Längder!

Arven

Ny medlem
Längder!
Hej!
Har nu bestämt mig (nästan) efter mycket läsande och forskning för ett par nya Brahma. Men är fortfarande kluven angående längden. Kan någon bara skrika rätt ut vad jag skall ha. Har tyvärr inte möjlighet att prova, så det kan bli lite grisen i säcken.
173 lång 76 kg. Duktig åkare men vill inte kalla mig expert. Gillar egentligen både hög fart och lite lugnare tempo. Åker utanför pisten också men är nog 65% av tiden i pisten.
Enligt Blizzards hemsida så skall jag gå för min längd. Håller ni med om detta?

Längder!
Ja är det korta svaret.

Har hyrt den ett par gånger och gått på min längd och det har fungerat ypperligt både i och utanför pist. Jättetrevlig skida men om du verkligen åker 35% offpist tycker jag du ska fundera på en något bredare skida än Brahma.

Längder!
Tack för svar!
Rädd att det blir för tungt i pisten om man skall vara där en hel dag?
Tänkte du på några speciella? Med liknande karaktär.

Längder!
Tror inte det blir för tungt och du får roligare när du är offpist men det blir ju alltid en kompromiss mellan pistprestanda och offpist (därför har jag två par skidor istället) så du kan förmodligen få bättre tips från någon som kör med endast en skida till allt.
Har inte provat den men BLACK PEARL 98 ser ut som att den skulle vara lik Brahma men lite bredare under fot.

Längder!
Ja som sagt det blir alltid en kompromiss.
Tycker du att det är samma som gäller där att gå för samma längd som en själv?
Skönt att kunna köra över slaskhögar eftermiddags snö. Det är alltid jobbigt på en smalare skida tycker jag. Men tror Brahma klarar det också iofs

Längder!
Black pearl ”for women”
Kollade lite på Völkl Kendo också. Är det
Ett bättre val än Brahma tror du/ni?
Klarar den lite djupare snö?

Längder!
Ops missade att det var en damskida :rolleyes:

Eftermiddagssnön är inga som helst problem med Brahman. Gillade som sagt den till det mesta men saknade lite flyt bredvid pisten. Jag köpte därför Chapter 106 för att ha som enda par men jag tyckte att pistglädjen försvann med en så bred skida och har därför kompletterat med en annan skida för pist.

Prova skidan innan köp är ju alltid att föredra eller ett måste om man ska vara säker.
Jag hade letat efter en skida runt 100mm under fot om jag skulle köpa en allmountainskida.
Någon av dessa?
Blizzard Bonafide i 173 längd , Nordica Enforcer i 177 längd eller ett par Atomic

Längder!
Bonafide har jag varit inne på också men kändes som den kräver så otroligt mycket av en. Kanske lite lättare i 173cm.??
Enforcer 93 har jag också kollat på 177 cm.
Den kanske är bra? Men flyter den SÅ mycket bättre än Brahma? Det blir ju ändå inget midjepuder man söker med dessa skidorna ändå. Kan jag åka bra i knähöjd plus lite till med Brahma så är jsg nöjd. Men än så så får jag köpa ett till par.

Längder!
Nej såå mycket mer flyt är det väl inte, så är det mest pist och lite offpist när det erbjuds så kör på Brahma. Upptäcker du sen att den flyter för dåligt eller att du åker mer och mer offpist så är det ju en bra anledning till att skaffa ett par skidor till :D

Tillbaka
Topp