Längder på proffsens skidor?

Muppas

Medlem
Tjabba, ja tycker mej ha sett att bla. Tanners skidor är mkt längre än han själv..är det överlag så att dom vill köra på skidor som är längre än dem själva? och vad är nackdelar och fördelar med grymt långa jibblaggs?
bara en liten lös fundering

de som förespråkar korta skidor brukar ha som argument att "man får runt dom lättare". och för att utveckla det så beror centripetalkraften på; personens fömåga på att snurra = personens styrka i höft, mage och ben = stark kropp = lättare att komma runt.

så vad kan vi dra för slutsats om detta? jo!
1. korta skidor är för svaga sillmjölkar som inte orkar lyfta benen tillräckligt mycket för att orka bära ett par 180cm skidor en hel dag
2. långa skidor har större yta vilket innebär bättre landningar och kräver mer styrka för att få runt
3. proffs är redan starka och har inget problem med detta och därför väljer dom 180cm+.

och kom inte med att simon dumont kör på 170cm, för han är knappt 170cm lång själv

kunde inte sagt det bättre själv!

eftersom jag går en mycket teoretisk linje på gymnasiet har jag arbetat fram en dubbelekvation:

bra åkare = långa skidor
sämre åkare = korta skidor

Kan bara instämma på vad tidigare killar skrivit.
180 ++ = fett bra och inga problem att ta sig runt med trotts mina 72 pannor och 184 cm.
Sov gott, nu ere kväll!

Så freerides skidlängdsguide menar att alla är dåliga och borde åka på blades? :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp