Längdskidor

Hampalot

Ny medlem
Längdskidor
Hur långa bör ett par längdskidor vara om man är cirka 172 och väger 70 ( om vikt ens spelar roll )

Har inte åkt på en 10-15 år men tänkte börja motions köra nu i vinter och behöver därför köpa mig ett par skidor.

Hur ofta bör man valla dem ? Är det samma som att valla ett par utförsskidor ?

tack på förhand för svar //Peter

Senast ändrad:
Längdskidor
Du går till sportaffären och prövar ut ett par. Det är viktigt med spann å sådana grejer. Att du orkar trycka ner klistret i snön uppför, samt att spannet inte är nedtryckt utför. Största skillnaden mot ett par utförslagg är väl just det där med fäste.... Skidorna anpassar därefter din längd och tyngd. Det finns vallningsfria skidor, men om du tänkte träna som motionär så ska du nog satsa på ett par som du vallar själv. Om du vill slippa kan man lämna in å få ett standard glid som du själv kletar fäste på vid behov. Om du åker 10-20 mil en säsong funkar det fint. Sammanfattningsvis. Gå till en affär å köp nytt (pjäxor, stavar, skidor). Finns tjyssta grejor från 1500.- å uppåt. Jävligt kul är det också, dessutom ger det ju en annan dimension till orten du befinner dig i!

Längdskidor
Tejpvalla kan jag rekommendera. Perfekt om du inte kör så ofta och inte har lust att lägga ner så mycket förberedelsetid. Den röda tejpvallen från start fungerar i +5 till -20.

Längdskidor
Vattendroppe sa:
Jag skulle gissa att du har större chans att få bra svar vaf gäller längd på t ex utsidan.se :)
Han fick ju skitbra svar här? Gå till sportaffären och prova ut spann. Det är det viktigaste.
Sen valla, glidvallning förutsätter jag att du kan. Det är lika som på nedförsskidor. Fast enbart utanför fästzonen som du fick markerad när du provade spann. Sen köper du tre eller eventuellt fyra burkar valla, från ca +2 till -15-20. Lägger på efter väder och snö i flera tunna lager. Klossa mellan lagren. Lär dig vilka vallor som funkar när. Blanda gärna två burkar. Prova dig fram. Har du inte fler burkar än så lär du dig snabbt.
Sen klister, tre tuber. Ett grundklister, en för skare och en blötsnö. Värms med fördel ut lite försiktigt med tumme och varmluftspistol. Så. Det var allt.
Glöm inte det viktigaste. Le när du åker! Det är kul som fan!

Längdskidor
Ang längd på skidorna så är vikten det absolut viktigaste. Spannet är a och o för en bra upplevelse i spåret. Gå inte till vilken butik som helst utan ta reda på vilka butiker i ditt område som har kunnig personal på att ta ut längdskidor. För dig kommer ett par klassiska hamna runt 200cm och skate 185cm. Gå inte för vallafritt, du kommer ledsna. Tejp är ett relativt bra alternativ för den som vill göra det enkelt för sig. Vallamässigt håller jag annars med Gnu med den enda ändringen att ersätta grundklister med universalklister, skarklistret kan du använda på grunden. Men som sagt, börja gärna med tejp så kommer du ut.

tveka inte på att ta en tekniklektion. Alla svenskar föds inte med skidor på fötterna och obefläckad skidteknik som norrmännen gör. Många nybörjarmisstag kan undvikas. Har du frågor är det bara att PMa.

Kör hårt. Jävligt fin sport.

Längdskidor

@gnu
Tyvärr har jag inte Ögats gåva och mina framtidsvisioner är alltid grumliga och i svartvitt. Dessutom spelas alltid Rix fm topp 3 på repeat när jag försöker skåda, och vem i helvete orkar lyssna på den skiten länge nog för att förstå något som helst sammanhang ur en grumlig, svartvit bild?

Längdskidor
Vattendroppe sa:
@gnu
Tyvärr har jag inte Ögats gåva och mina framtidsvisioner är alltid grumliga och i svartvitt. Dessutom spelas alltid Rix fm topp 3 på repeat när jag försöker skåda, och vem i helvete orkar lyssna på den skiten länge nog för att förstå något som helst sammanhang ur en grumlig, svartvit bild?
Vart tog manligheten vägen? Fan, stå för det du sagt. Döm ut det jag sagt med ett "Bah, Kuzminsickeln är det som gäller. Kuzmin och ruggat"! För helvete. Skärpning!

Längdskidor
GNU sa:
Vart tog manligheten vägen? Fan, stå för det du sagt. Döm ut det jag sagt med ett "Bah, Kuzminsickeln är det som gäller. Kuzmin och ruggat"! För helvete. Skärpning!
Vem har sagt något om att jag inte står för det jag sagt? Jag hävdar fortfarande bestämt att längdskidåkning hör hemma någon annan stans. Att han fått så många svar här tycker jag snarare är oroväckande, like till fjollsport får ju letas efter!

Längdskidor
Vattendroppe sa:
GNU sa:
Vem har sagt något om att jag inte står för det jag sagt? Jag hävdar fortfarande bestämt att längdskidåkning hör hemma någon annan stans. Att han fått så många svar här tycker jag snarare är oroväckande, like till fjollsport får ju letas efter!
Tack! Nu fick jag hoppet tillbaka. Lite tillfälligt i varje fall!

Längdskidor
Tack för svaren gubbz! :D
@berggrund bosatt i Oslo :) Så som du sa, de lär väl kunna det mesta. Hade tänkt köpa begagnat först på deras liknelse till "blocket" därför jag frågade här först ifall någon visste om det fanns visa exakta mått.

Men får pallra mig ner till butikerna och kolla runt lite.

Som sagt, tack för all hjälp ni get.

Ha en go vinter //Peter

Tillbaka
Topp