än 191cm från tyskland som jag hade tänkt mig.

I magtrakten borde jag köra på 191cm ändå, trots detta. Ge mig lite stöd nu. :D

Längd på Völkl Mantra
Ockidocki ... med den kortare skidan kommer du att tappa bärkraft i lössnön och stabilitet i högre hastigheter men samtidigt kommer du att få en mer lättåkt och lekfull skida som framförallt i pist kommer att upplevas som kvickare.

Vill du dominera på de stora bergen är 191 cm ditt val. Kan du tänka dig att offra stabilitet och bärkraft för att få en kvickare skida kommer 184 cm sannolikt att fungera fint!

/MM

Längd på Völkl Mantra
Som tjockis är jag nog inte beredd att offra stabiliteten iallafall, sen är jag inte så sugen på randonné bindningar.

Längd på Völkl Mantra
Hade du bott i Götet så har dom prova-på-garanti på udéns sport då kan man åka en vecka å sen byta om man inte skulle va nöjd.

Längd på Völkl Mantra
Aha ... du behöver mentalt stöd för att välja 191 cm ...

Jag köpte ett par K2 Hardside i 181 cm innan jul. En skida som i mått och prestanda är lik Mantran. I lössnö utan fast botten går de som ett par sjunkbomber och jag ångrar bittert att jag inte valde 188 cm som sannolikt skulle ge mig den bärkraft och stabilitet som behövs när det börjar bli krävande. Vill du köra stort och stabilt ska du ha 191 cm!

:-) / MM

Längd på Völkl Mantra
Ska göra saker lite värre för dig...

har i stort sett samma kroppsmått som du och åker i dagsläget på 191 cm mantror, De är nu 2 år gamla, den vita modellen med ett grått svärd på.

Är inte helförtjust i mantrornas åistprestande i just 191 cm.utanför pist och i på dåligt underlag är jag helt nöjd de äter det mesta till frukost, men med tankte på hur mycket pist man ändock åker är det en nackdel.

Jag provåkte den kortare modellen innan jag köpte 191orna och har nu under ett antal veckor försökt bli vän med dem.Hade inte alls samma problem med den kortare längen skall väl tilläggas. svårt att förklara en känsla men jag skall göra ett försök.

Problemet med 191 är att det känns som att skärningen längst fram är något konstigt snäv. Det innebär att det känns som att fronten på skidan har en tendens att skära in vilket resulterar att man lätt hamnar i sladd med resten av skidan när man skall ligga och bränna på framför allt i välpistade backar.

Skidorna är stora och tunga att få i sväng precis som man kan förvänta sig av ett par sådana här skidor. I de flesta situationer fungerar det bra men när man kommer upp i fart och kommer lite framåt i tyngdpunkt känns det som att skidan bli oberäknerlig och ytterskidan har en tendens att fladdra in vilket lätt ger en tendens till sladd.Har försökt flytta bindningen inom toleranserna för montaget och har testat med att variera hur jag står på skidan och tekniken i svängen uten att komma tillrätta med problemen

Min helt ovetskapliga och helt obelagda teori är att man ändrat på den första biten av skärningen på de längre skidorna för att hantera midjemått och skärning, därav att de olika löngderna skiljer sig något åt i karaktär.

Längd på Völkl Mantra
Herregud, sluta fega på längderna! Jag är 174, väger in på lite över 70kg och åker fort. Enda anledningen jag skulle välja en längd under 185 på en sub-100mm-skida skulle vara om jag vill ha en väldigt pistorienterad skida då jag har bredare grejer...

Om den skall användas som enda skida är det lång längd som gäller, annars försvinner offpistegenskaperna all världens väg då skidorna i detta segmentet får sin pistprestanda från styvheten, och styva korta skidor har aldrig varit roliga i puder.

Jag kommer köpa mig ett par Salomon Sentinel 191 så fort den finns tillgänglig. Den är 96mm i midjan, har två lager metall, lite bambu och 30cm svag rocker, och låg tail. Den skidan kommer jag använda som allroundskida för "sämre" förhållanden och då jag inte riktigt har koll på hur vädret blir.

Längd på Völkl Mantra
Jag åker på mantran, samma årsmodell som petli294. Jag kör 184 cm. Jag är 187 cm lång och väger in på lite dryga 70 kg.

Har aldrig upplevt att stabiliteten skulle vara ett problem. De är i princip lika stabila (om än med sämre kantgrepp) som mina 188 cm storslalom (tävlingsmodell). Det är ju titan i skidan ;)

Om det är bärigheten som bekymrar skulle jag snarare titta på Katanan, samma skida men lite bredare.

I och med 184 i längd är de möjliga att hantera i tät skog också. Tror inte att de skulle vara kul med 191 i de lägena.

Sen kanske 30 kg extra på dem påverkar saker lite grann förstås.

Enda sättet att veta är ju att testa ;)

Längd på Völkl Mantra
Säger som Carled sluta fega, 191 som gäller för dig. Väger lika mycket som du och har kört på dom en säsong och skulle inte velat ha dom kortare.

MEN jag körde på dom säsongen 05/06 och gillade dom då men det har ju hänt såå mycket på skidfronten sen dess. Fast det är ju en smaksak, har en kompis som åker mycket och testat det mesta och menar att det här med rocker och allt annat är en fluga som snart går över och alla kommer inse att Mantran är The Best Ski Evva =)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp