Längdproblem(har läst FAQ) Dynastar Legend Mythic

Schnuff

Medlem
Hej ska köpa Dynastar Legend Mythic Rider nu i rean, dock vet jag inte vilken längd som som passar mig bäst jag läste FAQ och kom fram till 180cm dock finns det bara 178 och 184 för skidan. Undrar vad ni tror är rimligast (vissa skidor ska vara längre än andra tex Scott Pure)
Även fast ja har gjort FAQ och fått ut 180 så har ni uppgifter här
182-183cm lång
75-80kg
Har varken långsam eller snabb stil (mellanting)
Åker bra dock ingen super elite
Har åkt mest pist men har hänt att jag åker offpist (dock köper jag nu en bredare och mer offpist inriktad skida för att satsa mer på offpisten nästa år)
JÄTTE tacksam för svar, har bråttom också (tyvärr) eftersom det är rea och antagligen bör jag bestämma mig imorron.

Edit- Min förra skida Atomic Izor har 80 midja och är då mer storslalom skida, den var 177cm och tyckte det var lagom PÅ DOM

MVH Schnuff!

Senast ändrad:
"(dock köper jag nu en bredare och mer offpist inriktad skida för att satsa mer på offpisten nästa år)"

Tycker jag talar för att du ska satsa på den längre skidan...

jens

snej sa:
"(dock köper jag nu en bredare och mer offpist inriktad skida för att satsa mer på offpisten nästa år)"

Tycker jag talar för att du ska satsa på den längre skidan...

jens
Okej tack för svaret. Gjorde ett tillägg i posten efter du svarat.
Tycker ni ändå att jag bör köpa 184 (även fast jag var nöjd med 177 i storslalom)?

Jag tycker du inte ska köpa den skidan alls om du tänkt ha den som offpistskida och redan har en pistskida. Köp något med cirka 100 i midjan då dessa går mkt bättre i offpist i varierande före.

Om det nu inte är så att du får den sjukt billigt. Typ <2000. Du nämner nåt om rea.

Hei

Kjøp den i lengden 184. Hvis skia er under din kroppslengde blir den veldig sensitiv på at du må stå midt over skia når du kjører offpist. Jo mere lengde desto bedre flyt. Mythichen er lettkjørt og svingvillig så du vil nok trives godt med 184 lengden.

Mythic er allroundski som funker overalt.
Jeg testkjørte K2 Coomba forrige helg de er ca 100 på midten, syntes ikke de var så gode som mythicen i pisten.

Lykke til...:)

Tom

FF sa:
Jag tycker du inte ska köpa den skidan alls om du tänkt ha den som offpistskida och redan har en pistskida. Köp något med cirka 100 i midjan då dessa går mkt bättre i offpist i varierande före.

Om det nu inte är så att du får den sjukt billigt. Typ <2000. Du nämner nåt om rea.
Har lovat att skänka skidan till broshan. (Tack, men alternativen funkar inte ...)

Tomballong sa:
Hei

Kjøp den i lengden 184. Hvis skia er under din kroppslengde blir den veldig sensitiv på at du må stå midt over skia når du kjører offpist. Jo mere lengde desto bedre flyt. Mythichen er lettkjørt og svingvillig så du vil nok trives godt med 184 lengden.

Mythic er allroundski som funker overalt.
Jeg testkjørte K2 Coomba forrige helg de er ca 100 på midten, syntes ikke de var så gode som mythicen i pisten.

Lykke til...:)

Tom
Tackar! :)
PS - Jag heter också Tom ;)

Funkar och funkar, en 100mm i kompetent längd fungerar extremt bra till det mesta, har man inte testat vet man inte vad folk snackar om...

Och tycker du att det verkar stort och bökigt, då ska du se vad jag kör park med...

Dom fanns bara på alpin garaget med 177 i längd, dom andra var sålda, och har letat som en galning men hittar ingen stans där dom säljer Mythic Rider under 7tusen (vilket var billigare på alpingaraget innan rean). Är det någon som vet en affär där dom säljer skidan inklusive bindning för en vettig peng nu vid rea tid? (även internetbutiker)
Eller tycker ni jag ska köpa 177 istället? (kanske inte gör så himmla stor skillnad)
Annars får jag vänta tills nästa år och köpa skidor för fullt pris, vilket antagligen blir en sämre rankad skida, är inte så pass rik :P

Senast ändrad:
Hei

Vil bare fortelle deg dette : Jeg er 175cm høy og veier 65, når jeg skulle kjøpe Mythicen hadde jeg egentlig bestemt meg for 178 lengden. Jeg hadde tidligere testkjørt Vølkl Mantra
i lengdene 177 og 184 og funnet ut at 177 var den rette lengden for meg hvis jeg skulle kjøpe Mantraen.

Når jeg skulle kjøpe Mythicen mente selgeren at at Mythic 184 var den lengden jeg burde kjøpe, Etter å ha testkjørt de var det ingen tvil. 184 er 9 cm høyere enn meg men på disse skia føltes det riktig, Mythicen var mere lettkjørt og forgiving og man kunne cruise i bakken uten at den føltes langsom og treg slik som Mantra 184 var i lav hastighet. Den ekstra lengden bidro til større fartstabillitet og bedre flyt i pudder.

182-183cm lång 75-80kg, Med disse målene bør du heller gå for 189 lengden hvis du har mulighet for å finne den. En freeride / Allmontainski skal være litt lang, den skal ikke være som en slalomski. IKKE KJØP DEN SKIA I 178CM ER MITT RÅD. DU VIL IKKE HA NOE UTVIKLINGSPOTENSIAL PÅ DENNE TYPE SKI SOM ER KORTERE ENN DEG SELV.

mvh Tom

Jag har en Legend Mythic som är lika lång som mig själv (166 cm)och ångrar att jag inte vågade gå på en längre. Dock använder jag den som min allroundskida och har en ren puderskida för lössnödagar men den skidan är 181 cm lång och 108mm i midjan så ska du ha Mythic som offpist. Var absolut inte rädd för längden. jag håller definitivt med ovanstående, gå på 189 cm. Jag väger bra mycket mindre än dig och tycker att Mythicen är extremt lättkörd på de flesta underlag.

Tillbaka
Topp